יום לאחר שביטל עצרת בחירות בשיקגו בגלל עימותים אלימים בין תומכיו למתנגדיו, צייץ היום (ראשון) בחשבון הטוויטר שלו המועמד הרפובליקני המוביל לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, מסר מאיים נגד המועמד הדמוקרטי, הסנטור היהודי מוורמונט ברני סנדרס. לדברי טראמפ, סנדרס הוא זה ששולח את המתפרעים והמפגינים לשבש את העצרות שלו, ואילו המיליארדר האקסצנטרי מאיים בחזרה לשלוח את תומכיו להפריע לעצרות של המועמד הדמוקרטי.
"ברני סנדרס משקר כשהוא אומר שלמתפרעים שלו לא נאמר להגיע לאירועים שלי. תיזהר ברני, או שהתומכים שלי יגיעו לעצרות שלך", צייץ טראמפ בטוויטר. איל ההון קרא אתמול גם למעצר המפגינים בעצרת בשדה התעופה באוהיו ביום שבת, שבה הורד טראמפ למספר רגעים מהבמה על ידי מאבטחיו, וזאת לאחר שעלה החשד כי קיימת סכנה לשלומו. כזכור, טראמפ נאם בעצרת בחירות בשדה התעופה של העיר ואנדליה במדינה. הוא הסתובב כאילו נפגע מחפץ שהושלך לעברו והמאבטחים, ככל הנראה אנשי השירות החשאי האמריקאי, קפצו מהקהל ופנו להוריד את טראמפ מהבמה. לאחר מכן המשיך טראמפ בנאומו, שאותו סיכם במשפט: "דבר אחד בטוח, כיף בעצרות של טראמפ".


עקיצותיו של טראמפ כלפי סנדרס מגיעות, אם כך, לאחר יום שחור בקמפיין שלו. עוד מאותה שבת שחורה, מפגין הסתער לבמה שבא טראמפ נאם. טראמפ האשים את סנדרס בכך שעורר את אי נחת והמהומות באירועי הקמפיין. מועמד המפלגה הרפובליקנית סירב לקחת בחזרה את התבטאויותיו, שכמה כלי תקשורת אמרו כי הן הסיבה האמיתית למתיחות הגוברת בעצרות שלו.

המתיחות שנשקפת מהעצרות של טראמפ מגיעה גם לאחר שהמועמד הכחיש ביום שבת את ביטולו של כנס הבחירות באוהיו, וזאת לאחר דיווחים כי ביטל את העצרת בשל בעיות אבטחה. על פי הדיווחים, כוח האבטחה של המועמד לנשיאות לא הצליח להשלים את ההיערכות הנדרשת ועל כן בוטל הכנס. אולם דוברת הקמפיין של טראמפ, הופ היקס, טענה כי "לא היה ביטול".
 


זירת התגוששות


טראמפ קרא למעצר המפגינים לאחר שהתפרעותם למעשה הכריחה אותו לבטל את העצרת בשיקגו אתמול. הוא ביטל את העצרת לאחר שהאירוע הפך לזירת התגוששות בין אלפי תומכיו ומתנגדיו, שכללה בין היתר עימותים מילוליים ופיזיים שדרשו את התערבות המשטרה. חמישה בני אדם נעצרו באירוע ושני שוטרים נפצעו. בהתייחסו לקבוצת המפגינים אמר טראמפ בעצרת: "זאת בסך הכל קבוצה קטנה של אנשים שרוצים ארוחת צהריים בחינם". טראמפ טען כי הכעס שהופגן בשיקגו לא היה מכוון כלפיו או כלפי קמפיין הבחירות שלו, אלא היה ביטוי של תסכול עמוק של הציבור כלפי המצב הכלכלי במדינה. ואולם, מפגינים רבים בשיקגו אמרו כי הגיעו במיוחד כדי למנוע מטראמפ לדבר בעצרת.

קריאתו של טראמפ למעצר המפגינים נשמעה בזמן עצרת בקנזס סיטי, גם שם הופרע מאוד בתחילת דבריו. טראמפ אמר לאחר מכן למשטרה: "אני מתכוון לבקש מכם לעצור אותם. אגיש איזה תלונה שצריך, אנחנו מתכוונים לפעול באופן חזק למעצרם". טראמפ הוסיף כי מעצר מפגינים "יהרוס את שאר חייהם" על ידי כך ש"יותיר בהם חותם מעצר". טראמפ הוסיף: "ברגע שזה יקרה, לא יהיו לנו יותר מפגינים". עשרות מפגינים הפריעו לעצרת של טראמפ בתיאטרון קנזס סיטי, וגדודים של מפגינים התגודדו מחוץ לתיאטרון. הם התקבצו על המדרכות ובארבע פינות הצומת הסמוך לתיאטרון, והשמיעו את קולותיהם האופוזיציוניים למדיניות של טראמפ ולרטוריקה שלו, שאותן כינו כגזעניות, קסנפוביות ומעוררות פחד ובהלה בציבור האמריקני.
דונלד טראמפ מוקף במאבטחיו. צילום: רויטרס
דונלד טראמפ מוקף במאבטחיו. צילום: רויטרס

 

"אנשים שרוצים ארוחת צהריים בחינם"

בעצרת בקנזס סיטי המשטרה השתמשה בתרסיסי פלפל לפחות פעמיים. משטרת קנזס כתבה בטוויטר שלה: "נאלצנו להשתמש בתרסיס פלפל פעמיים מחוץ לעצרת של טראמפ ועצרנו שני בני אדם אשר סירבו לפעול על פי החוק". 

כזכור, ביום רביעי האחרון נעצר תושב צפון קרוליינה לאחר שתועד בסרטון וידאו מכה מפגין אפריקאי-אמריקאי בעצרת תמיכה בטארמפ. לאחר האירוע כינה טראמפ את המפגין "בחור ממש רע". "הוא היה בחור קשוח, והוא הכה. היו לנו כמה אנשים – כמה אנשים קשוחים כמו שיש לנו כאן – והם החלו להכות אותו בחזרה", טען טראמפ. "זה היה דבר יפה".

עימותים בכנס של דונלד טראמפ . צילום: רויטרס
עימותים בכנס של דונלד טראמפ . צילום: רויטרס