אני עצמאי, בעל עסק. במשך השנים נעקצתי מספר פעמים על ידי נוכלים, ולאחרונה אף עברתי עקיצה שגרמה לי להפסיד 65 אלף שקלים כי לקוח נתן לי צ’ק שהוא לא שלו. המקרה האחרון גרם לי לחשוד בכל לקוח שמבקש את שירותי, ובעקבותיו הפסקתי לקבל לקוחות חדשים ואני מסתפק רק בלקוחות הקיימים. אני מרגיש שבגלל אוזלת היד של שלטונות החוק אני תקוע ופוגע בעסק שלי. כיצד עלי להתמודד עם הבעיה?


אתה הגעת למצב שאתה כבר ממש חושד בכל לקוח פוטנציאלי וממש הפכת להיות פרנואידי. אני מציע שבמקום שתישאב לתוך הפחדים והחששות שלך תעשה פעולה אמיתית ועבודה יותר רצינית ומקצועית. אתה יכול לקחת יותר ביטחונות מול לקוחות חדשים שאתה לא מכיר, ולעשות בדיקות רקע מקיפות ומקצועיות. תעשה את זה גם אם זה יעלה לך במחיר של לקוח כזה או אחר. אתה יכול גם להחליט שאתה לא מקבל צ’קים ואם מישהו ירצה לשלם בצ’ק שייתן לך כרטיס אשראי כערבות. בכל רגע שאתה מתמקד בטרוניה שלך למדינה אתה מתרחק מעצמך. עזוב את זה, לך תבנה לעצמך את הביטחון שלך בחזרה דרך אמצעים מקצועיים ובדיקה יותר איכותית ודרך העובדה שאתה לא מקבל כרגע כל לקוח. תעשה מחקר על הנושא, ותבנה לעצמך נהלים קבועים ומסודרים שיגנו עליך ויאלצו את הלקוחות שלך להתנהל בצורה מסוימת.

בעלי הוא נהג מונית במקצועו, בסך הכל הוא אדם טוב אך יש לו דפוסי פעולה שתמיד מסבכים אותו כלכלית - יש לו נטייה להרס עצמי, חוסר תשומת לב לפרטים, והוא לא מסוגל לחשוב לטווח הרחוק. בגלל ההתנהלות שלו איבדנו עשרות אלפי שקלים שאין לנו ואנחנו לא מצליחים להתקדם. לדעתי יש לבעלי הפרעת קשב וריכוז, פניתי לרופאת המשפחה והיא נתנה לו ריטלין, אך הריטלין גרם לו להתקף לב. מה עלי לעשות כדי לדחוף את בעלי להשתנות?


אינני נוהג להשתמש במילה הפרעה. לדעתי לכל אחד מאיתנו יש את הנטיות שלו שבאות לידי ביטוי בדרכים כאלו או אחרות. לפי מה שאת מתארת נשמע שבעלך לא יודע להתמודד לבד עם הנטיות שלו ולכן כדאי שהוא יקדיש זמן וילך לעשות אבחונים בנושא קשב וריכוז ואולי גם בתחומים אחרים. יכול להיות שעם קצת עזרה וטיפול יהיה לו הרבה יותר קל לנהל את עצמו. אני מבין שאבחון עולה כסף ושאתם נמצאים עכשיו במצב כלכלי קשה, אבל את אומרת שבין כה וכה הנטיות שלו עולות לכם עשרות אלפי שקלים, אם זה המצב אז כדאי שתנתבו את הכסף לכיוון הנכון. היום יש בעלי מקצוע שיכולים לכוון אותו, תרופות מסוימות שהוא יכול לקבל, תרגילים, שיטות שונות ומגוון פתרונות אבל הוא קודם כל חייב לעבור אבחון. תחקרי את הנושא הזה ותבדקי לאילו גורמים עלייך לפנות, תעשי שיעורי בית ותגיעי למישהו טוב בענף, כי נראה שבעלך חייב לקבל עזרה.

ב-30 השנים האחרונות גיסתי (אשתו של אח בעלי) מעולם לא שמרה איתי על קשר. היא אף פעם לא צלצלה אלי ובכל פעם שטלפנתי אליה היא הייתה עסוקה ואף פעם לא החזירה לי טלפונים. תמיד היו לה את החברות שלה, שאיתן היא שמרה על קשר, אבל היא אף פעם לא השקיעה זמן בלפתח יחסים איתי או עם בני משפחה אחרים. במשך השנים הפסקתי להתקשר אליה וניתקתי איתה את הקשר כי מאוד נפגעתי מההתנהגות שלה. לאחרונה בעלה חלה, האם אני צריכה  לטלפן אליה בגלל המצב שלו או שכדאי להמשיך להתעלם ממנה?

בעולם הזה יש כל מיני סוגים של אנשים. יש אנשים כמוך שיודעים לשמור על קשר וטובים בזה, ויש  אחרים שאין להם את המיומנות  הזאת והם לא יודעים איך לתחזק קשרים. אני מבין שאת פגועה וכועסת על גיסתך, אבל קרה לאישה הזאת אירוע קשה בחיים, בעלה (אחיו של בעלך) חולה. לדעתי כדאי שתתקשרי אליה ולא תטרידי את עצמך בזוטות. אם היא מתנהגת ככה לכולם, כנראה שיש לה בעיה והיא פשוט לא טובה בשמירה על יחסים קרובים.

זה שיש לה חברות לא אומר שהיא טובה בניהול יחסי אנוש. לאנשים מהסוג הזה הרבה יותר קשה לצאת מתוך המעגל הכי קרוב להם ויש להם תמיד שניים־שלושה חברים שאיכשהו שרדו את המערכת הזאת ואת היכולת הזאת שלהם. בשורה התחתונה, כדאי שתתרכזי בעצמך ולא בגיסתך, את מוותרת על עצמך ועל האופי שלך בגללה, אבל זה לא נכון לך. תהיי נאמנה לעצמך ותרימי אליה טלפון בשבילך כי את לא מסוג האנשים שמרחיקים אחרים, לא כך את מתנהלת.
מתוך תוכניתו של אלון גל, כל יום שישי ב־ 08:00 ב"רדיו ללא הפסקה" הביאה לדפוס: ליאת מלכא בלכטובסקי