בטקסי החג' סובבים מיליוני מוסלמים סביב האבן הקדושה להם במכה, מצווה של פעם בחיים עבורם היא להגיע אל העיר הקדושה. אולם בשנים האחרונות נראה כי לא רק מאמינים עטויי גלביות לבנות מסתובבים שם, אלא כל המזרח התיכון מסתובב סביב הענק הסעודי המתעורר.
שתי עסקאות ענק לרכישת מטוסי נוסעים הרעידו בשנה האחרונה את עולם התעופה, שתיהן יצאו מבית המלוכה הסעודי בראשות מוחמד בן סלמאן. העסקאות הכוללות מעל ל־200 מטוסי נוסעים חדשים אינן מייצגות רק שתי חברות תעופה שעתידות לקום, אלא הצהרת כוונות תעופתית למזרח התיכון.
הממלכה הסעודית שהייתה מסוגרת ושמרנית במשך שנים רבות, נפתחת לאט־לאט אל העולם המערבי. מנהיגים - ולא רק מארה"ב, ידידתה הוותיקה - מגיעים אליה, וכוכבי כדורגל בשלהי הקריירה שלהם חותמים חוזי העסקה שמנים בקבוצות סעודיות.
אז מה קורה במדינה המוסלמית החשובה ביותר במזרח התיכון ואולי בעולם כולו? אין ספק שנפט היה שם תמיד, אולם הדבר החדש שמתגלה בסעודיה הוא רצון להיפתח. נורמליזציה כפי שקוראים לזה, התקרבות מדינה אחת לאחרת על בסיס קשרים מוקדמים ונורמליים שיש למדינה עם מדינות רבות נוספות. הכל במטרה לנרמל את היחס לסעודיה מגורמים בינלאומיים חשובים, לא רק ארה"ב.
עסקת רכישה של מטוסים כפי שאנו עדים לה עתה, תהפוך את הסעודים למתחרים חשובים ואמיצים למדינות המפרץ השכנות. במילים אחרות, הסעודים הולכים לתחרות עסקית משמעותית מול דובאי ושכנותיה. מה שהצליח שם יתורגם לגרסה מתקדמת יותר, עשירה יותר וגדולה יותר בסעודיה.
אך מדוע זקוקה סעודיה לחברת תעופה שתתחרה באמירייטס או באיתיחאד? זו כבר שאלה גאו־אסטרטגית אזורית הנוגעת במאבקי שליטה והובלה בעולם הערבי, מיצובה של המדינה כשחקן בינלאומי חזק שלא עוסק רק בשאיבת נפט אלא גם במחקר ופיתוח, השקעות ועוד. בשביל אלו צריך להביא אנשים למדינה וזה קורה בדרך האוויר. השלב הראשון הוא לפתוח את סעודיה לתיירות מסוימת ובשלב השני לעסקים במובן הרחב של המילה, כי בראיית הסעודים מה שהצליח בדובאי יכול להיות רק ההתחלה למה שיקרה בג׳דה ובריאד.
הטייסים הישראלים יחד עם עמיתיהם בעולם ירגישו גם בשינוי הזה. אפשרויות תעסוקה רחבות עשויות להיפתח בפניהם, יחד עם נורמליזציה של תיירות ואשרות מעבר. כבר היום הטיסה מעל המרחב האווירי הסעודי מתרחשת בכל יום וחברות התעופה מרוויחות זמן יקר ונתיבים קצרים, לטובת הנוסעים.
רכישה מוגברת של מטוסים תהפוך את הסעודים לשחקנים משמעותיים בתחומי החכרת המטוסים בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט, כך שחברות ישראליות ואחרות באזור יוכלו לבחור האם לחכור את המטוסים במערב אירופה או בערב הסעודית. כפי שטייסים וטייסות בעולם יוכלו להתמיין לחברות התעופה שיקומו שם בשנה הקרובה - וכל אחת מהן בנפרד תהיה בגודל של חברת דגל אירופית, כפי שאנחנו מכירים.
לא ירחק היום שבו בעלי מקצוע שונים וביניהם טייסים בישראל יקבלו הצעות עבודה מחברות סעודיות חדשות. הטיסה בין תל אביב לג׳דה היא בת פחות משעתיים, שזה בערך הזמן שלוקח לנו להגיע מתל אביב לחיפה. זה נשמע לכם רחוק מדי ואולי דמיוני, אבל כדאי שנזכור כי מטוסים של אמירייטס היו בגדר חלום לפני חמש שנים בדיוק והיום הם מגיעים לנמל התעופה בן־גוריון פעמיים ביום, וטסים ממנו לכל העולם. כך שאם עד עכשיו סבבו בעיקר מוסלמים מאמינים סביב האבן במכה, היום סובב סביבה המזרח התיכון כולו - אינשאללה ובעזרת השם.
הכותב הוא יו"ר איגוד הטייסים הישראלי