"באמצע 2020, בשיא משבר הקורונה, לא הייתה לנו הכנסה. אילו הקורונה הייתה נמשכת עוד חצי שנה היינו קורסים וסוגרים. זה היה המצב בשוק כולו. השוק הישראלי קטן, וגם את הביקוש הזה יצרנים לא סיפקו. מפעלים בגרמניה ובטורקיה נסגרו וביפן היו חסרים חלפים". כך אומר ל"מעריב" מנכ"ל מכשירי תנועה צבי נטע.
מכשירי תנועה היא יבואנית דגמי סוזוקי, משאיות מאן ואוטובוסים של החברה הגרמנית. פעילות מכירות המכוניות ירדו ב־2022 ב־12% לעומת 2021 ויסתכמו בכ־260 אלף כלי רכב. חלקה של מכשירי תנועה בשוק ירד מ־4% ב־2019 ל־2.5% כיום, ומדובר במכירת 9,000 מכוניות.
בהנחה שהמחיר הממוצע למכונית עומד על 120 אלף שקל, מחזור מכירות החברה ברכב פרטי הסתכם בכמיליארד שקל. בהנחה שהרווח על מכונית עומד על כ־5% מהמחזור, רווחי מכשירי תנועה על מכוניות פרטיות בלבד נאמדים ב־50 מיליון שקל בשנה.
נטע מסביר את אי־הגידול ברווח בשנה האחרונה בעובדה שמכירות המכוניות נקבעות על ידי הכמות שהיצרנים מספקים ליבואנים. הביקוש גדול מהאספקה והמחירים עולים.
אבל יש סיבות נוספות לעלייה: "גם הספקים עצמם העלו את מחירי הרכב, וגם מחירי ההובלה הימית עלו משמעותית. היבואנים לא החזיקו מלאים ולא היו צריכים לממן את המלאי. במצב רגיל מחזיקים מלאי, אבל השנה כמעט כל מה שמגיע נמכר מבטן האונייה".
לדבריו, "היבוא המקביל נתקע כי אין היצע של רכבים זמינים במלאי. אפילו היבואנים הרשמיים מתקשים בקבלת סחורה. היבואן המקביל קונה מדילרים וסוכנים בחו"ל דגמים שקשה להיפטר מהם. אבל כשאין מספיק רכב חדש אין גם עודפים".
על המאפיין של הקונה הישראלי אומר נטע: "הוא לא פראייר. אם נתייחס למי שקונה מכונית ממוצעת כמו מאזדה 3 או יונדאי, הקליינט רוצה בטיחות. זה מאוד חשוב במקרה של תאונה. מובן שנושא המחיר נותר חשוב. אז נכון שמחירי המכוניות עלו, אבל גם ההכנסה הפנויה הממוצעת עלתה. אנשים לא מתקשים היום לגייס את הכסף ויכולים לקנות בלי הלוואה".
על הצפוי בשוק בעתיד מרחיב נטע: "2023 תתאפיין בכניסתם של שמונה מותגים חדשים, בעיקר מסין. בניגוד ל־2022, יהיה גידול באספקת הרכבים, והמחירים להערכתי לא יעלו ויישמרו במשך השנה הבאה.
"רוב המותגים החדשים יהיו חשמליים. הרכב החשמלי יתפוס עד סוף השנה נתח של כ־6% מהמכירות, לעומת 4%. ב־2023 הוא יעלה ל־10%, ועד שנת 2025 רוב המכוניות הנמכרות יהיו חשמליות. ב־2030 כבר לא תוכל לקנות רכב חדש לא חשמלי. הביזנס של הדלק ייעלם. את הדגם החשמלי של סוזוקי נייבא ב־2024".
הראיון המלא יתפרסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"