ביום שבת בבוקר, ה-7 באוקטובר, ללא כל הודעה מוקדמת ובהפתעה מוחלטת וגמורה, חמאס פתחו במלחמה אכזרית וקשה מנשוא נגד מדינת ישראל, אשר בעקבותיה הכריז שר הבטחון על מצב חירום בכל הארץ - מצב אשר מקנה לו סמכויות נרחבות שנדרשות לצורך שמירתם ו/או הצלתם של חיי אדם או של רכוש.  בעקבות מצב החירום שהוכרז בפיקוד העורף, גויסו למעלה מ-300 אלף אנשי מילואים בצו חירום, המוכר בשם צו 8.

דובר צה"ל חשף: ההקלטה שמוכיחה שחמאס ידע כי הרקטה שפגעה בבי"ח היא של הג'יהאד
"מגיע ברגע קריטי": ביידן נחת בישראל וייפגש עם רחל מאופקים | כל הפרטים

שוחחנו עם עו"ד שירן הורוביץ הללי ממשרד עו"ד ויינברגר ברטנטל ושות', מומחית לדיני עבודה, שהסבירה מי זכאי לתשלום, איך מחשבים את הסכום, האם מותר למעסיק להוריד לעובד ימי חופש או לפטר אותו והאם קיימות הקלות לבני הזוג של משרתי המילואים.

חיילים שנקראו לשירות מילואים, כולל בצו חירום, זכאים לתשלום תגמול מהמוסד לביטוח לאומי. סכום התגמול המינימלי הוא 215.17 ש״ח ליום, ו-6,455 ש״ח לחודש.

מי זכאי לתשלום התגמול מביטוח לאומי?

כל מי שנקרא לשירות מילואים פעיל, כולל בצו חריג (כגון צו 8) ומי ששירת שירות חד-יומי או חצי יומי; מי שנקרא לאימון על-פי חוק שירות עבודה בשעת-חירום, תשכ"ז-1967 (מל"ח); בני נוער עובדים שהשתתפו בפעילות בחינוך קדם-צבאי (גדנ"ע).

ומי לא זכאי לתשלום התגמול?

שוטרים, סוהרים ואנשי משמר הכנסת לא מקבלים תגמול על שירות מילואים מהמוסד לביטוח לאומי, אלא ממשרד האוצר.

מהו סכום התגמול המשוער?

מינימום תגמול עבור יום מילואים הוא 215.17 ש"ח , ועבור חודש מילואים 6,455 ש"ח (נכון לשנת 2023).

מקסימום תגמול עבור יום מילואים הוא 1,582.17 ₪, ועבור חודש מילואים - 47,465 ש"ח (נכון לשנת 2023).

מהו אופן החישוב של התגמול?

שיעור התגמול ליום יחושב באופן הבא:

כאשר מדובר בשכירים, שכר הברוטו החייב בדמי ביטוח ב-3 החודשים שקדמו לחודש שבו החל שירות המילואים, מחולק ב-90, ובכל מקרה לא פחות מהמינימום ולא יותר מהמקסימום.

כאשר מדובר בעצמאים, ההכנסה החייבת בדמי ביטוח ב-3 החודשים שקדמו לחודש שבו החל שירות המילואים, בתוספת 25%, מחולקת ב-90, ובכל מקרה לא פחות מהמינימום ולא יותר מהמקסימום.

כאשר מדובר בעובדים שהם עצמאים אך גם שכירים - צירוף של שני החישובים (הכנסתם כעצמאים החייבת בדמי ביטוח בתוספת 25% + שכר הברוטו החייב בדמי ביטוח ב-3 החודשים שקדמו לשירות המילואים, מחולקים ב-90), ובכל מקרה לא פחות מהמינימום ולא יותר מהמקסימום.

בחישוב האמור יילקחו בחשבון גם דמי מחלה, דמי לידה, תמורת חופשה, תגמולי מילואים, דמי אבטלה ודמי פגיעה לנפגע עבודה.

ומה באשר לעובדים שהשכר שלהם עלה?

החל מתאריך 01.01.2022, ככל ששכרם או הכנסתם של עובדים שכירים/עצמאים עלה, התגמול יחושב לפי הסכום הגבוה יותר:

שכירים ששכרם החודשי הועלה למשך לפחות 3 חודשים רצופים החל מהחודש שבו שירתו במילואים או באחד מ-3 החודשים שקדמו לו, והעלייה הייתה בשיעור 20% לפחות משכרם הקודם או מ-6,455 ₪ (לפי הגבוה מבניהם).

עצמאים ששירתו במילואים ברבעון הראשון של שנת המס והכנסתם החודשית הממוצעת לולא שירתו במילואים הייתה גבוהה ב-20% לפחות מההכנסה החודשית הממוצעת בשנת המס הקודמת או מ-6,455 ₪ (לפי הגבוה מבניהם).

מי ששירתו במילואים אחרי הרבעון הראשון של שנת המס, והחלו להיות עובדים עצמאים בחודש השירות או במהלך 3 החודשים שקדמו לו, והכנסתם החודשית הממוצעת לולא שירתו במילואים הייתה גבוהה ב-20% לפחות מ-6,455 ₪ (נכון ל-2023).

מי שעבדו כשכירים וגם כעצמאים בחודש שבו שירתו במילואים או באחד מ-3 החודשים שקדמו לו לפחות (או בחלק מהזמן עבדו כשכירים ובחלקו כעצמאים) והכנסתם עלתה ב-20% כפי שצוין במצבים הקודמים. התגמול יחושב לפי כל מקורות ההכנסה שלהם מהעבודה.

ניכוי דמי ביטוח לאומי, דמי ביטוח בריאות ומס הכנסה

במקרים בהם עובדים שכירים מקבלים את התגמול בעד המילואים מהמעסיק, דמי ביטוח לאומי, דמי ביטוח בריאות ומס הכנסה ינוכו על-ידי המעסיק, בדיוק כפי שהיו מנוכים משכרו.

במקרים בהם עובדים שכירים מגישים תביעה אישית, ינוכו מהתגמול דמי ביטוח בריאות בלבד.

במקרים בהם עובדים עצמאים מגישים תביעה אישית, לא ינוכו דמי ביטוח לאומי, דמי ביטוח בריאות ומס הכנסה בעת תשלום התגמול, אלא בשלב החישוב הסופי כשתתקבל השומה השנתית ממס ההכנסה.

ניכוי מס הכנסה

המוסד לביטוח לאומי ינכה מס הכנסה מהתגמול בהתאם ללוח המס לניכוי משכר עבודה.

מה קורה במצב בו שירות מילואים הוא מעבר לשעות העבודה

הוראות החוק קובעות, בין היתר, כי תשלום התגמול מגיע למי ששירת במילואים, גם במקרה בו הכנסתו לא פחתה/נפגעה בגלל שירות המילואים. 

מי שעבד ביום מסוים, וביצע שירות מילואים מעבר לשעות העבודה הרגילות שלו, או ביצע שירות מילואים בימי המנוחה השבועית שלו, יקבל את שכר עבודתו הרגיל, וכן תגמול עבור שירות המילואים שלו בהתאם. 

יובהר, כי שכר העבודה ישולם לעובד במועד הרגיל, גם בתקופת המילואים.

לאחר שהמעסיק יקבל מהביטוח הלאומי את התשלום עבור תקופת המילואים, עליו להעביר לעובד את ההפרש בין התגמול ששילם הביטוח הלאומי לבין התשלום ששילם לעובד על חשבון התגמול - לא כולל השכר ששולם לעובד עבור עבודתו.
ומה באשר להפרשות פנסיוניות, קרן השתלמות וקופות גמל במהלך שירות המילואים

ככל שהמעסיק ביצע הפרשות קבועות לקופות הגמל השונות של העובד כנדרש לפי דין,  הרי שהוא חייב, להמשיך ולהפריש לעובד את אותם גם כאשר העובד נמצא בשירות מילואים. 

שכן, בכל הקשור לזכויות ולהפרשות המגיעות לעובד לפי דין, אין זה משנה אם מדובר בעבודה סדירה, או בשירות מילואים פעיל, והמעסיק מחויב להפריש את חלקו לקופות העוד כאמור, תוך ניכוי חלקו היחסי של העובד משכרו בהתאם. 

בהקשר זה יובהר, כי ניכוי חלקו היחסי של העובד משכרו כאמור, ינוכה משכרו הרגיל באותה תקופה ולא מסכום התגמול של העובד, שלעיתים עשוי להיות גבוה יותר משכרו הרגיל. 

אני במילואים ויש לי מחסור בציוד כגון אפודים, קסדות ומזון. למי ניתן לפנות?

בצה"ל קיים מוקד של אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה (אט"ל), אשר מטפל ונותן מענה בנושאי לוגיסטיקה, ציוד, מזון ופערים נוספים בשטח.

המוקד פועל 24 שעות בכל ימות השבוע, וניתן לפנות בוואטסאפ למספר 052-6156256.

גויסתי למילואים בצו 8, האם ניתן לפטר אותי?

ככלל, אסור לפטר עובד, מכל סיבה אשר תהא, בשל שירותו במילואים, בשל אורך המילואים ובשל תדירות שירות המילואים. 

ככל שמדובר בשירות מילואים העולה על יומיים רצופים, אסור לפטר את העובד, מכל סיבה שהיא, במשך 30 הימים לאחר תום שירות המילואים, אלא אם ניתן לכך היתר מוועדת התעסוקה של משרד הביטחון.

האם קיימות הקלות לבני הזוג של משרתי המילואים?

עובדות ועובדים שבני/בנות זוגם נמצאים בשירות מילואים, זכאים להיעדר מהעבודה במשך שעה אחת ביום, וזאת החל מהיום הראשון לשירות המילואים.

יובהר, כי העובדים זכאים לתשלום שכר עבור שעת ההיעדרות כאמור, ואין להוריד אותה ממכסת ימי המחלה ו/או חופשה שלהם, והיא ניתנת בנוסף להפסקות להן זכאים העובדים. 

עובדים אשר מממשים את הזכאות לשעת הורות, או  כל זכאות אחרת שנהוגה במקום עבודתם לקיצור שעות העבודה בשל ההורות, לא זכאים להיעדר שעה נוספת בגלל שירות המילואים של בן/בת הזוג כאמור (אלא אם כן היעדרות זו תהיה על חשבונם ותנוכה משכרם או ממכסת ימי החופשה שצברו).

עם זאת, עובדים שנעדרים בגלל ההורות פחות משעה ביום, זכאים להיעדר מהעבודה גם בגלל שירות המילואים של בני זוגם, ובתנאי שהיעדרותם לא תעלה על שעה אחת ביום סך הכל. 

ומי זכאי לזה?

עובדות ועובדים שעונים על כל התנאים הבאים:
• בני/בנות זוגם נמצאים בשירות מילואים לפחות 5 ימים רצופים;
• העובדים מועסקים במשרה מלאה כנהוג במקום עבודתם; 
• הורים לילד/ה מתחת לגיל 13;
• העובדים לא נעדרים שעה מהעבודה במסגרת זכאות אחרת להיעדרות מהעבודה כהורים.