שימוש בתבלינים לתועלת האדם והסביבה / אלי שדה

"רעייתי מרים ואני אנשי הוראה במקור, והגענו למושב ניר משה ב־1980, כי רצינו להיות חקלאים ולעבוד את האדמה. ניהלנו משק עם פרדסים של אפרסקים, קלמנטינות ואשכוליות לייצוא, כשבמקביל המשכנו לעבוד בחוץ בהוראה כי גידלנו שישה ילדים ואי אפשר היה לפרנס משפחה רק מחקלאות. לפני כ־14 שנה נכנסנו לתחום התיירות החקלאית והקמנו על שטח של ארבעה דונמים מבוך שעשוי כולו מצמחי תבלין ובושם המיועד לסיורים של קבוצות ומשפחות. הילדים מתרוצצים והולכים לאיבוד בתוך המבוך, בזמן שההורים קשובים להסברים שלנו על השימוש בתבלינים.

"בעבר עבדתי בחברה להגנת הטבע, בטיולים למיטיבי לכת, והתאהבתי בנושא התבלינים. מרים אוהבת לפתור תשבצים, חידות ומבוכים מסובכים. אז שילבנו את שתי האהבות האלה והקמנו את העסק התיירותי־חקלאי שלנו. כל הצמחים הם בגידול אורגני, כשהקונספט הוא שימוש בתבלינים לתועלת האדם והסביבה. בסיורים, אנחנו דואגים שהמבקרים יקטפו מהצמחים וירכיבו לעצמם שקיות ריח טבעיות לבית או לאוטו בהתאם לריחות שהם אוהבים. העסק שלנו הוא משפחתי, בלי ידיים עובדות מבחוץ, כשהילדים והנכדים מתגייסים לעבודה בחופשות ובסופי שבוע.

"יש לנו כאן את חנות הבית שבה אנו מוכרים רק את התוצרת האורגנית שלנו - עלים וצמחים שונים, שמנים, סבונים וכדומה. במקביל, אני מפתח זן חדש של אבוקדו, שבקרוב ארשום עליו זכויות מטפחים. תקופת הקורונה קשה ובשלב מסוים אף שקלנו לסגור את המשק בגלל שעלויות המים הגבוהות לא הצדיקו את אחזקת המיזם התיירותי. למזלנו, נרתמו לעזרתנו עמותת התיירות האזורית והבנק, גם באמצעות פסטיבל ‘דרום אדום' שבו אנו משתתפים קבוע, ובכך השיגו שתי ציפורים במכה אחת - גם סייעו לעסקים הקטנים בדרום וגם עזרו לציבור הישראלי ליהנות מהאטרקציות שהאזור מציע במחירים מוזלים. התקווה שלנו היא לחזור לימים הטובים שבהם נשלם למדינה מסים על ההכנסות שלנו".

הכותב הוא המנהל ומבעלי "מבוך מרים – בשביל התבלינים והבשמים". משק 26, מושב צור משה.
טל׳: 0504272004

מחוות הבודדים לאטרקציה תיירותית / אבישי בוכובזה

"אנחנו במקור חקלאים ממושב זמרת בצפון הנגב, ואת חוות הדקלים, שהוקמה בזמנו כחוות בודדים, רכש אבא שלי ישראל בשנת 1988. אבא חקלאי במקור, בוגר מקווה ישראל, והוא לקח את החווה כענף נוסף, ובמקרה זה - גידול כבשים ועזים לפיטום. אחרי ניסיונות השתלטות חיצוניים על החווה והאדמה, החלטתי לפני 13 שנה שאין ברירה ושאני צריך להיכנס לעניינים - ועברתי לגור בחווה. הייתי בן 20 וזה לא היה קל. פעם אחת גנבו לנו את רוב הדיר, אבל לא נשברתי, ופיתחתי עדר חדש שמכיל כיום 150 ראשים.

"הקשיים הביאו אותנו לחשוב על רעיונות איך לחזק את החווה מעבר לעדר ולגידול הפלחה. אז התחלנו ב־2014 עם ביקורים וסיורים למשפחות ולקבוצות, הרבה מהן של מכינות וישיבות. בהמשך גם הצענו לינה באוהלי אירוח בתנאי קמפינג וגם בבקתות, ואנחנו יכולים לארח כיום בחווה כ־70 אנשים בלילה. בסיורים אנחנו מסבירים על מהות החווה ועל גידול הכבשים, והאורחים מאכילים ומשקים את החיות באופן עצמאי. כיום אני עובד בחווה עם בחורה נוספת שעושה הדרכות ומקבלת את האורחים, כשלפעמים האחיות שלי באות ועובדות בשכר.

"בתקופת הסגרים הלכנו על קו שיווקי של להציע לאנשים את החווה בתור מקום מפלט וניתוק מהמשבר ומהלחצים. ובאמת, האנשים התחברו למסר הזה והגיעו. עם זאת, הפעילות השוטפת בסופי שבוע נפגעה, כי הייתה בעיה של מתן אישורים לקבוצות גדולות. למרבה השמחה והמזל, אנחנו משתתפים כמה שנים בפסטיבל ‘דרום אדום', ובזכות התמיכה והפרסום של עמותת התיירות האזורית והבנק, יש לנו חשיפה מצוינת בכל הארץ, וגם נהנים מביקורים ומלינות חוזרות של לקוחות ותיקים. בקרוב אני עומד להוסיף לחווה אטרקציה חדשה - טיולי שטח עם אופניים חשמליים, כדי שתהיה לאורחים שלנו אופציה לחוויה דרומית מיוחדת נוספת".

הכותב הוא המנהל ומבעלי "חוות הדקלים – אירוח מדברי", מרחבים.
טל׳: 0542107272

אבישי בוכובזה, חוות הדקלים דרום אדום (צילום: אלבום פרטי)
אבישי בוכובזה, חוות הדקלים דרום אדום (צילום: אלבום פרטי)

תיירות חקלאית להגדלת סל ההכנסות / עומר חרמוני

לשני בעלי העסקים - המבוך של מרים וחוות הדקלים - שבמקור התקיימו מחקלאות קלאסית, התברר שאין בהם די כדי לפרנס אותם, ובמטרה להגדיל את סל ההכנסות שלהם הם פנו גם לתחומי תיירות הפנים והתיירות החקלאית. זה היה עוד בטרם הגיעה הקורונה לישראל. התפשטות הקורונה והסגרים היוו עבורם איום קיומי והם נאלצו לבצע שינויים והתאמות. מאידך, סגירת נמלי התעופה, ששלחה את אזרחי ארצנו לגלות את הפינות הנסתרות של המדינה, שימשה להם כגלגל הצלה.

שם המותג - "מבוך מרים, בשבילי התבלינים והבשמים" ייחודי ומסקרן, וקל למצוא אותו במנועי החיפוש וכן באתרים נוספים המקדמים את תיירות עוטף עזה ופסטיבל "דרום אדום". רכישת צרורות צמחי תבלין כהשלמה לביקור, מתבקשת.

האתר של חוות הדקלים מאפשר לבחור בין סוגי האירוח השונים ולבצע הזמנות בטלפון. פירוט רב יותר על המקום ניתן ללמוד דרך אתר מסוים המתמחה בשיווק צימרים למשפחות. אבל הבעיה היא שכשמחפשים "צימר בדרום" מתקבלת רשימה של אינדקסים שחוות הדקלים אינה נכללת בהם. מומלץ לכן לשלם ולהיכלל באינדקסים נוספים, מאחר שזו הדרך שבה הלקוחות ימצאו את הצימר הבא שלהם.
הכותב הוא יועץ עסקי

לבדל את העסק

ההגבלות הוסרו, והציבור חוזר לבלות ולרכוש מוצרים בחוץ. כיצד עסק יכול לבדל את עצמו מהמתחרים ולהגדיל את הסיכוי להצלחה? דבר ראשון, השקיעו בעובדים שלכם: הם הבסיס לעסק מצליח. כדי לקבל את הערך המוסף מהם, חשוב להשקיע בהכשרה מקיפה, לערוך השתלמויות ולהטמיע ערכים של שירות ומקצועיות. גם הלקוחות וגם העובדים ייהנו מזה.

חשוב להציע ללקוחות העסק את המוצרים הטובים והחדשניים ביותר. המשמעות היא שחובה לשים דגש על נושא המחקר והפיתוח ועל הטמעת טכנולוגיות חדישות בעסק. פיתוח ושכלול סל המוצרים שלכם יעזור לעסק להתקדם ולשמור על יתרון תחרותי. אל תוותרו על חוויית השירות של הלקוח, כי היא יכולה להיות הערך המוסף שהוא מחפש. לקוחות שירגישו שמטפלים בהם ועונים על צורכיהם בכבוד ובנימוס, יהפכו ללקוחות חוזרים.

הפרמטר אולי החשוב ביותר הוא בידול. כל עסק חייב לבדל את עצמו כדי להיות אטרקטיבי מול המתחרים. הבידול העסקי חייב להיקבע כבר בשלבים הראשונים להקמת העסק ועליו להיות עקבי. בידול יכול לבוא לידי ביטוי למשל בשיווק מוצרים ייחודיים או במחירים שוברי שוק, אשר ימשכו אליכם לקוחות שיזהו אצלכם יתרונות שהם לא ימצאו אצל המתחרים שלכם.
נכתב בשיתוף המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים
https://www.fingrow.co.il/he

"מעריב" ובנק הפועלים ממשיכים ללוות ולתמוך בעסקים קטנים בהתמודדותם עם אתגרי מגיפת הקורונה המתמשכת. והפעם, במסגרת פסטיבל "דרום אדום", הנערך החודש בתמיכת פועלים בקהילה, אנו חוזרים לעסקים בדרום הארץ שסקרנו בתחילת המשבר. הציבור מוזמן להגיע ולתמוך בעסקי הדרום. מגוון סיורים ופעילויות ייפתחו לציבור הרחב בימים א'־ד' בהנחה של עד %50 בחסות בנק הפועלים. לרשימת האטרקציות והעסקים המלאה, חפשו בגוגל - דרום אדום.

המידע בכתבה נכון למועד פרסומו, והוא אינו מהווה ייעוץ או תחליף לייעוץ המתחשב בצרכיו של כל אדם ומותאם לו באופן אישי.