ועדת הכלכלה של כנסת ישראל אישרה את החוק שמחייב כתיבת אזהרה בפרסום משקאות אלכוהוליים. את יוסי בוזנח זה מרגיז
זהירות ירדנו מהפסים! איך זה קרה ששכחנו ש"יין ישמח לבב אנוש" ו"אין שמחה אלא בבשר וביין", ופתאום יש רק אלכוהול = סכנת חיים! בוקר אחד דפדפתי לי בכלכליסט, נעצרתי על פרסומת של ג'וני ווקר אדום, פתאום תפסה אותי בחילה ונגעלתי מהעמוד, לא! לא בגלל ג'וני ווקר אדום, אותו אני דווקא אוהב עם הרבה קרח, אז הוא משיב את רוחי ומחייה את נפשי. לא! גם לא בגלל המחיר שפורסם, גם הוא היה אטרקטיבי עד מאד. מה שהרג אותי הייתה המסגרת הקטנה למטה: "צריכה מופרזת של אלכוהול מסכנת חיים ומזיקה לבריאות". במילים אחרות: אזהרת השימוש באלכוהול נכנסה לתוקפה. ידענו שהיום הזה יגיע ולא חיכינו לו כלל אבל אנחנו תעשייה קטנה וזניחה בארץ הזו, אז אף אחד לא סופר אותנו, והרי אין סיכוי שהלוביסטים של מיצים מסוכרים או של חברות הסלולר היו מאפשרים אזהרה ברוח זו על כל בקבוק או מכשיר שלהם. אבל להם יש כוח. והרבה כסף. בכל מקרה, ארון המתים שעוצב שם שרף לי את כל הפיוזים. איזה ענף מפגר וחסר הבנה יש לנו. לו הגורמים המרכזיים בענף היו נלחמים יחד, לא היה סיכוי שיקרה דבר נורא שכזה, אך הם מקריבים את אינטרס בכדי לזכות ביתרונות יחסיים ורגעיים. אז אני אומר כאן בצורה ברורה. זו הייתה טעות חמורה. זהו מדרון חלקלק ונורא, כי גם אם כרגע זו אזהרה עדינה ודי אנמית, המסגרת הזו עוד תתפוצץ לנו בפנים!.. היא תגדל ותתפוס מקום מרכזי בעמוד, נוסח האזהרה ילך ויקצין, תמונות זוועה מתאונות דרכים והגדלות כבד של אלכוהוליסטים יאפילו על בקבוק הבירה התמים אותו ירצו לפרסם, ובסוף, תתכוננו חברים, יאלצו אתכם לפרסם רק את המילה בירה או יין, בלי מותג בכלל, ועם אזהרת מוות הדומה לכניסה לכור בפוקושימה בעת הצונאמי. מעניין לראות איפה עובר הגבול בפרסום זה, הרי אלכוהול הוא חלק תרבותי בכל מקום בחיים שלנו. האם על הזמנות לחתונה גם יצטרכו לשים את האזהרה הדבילית הזו? מה אמור לעשות מסעדן אשר מארח שף בעל שם עולמי ומתאים לארוחת הטעימות שלו את שילוב היינות המושלם לחוויה ולרקע התרבותי של הארוחה. האם גם הוא יצטרך לכתוב אזהרת אלכוהול עלובה שכזאת? ומה עם ההשקות והפרמיירות, שם נהוג לארח את הקהל ולכבדו בכוס יין משמח לבב או שמפניה מרוממת נפש. וזה קורה בכל קבלת פנים, להצגה, סרט או קונצרט משובח. האם גם שם יאלצו להכניס את הנוסח האדיוטי הזה? לא ראיתי את החרוצים שדואגים לבריאות הציבור כל כך מתאמצים ומבקשים אזהרת שימוש על כל שקית סוכר או מלח. ארגון הבריאות העולמי הכריז על הסוכרת כעל המגפה של המאה ה-21, ולפי הערכות מספר האנשים עם סוכרת בעולם צפוי לעלות ל-380 מיליון איש עד 2025. בישראל שכיחות הסוכרת הינה מעל 6% באופן כללי וכ-15% בגילאים מבוגרים. כל זה לא שכנע את מבקשי "טובתנו" לשים אזהרה דומה על קולה ושאר המשקאות הקלים. ואותם אם אתם זוכרים, מותר גם לילדים קטנים לצרוך. ברור לי שמיד יקפצו חכמולוגי ישראל ויגידו שהצריכה המופרזת של אלכוהול פוגעת בכושר הנהיגה וקבלת ההחלטות. מצד שני, ראיתם את הסטטיסטיקה של תאונות ושימוש בסלולרי? יש סקרים המראים שהסיכון לתאונה גדל פי 400 בעת שליחת סמס. האם זה גרם לאזהרת שימוש על טלפונים? לא, כאן האכיפה היא על המשתמש, וכך צריך להיות. המשכתי לדפדף בעיתונים ובגלריה של הארץ מצאתי פרסומת לנתח בשר שמיימי, ומהתמונה הוא נראה מרהיב באיכותו, לפחות 600 גרם של עונג עילאי.. חיפשתי למטה ואין אזהרה, לא על הכולסטרול ובטח לא אזהרת נהיגה. אני אשמח להבין איך מותר לי לנהוג אחרי סטייק שכזה, כאשר כמעט כל מערכות האנרגיה בגוף מורידות הילוך בכדי לאפשר את עיכולו. הסיכון להירדמות הנהג גבוה פי כמה מאשר נהיגה אחרי שתי כוסות היין שליוו אותו. לא מאמינים? תשאלו את הרופא שלכם בפעם הבאה. אז איך זה קרה? די בקלות, אוסף פוליטרוקים שזקוקים להצדקת הקיום של הארגון המיותר שלהם, מעוותים בצורה יסודית כל נתון אפשרי, ובמקום לאכוף חוקים קיימים על עבירות פליליות כמו מכירת אלכוהול לנוער, הם מענישים את כולנו בצורה קולקטיבית, תוך ניצול החוק הראשון של נפוליאון בונפרטה: "רק שני דברים מניעים את האדם, הפחד והתועלת האישית שלו". אז בפעם הבאה שאתם מרימים לחיים, עשו זאת לחייהם של הסוחרים הללו בפחד האנושי. אם אתם רוצים לקרוא עוד קצת על החוק.