בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה מתמדת במספר חברות ההייטק ששואפות "להחזיר" לקהילה. בעוד מרבית החברות מסתפקות בימי התנדבות מרוכזים, אשר מתמזגים עם תאריכים רלוונטים בלוח השנה, יש כאלו שלקחו את העניין צעד אחד קדימה. בחברת "Semperis" ("סמפריס"), המגנה, מאבטחת ומשחזרת את שכבת הזהויות הארגוניות (מערכת ה-Active Directory) של חברות, מקיימים באופן שוטף יוזמות התנדבות שונות, תוך שהם מעודדים את העובדים להציע יוזמות ורעיונות להתנדבויות חדשות - גם על חשבון ימי העבודה.

עבור הפרויקט המיוחד, שזכה לשם "The Good Semperian" (על משקל הביטוי "The good samaritan"), בחברה החליטו להעניק לכל עובד ארבעה ימים נוספים במהלך השנה, מלבד הימים בהם הארגון מקיים פעילות התנדבותית של כלל עובדי החברה, עבור התנדבות אישית. בימים אלו, כל עובד שייזום פרויקט, יוכל להעניק לו את תשומת הלב הראויה ולקדם אותו לפי ראות עיניו.

כך למשל, צבי גרינבלט, אחראי פיתוח עסקי בחברה, יזם פעילות מיוחדת שמטרתה לסייע לילדים ונוער בעלי לקות ראייה ועיוורון. מטרתו של הפרויקט, שכבר סיים שני מחזורים, היא לפתוח לילדים כבדי הראייה פתח לעולם האסטרונומיה ולהנגיש עבורם את הירח.

מנגישים את הירח לילדים בעלי לקות ראייה (צילום: אמיר גור)
מנגישים את הירח לילדים בעלי לקות ראייה (צילום: אמיר גור)

כחלק מן הפרויקט הדפיסה החברה מודלים תלת ממדים של הירח, שנוצרו בשיתוף פעולה בין אוניברסיטת ולנסיה (ספרד) ונאס"א. באמצעות המודלים, הילדים לומדים על תהליך יצירת המכתשים בירח, ורוכשים ידע בנושאים כגון כוח הכבידה, האטמוספירה, "קרני הירח" וכו'.

בסיום הפעילות, הילדים זוכים לצפות בירח דרך טלסקופ שמגדיל עד פי 173 את העצמים בהם הם צופים, כך שהם יכולים לראות את הירח בעצמם.

"היה כאן יותר מתחביב של צבי", מספרת ירדן גור, מנהלת מיתוג מעסיק בחברה. "תחום ההתמקצעות שלו באסטרונומיה והתשוקה שלו להעביר את זה לאנשים שלא רואים. זה התחיל משיחת מסדרון, שם הוא הביע את הרצון להנגיש את עולם האסטרונומיה לילדים כבדי הראייה על ידי יצירת מודלים תלת ממדיים של הירח, ואז ניסינו למצוא תקציב. יצרנו קשר עם עמותה שנקראת 'אופק לילדינו' והצגנו את הרעיון. לאחר מכן גייסנו מתנדבים נוספים מחבר העובדים שלנו. היינו צריכים ללמוד על אסטרונומיה כדי להעביר את זה וצבי לימד אותנו".

לדבריה, החברה טיפחה שלוש פעילויות לטובת הילדים כבדי הראייה, שאחד מהם היה עיוור לחלוטין. "הרעיון היה שנפתח את החושים האחרים ונלמד דרכם. למשל בחוש המישוש, צבי הינדס מסגרות שלתוכן שפכו קמח והילדים הרגישו את הירח וזרקו גולות, ממש יצרו מכתשים".

''הילדים זרקו גולות ויצרו מכתשים'' (צילום: אמיר גור)
''הילדים זרקו גולות ויצרו מכתשים'' (צילום: אמיר גור)

גור הוסיפה כי "הדובדבן שבקצפת היה הטלסקופ של צבי. בדקנו מתי יהיה ירח מלא, לקחנו את הילדים לגג הבניין וצפינו בירח באמצעות הטלסקופ".

גרינבלט ציין כי "אסטרונומיה עם כבדי ראייה זה לא קל. קשה לנו להבין מה זה ליקוי ראייה. העולם שלהם שונה לחלוטין משלנו".

איך הילדים הגיבו?
גור: "בפעם הראשונה שהילדים כבדי הראייה ראו את הירח התגובה הייתה 'וואו!'. זו פעם ראשונה שהם רואים משהו שבדרך כלל הם רואים כנקודה קטנה ופתאום הם רואים בענק. כאילו קטפנו אותו והבאנו להם אותו בדגם תלת-ממד, פעם אחת כשהם יצרו אותו ופעם נוספת כשזה קרוב ומוגדל. הילדים התחילו לשיר. זה ממש ביטא את האושר שלהם".

זו בטח תחושת סיפוק עצומה.
גרינבלט: "היינו סקפטיים בהתחלה ואחר כך ראינו שהילדים נהנו כל כך. הם היו מרוצים וזה עשה לי את ההרגשה הכי טובה".

גור: "היינו ממש על גג העולם, תרתי משמע. בהתחלה היו חששות, מה יהיה אם לא נצליח, אם המוגבלות כבדה מדי ולא תאפשר לילד להצליח, מה אם תהיה עננות והירח לא יזרח. אסטרונומיה היא לא תחום בטוח גם לאנשים שרואים. הניסיון לימד אותנו שהתוצאה מפתיעה יותר מהציפייה".

חיכו ללילות של ירח מלא (צילום: אמיר גור)
חיכו ללילות של ירח מלא (צילום: אמיר גור)

לדברי גור, באמצעות הפעילות "ההורים מפתחים עם הילדים עוד ערוץ תקשורת, והילדים רוצים לפתח את תחום האסטרונומיה. זה מעניין אותם. פתחנו להם דלת לעולם שהיה בלתי מושג ואין סיפוק גדול מזה".

עד כה, כאמור, אירחה החברה שני מחזורים של הפעילות, כאשר בכל ערב השתתפו לא יותר מעשרה ילדים בטווח הגילים שבין 7 ל-15. בחברה שואפים לקיים ערבי פעילות נוספים. "המטרה שלנו היא להגיע לקהל יעד רחב יותר. נשמח שיפנו אלינו ויגידו 'אנחנו רוצים ערב כזה'", אמרה גור.

"אנחנו תופסים את עצמנו בצד של הטובים", הוסיפה גור. "אנחנו מטים את כפות המאזניים לטובת הצד המגן ומפה נגזרת תפיסת העולם העסקית והחברתית שלנו. יש לנו כלים קהילתיים כדי שארגונים יוציאו את הראש מהחול. אנחנו קודם כל באים לטובת ארגון שנמצא במצוקה, ואחר כך בודקים האם הוא רוצה להיות לקוח שלנו. אנחנו מקיימים את האפיק המסורתי של ההתנדבויות וגם מעודדים את העובדים לקחת את חלומותיהם הפרועים ולהגשים אותם תוך כדי רתימת החברה. הארגון נותן כל מה שצריך כדי שהחלום יצא לפועל".

בחברה לא מסתפקים בפרויקט הנגשת הירח לכבדי הראייה וכבר הריצו פרויקט של עובדת בעלת תשוקה לאימוץ בעלי חיים, וכלבים בפרט. "היא רצתה להעלות את המודעות לאימוץ", סיפרה גור. "הבאנו אותה ל'פאולה וליאון' לדבר על פעילות שהיא עשתה, יצאנו עם מתנדבים לשטח ליום אימוץ כלבים וכל הכלבים אומצו".