אליפות אירופה הרחבה ביותר אי פעם תצא מחר (22:00) לדרך עם משחק הפתיחה בין צרפת המארחת ורומניה, שתנסה בעיקר לא להיות קישוט באצטדיון סן דני בפרברי פריז.



עוד לפני שמדברים על כדורגל, בצרפת מקווים לעבור בשלום את הטורניר כולו, שייחתם במשחק הגמר בדיוק בעוד חודש באותו מגרש. שבעה חודשים אחרי שסדרת פיצוצים הרעידה את עיר האורות והגיעה גם אל פאתי האצטדיון הלאומי, יתרכזו היום ובמהלך כל החודש הקרוב בניסיון למנוע פעולות טרור סביב עשרת האצטדיונים שיארחו את המשחקים. אבטחה כבדה מתוכננת במרכזי הערים ובמתחמי האוהדים, שצפויים להיות גדושים.



במדינה אף הודיעו אתמול על השקת אפליקציה חדשה שתאפשר למשתמשים בה לקבל עדכונים (וכנראה שגם לעדכן בעצמם) אם אירוע טרור מתרחש סמוך אליהם, או סמוך לאצטדיון שאליו הם מגיעים. המשטרה המקומית אף ערכה תרגיל שבו דימתה אירוע כזה עם נפגעים רבים. לנוכח אזהרות המסע שיצאו מארה"ב ומבריטניה ולנוכח לכידת פעיל הטרור שנעצר השבוע על ידי הכוחות האוקראינים בדרכו להעביר נשק לחוליות טרור, קשה לומר שהצרפתים מפריזים בדאגותיהם.



הכנות ביטחוניות בצרפת לקראת היורו, צילום: AFP
הכנות ביטחוניות בצרפת לקראת היורו, צילום: AFP



הרכבת האווירית של 23 הנבחרות שמגיעות לצרפת נמשכה לאורך הימים האחרונים וסיפקה תמונות רבות של מטוסים נוחתים ואוטובוסים מעוטרים בדגלים, אוהדים שניצלו הזדמנות לסלפי עם האלילים שלהם וסיורים של שחקנים ומאמנים מטיילים ברחבי הערים השונות.



ימים ספורים אחרי שבתקשורת הבריטית חשבו שגילו את ההרכב שבו יפתח המאמן רוי הודג'סון מול רוסיה, היתל אתמול מאמן נבחרת ווילס כריס קולמן בעיתונאים והסתובב באימון עם נייר שעליו מצויר מערך 2-4-4 שעליו כתובים שמות. הצלמים באימון חשבו שבעזרת צילום ממוקד יגלו מהו ההרכב שצפוי לקראת המשחק מול סלובקיה בשבת, והתאכזבו לגלות שמי שנכלל ב־11 של קולמן הם דייגו מראדונה, פלה, בובי מור וזיקו. מסיבות העיתונאים העמוסות עסקו בחילוץ הצהרות אחרונות לפני שכל העסק יוצא לדרך.



בסיכום מהיר של הדברים אפשר לציין שהאנגלים - שיכורים מקמפיין מוקדמות שבו השיגו את מלוא הנקודות ומתוצאות חיוביות במשחקי הידידות - חוזרים לטפח ציפיות שכנראה שוב לא יעמדו במשחן המציאות; הצרפתים בונים על ההיסטוריה שמספרת על זכיות שלהם ביורו 1984 ובמונדיאל 1998 שאת שניהם אירחו; האיטלקים מנסים להנמיך ציפיות בצורה קיצונית ומתלוננים על מחסור בכישרונות צעירים; והספרדים, עייפים מעונה מתישה שהסתיימה לפני פחות משבועיים עם גמר כל־מדרידאי בליגת האלופות, מחפשים תירוצים למשחקי ההכנה הלא מרשימים ובמיוחד להפסד המפתיע 1-0 לגיאורגיה.



אצטדיון הסטאד דה פראנס, צילום: Getty Images
אצטדיון הסטאד דה פראנס, צילום: Getty Images




"צרפת היא הפייבוריטית"




אוהדים שלא יגיעו לצרפת ולא יכולים להסתפק בצפייה במשחקים עשויים לחפש את תחנת ההימורים הקרובה למקום מגוריהם. בעניין זה פרסם בנק ההשקעות גולדמן־סאקס מודל, שהורכב לפי מד כושר וניתוח ביצועים היסטוריים, תחזית שבה נטען כי צרפת היא הנבחרת בעלת הסיכויים הגדולים ביותר להניף את הגביע ב־10 ביולי. המארחים מקבלים סיכוי של 23% לזכות בטורניר, כשאחריהם גרמניה (20%), ספרד (14%) ואנגליה (11%).



הרשימה הזאת מקובלת גם על מרבית סוכנויות ההימורים, שאף מדרגות את חלוץ באיירן מינכן ונבחרת גרמניה, תומאס מולר, כבעל הסיכויים הגבוהים ביותר לסיים את היורו כמלך השערים. אחריו נמצאים כריסטיאנו רונלאדו (פורטוגל) ואנטואן גריזמן ואוליבייה ז'ירו (צרפת). החלוץ המרכזי של אלופת אירופה הנוכחית ספרד, אלבארו מוראטה, מדורג שביעי בלבד ברשימה הזאת ומדגים בדרך נוספת את אפרוריות החוד שאיתו מגיע ויסנטה דל בוסקה ליורו.



מי שמחפש לעשות כסף גדול ולא ללכת עם הפייבוריטים זוכר בוודאי את היחס 1-5,000 שניתן בתחילת העונה על זכייה של לסטר סיטי באליפות אנגליה ויוכל גם להיעזר בקמע הבלתי רשמי של היורו הנוכחי, פלוקה הפינגווין, שייכנס לנעליו הגדולות של פול התמנון וכבר ניבא ניצחון של גרמניה על אוקראינה במשחק ביניהן ביום ראשון.



כעת כל שנותר הוא להתרווח על הכורסה וליהנות מחודש מלא של שידורים ישירים, צבעים, שפות וכדורגל משובח. העיקר שהדרמה והכותרות יגיעו מכר הדשא ולא מאירועי ביטחון.