הייתה זו שעת צהריים לאחר בוקר גדוש בישיבות, ביקור בזק מיוחצן בהתנחלות נידחת, והתחמקות אלגנטית מהפגנה של אנרכיסטים. "סע!״, פקדתי על נהגי הנאמן, "סע באדום, אנחנו צריכים להגיע בזמן לאולפן החדשות!״, דחקתי בו. הנהג עוד ניסה להתנגד, כי אפילו נער גבעות בדימוס יודע שיש עבירות שלא כדאי לעשות אותן, כאשר לכל אזרח יש מצלמת דרך המנציחה את עשרות העבירות שהוא מבצע מדי יום ביומו.

עסקת ענק: פנגו רוכשת את Gett ב-175 מיליון דולר
מעוצבים ויקרים יותר: הדגמים החדשים של צ'רי בדרך לישראל

אז ככה נסענו לנו בכיף, עוקפים מימין ומשמאל, הפליקרים מהבהבים באדום־כחול ולרגע נדיר הרגשתי כמו אח״ם, באמת חשוב מאוד. כך פנטזתי לעצמי עת החלפתי את עמדת הנהג במושב האחורי־ימני של הסופרב, מנסה להרגיש איך זה להיות מיניסטר, מנכ״ל בכיר או ראש משפחת פשע.

האמת? ההרגשה הייתה לגמרי לא רעה, אפילו עם חגורת בטיחות החגורה כהלכה. מחלקת העסקים של סקודה הייתה ונשארה פוזיציה מרווחת ומפנקת עם מקום ליישר את הרגליים, לכוון את המיזוג והמוזיקה, ולתכנן את פיטורי משרת הציבור שאינו ממלא אחר גחמותיי.

עיצוב חיצוני: בין השפעות המהפכה החשמלית ניתן למנות את ההתעוררות בקטגוריית המשפחתיות־סדאן, שבעבר כמעט נכחדו על ידי צונאמי הקרוסאוברים. חרדת הטווח חייבה את יצרני החשמליות לסחוט כל קילומטר אפשרי ממצברי המכוניות, ואחת הדרכים לעשות זאת היא לשפר את האווירודינמיקה.

מגמה זו החזירה קצת סומק ללחיי רכבי סדאן הנמוכים והאלגנטיים - בראש ובראשונה טסלה, ואחריה היצרנים הסיניים והאירופיים. האמת היא שעם או בלי חשמל, סקודה לא נטשה מעולם את תצורת המשפחתית האלגנטית, וסופרב היא ספינת הדגל של היצרן הצ'כי. בארץ מובילה סקודה את מצעד המשפחתיות־מנהלים עם 500 מסירות סופרב ב־2024 (מול 228 סונטות בלבד, ו־144 טויוטה קאמרי). לשם השוואה, נציין כי באותה תקופה נמכרו בארץ 766 טסלה־3, ו־640 אקספנג P7.

האמת היא שגם הסופרב היוצאת נראתה מצוין, נמוכה, אלגנטית ומכובדת. הצ'כים מצהירים שקהל הלקוחות השמרני לא רצה לראות שינויים משמעותיים, ואולי היו אלה החליפות ממחלקת הכספים שביקשו לחסוך בעלויות הפיתוח בתקופה שבה סקודה צריכה גם להוציא מיליארדים על פיתוח חשמליות חדשות.

ואכן, צריך עין בוחנת כדי להבחין בין הדגם היוצא והחדש. המידות כמעט זהות (הבדל של סנטימטר ברוחב ובגובה, תוספת זניחה של 5 סנטימטר באורך הדגם החדש), וכך גם החזיתות. לדגם החדש יש שבכה קדמית במבנה משושה, לקודמת הייתה סבכה טרפזואידית. ליחידות התאורה LED Matrix החדשות עיצוב שונה במקצת, היחידות המשניות בוטלו לחלוטין.

גם מאחור יש שינויים מינוריים, כולל תאורת LED אלגנטית עם מחווני כיוון דינמיים. אף אחד לא יחליף את הסופרב הקודמת בגלל חדשנות עיצובית, אבל לקוחות שמרניים ישמחו להחליף דור שלישי ברביעי. נציין כי למרות השמרנות, הדגם החדש נראה רענן ועדכני יותר.

תא נוסעים: עם אותו בסיס גלגלים, גם תא הנוסעים לא שונה מהותית מבחינת מרחב הפנים (הנהדר כשהיה) והשימושיות המודגשת. אבל לוח המחוונים עבר מהפך טכנולוגי משמעותי, עם צג 13 אינץ' איכותי המתנוסס במרכזו. הצג צבעוני ובהיר, וכך גם המצלמות הנלוות. השימוש בצג ברור ואינטואיטיבי, ההיררכיה הגיונית, ואין ספק שזהו מוצר העדיף בסדרי גודל על חלק מהמוצרים המגיעים אלינו מסין.

סקודה סופרב חדשה (צילום: סקודה העולמית)
סקודה סופרב חדשה (צילום: סקודה העולמית)

מהירות התגובה מצוינת, ממחישה שיש כוח מחשוב גדול מאחורי הזכוכית. מתחת לצג מותקנות שלוש חוגות פיזיות גדולות, נעימות לתפעול ומגומרות בחריצים חדים - זהו היפוך מושלם לחיטוט בתפריטים מסובכים וטורדניים.

הנהג יכול לבחור בפונקציונליות מתחלפת של שלוש החוגות, בדומה למערכת שאותה פגשנו בריינג' רובר. אהבנו גם את לוח המחוונים - 10 אינץ׳ - שמול הנהג, ואת התצוגה העילית המקרינה על החלון הקדמי נתוני מהירות, ניווט ועוד פרמטרים שכיף לראות, בלי להוריד את העיניים מהכביש.

ארבעת המושבים הראשיים מרווחים ונוחים ביותר, הקדמיים חשמליים ומציעים יכולות מסז' משודרגות, היה נעים מאוד, תודה! המושבים ארגונומיים מאוד ותומכים היטב, הריפוד מוצק מאוד - לפרקים הייתי מעדיף אותם קצת יותר רכים.

העברת מנוף ההילוכים לגלגל ההגה אפשרה קונסולה מרכזית נוחה ושימושית. בגישת Simply Clever תמשיכו לקבל את המטרייה ומגרד הקרח המסורתיים ועוד אבזר אקטואלי, כרית לניגוב טביעות אצבע מצג המולטימדיה.

כדי לסגור את "פינת המיניסטר" בדקתי את המרחב מאחור - המושב האחורי אומנם מרווח יותר מהקדמי-ימני, אבל התצפית החוצה פחות טובה. אני מניח שעבור מי שמתעסק כל הזמן בסלולרי או במחשב, אין סיבה לעבור למושב הקדמי. ניתן לשבת גם במושב האחורי-מרכזי, אבל זה פחות מפנק.

נפח תא המטען גדל עוד קצת, עד כדי 645 ליטר (1,795 ליטר ענקיים, כשהמושב האחורי מקופל); דלת־האצ'בק ענקית מקילה את הגישה למעמקי תא המטען. כמיטב המסורת, תא המטען שימושי ביותר עם גלגל חלופי אמיתי, קרסי עיגון ותלייה, רשתות ו"ערסל מטען" חדש וגם תא צדדי ננעל. אין ספק שתא הנוסעים הוא אחת מנקודות החוזקה של סופרב לדורותיה, וגם הדור הרביעי עומד בציפיות. הסופרב מציעה מרחב מחיה נעים ומפנק, בין שאתה אח״ם עם שלושה עוזרים, ובין שאתה לוקח את המשפחה לסוף שבוע מרוחק.

מנוע, ביצועים ותצרוכת דלק: העידן החשמלי עוד לא הגיע לסופרב החדשה, אבל בקרוב תוצג גרסה היברידית־נטענת, המתבססת על מנוע הבנזין 1.5 ליטר, מתוגבר במנוע חשמלי ומצבר 25.7 קוט״ש. לסופרב ההיברידית יהיה הספק של 197 כ״ס וטווח מרשים של 120 קילומטרים על חשמל טהור, אבל בינתיים נסתפק בחמישה מנועי בנזין ודיזל, כמעט זהים לאלה של הדגם היוצא.

במהלך ההשקה נהגתי בשלוש גרסאות בנזין. ה־1.5 ליטר נתמך במערכת היברידית מתונה, והוא ממשיך "לעשות את העבודה" עם 150 כ״ס צנועים. הוא מאפשר נהיגה זורמת ולא עצלנית, אבל עובד קשה כדי לשמור על קצב תנועה מהיר בכבישים הרריים (9.3 שניות מאפס ל־100).

עבור לקוחות שמרניים שבלאו הכי נוהגים ברגוע, זוהי אופציה סבירה ומתאימה בהחלט. גרסת ה־1.5 ליטר הייתה נעימה וזריזה להיגוי בזכות משקל עצמי נמוך יחסית, צמיגי 235/45R18 והנעה קדמית. בכל הדגמים מותקנת תיבת הילוכים DSG עם 7 הילוכים המתפקדת מצוין, גם בזחילת פקקי תנועה.

סקודה סופרב חדשה (צילום: סקודה העולמית)
סקודה סופרב חדשה (צילום: סקודה העולמית)

ידית ההילוכים הועברה לעמוד ההגה, וזה בסדר גמור; פחות אהבתי את ההתחכמות של סיבוב ידית ההילוכים על ציר - אפשר להתרגל לתפעול החדש, אבל אני לא בטוח שהוא עדיף על פני המסורתי.

לצורך שיפור תצרוכת הדלק בוצעו שיפורים אווירודינמיים רבים, שהורידו את מקדם הגרר של הרכב ל־0.23, 15% פחות מהדגם היוצא. לא התאפשר לנו לבדוק את תצרוכת הדלק, אבל היא אמורה להשתפר במעט - במהלך המבחן ראינו נתוני תצרוכת של 15־17 קילומטרים לליטר.

בפסגת ביצועי הבנזין נמצאת גרסת 2.0 ליטר ספורטיבית, המספקת 265 כוחות סוס ו־40 קג״מ - זוהי מכונית חזקה ומהירת חימה (5.7 שניות מאפס ל־100), אבל היא לא נותנת תחושה מספיק ספורטיבית; בוודאי לא כאשר באופק מסתובבות חשמליות המעניקות חוויית תאוצה חזקה הרבה יותר, בפחות כסף.

הגרסה המוצלחת ביותר לטעמי היא הבנזין 2.0 ליטר 204 כ״ס, המספקת שילוב מצוין של זריזות, נינוחות ותחושת קלילות. בנהיגה נינוחה היא גם חסכונית למדי. בגרסאות הבכירות ניתן לבחור בין מצבי נהיגה (ספורט, נוחות, חסכוני, אינדיווידואלי) - בולמי הזעזועים האדפטיביים מתקשחים וההגה מתחדד מעט, אבל השינוי אינו דרמטי. את עיקר ההבדל תרגישו בתיבת ההילוכים שתמשוך לסל״ד גבוה יותר.

גרסת הדיזל החזקה (194 כ״ס עבור המיניסטר) פחות מוצלחת לטעמי; הדיזל פחות מעודן מיחידות הבנזין, ותגובותיו אינן מהירות. כל הדגמים מגיעים עם מערך בטיחות נרחב, בקרת שיוט מדויקת (המקבלת מידע ממערכת הניווט, ומתאימה את מהירות הנסיעה), ועשר כריות אוויר. בקרת השיוט ממהרת להחליט שאתה לא מספיק מרוכז, משמיעה צפצופי אזהרה, עד כדי ניעור המכונית בעזרת הבלמים, כדי שלא תירדם לנו על ההגה.

נוחות והתנהגות כביש: אחת התובנות המתחדדות בהשקת סדאן משפחתית היא גובה המחיר שאנחנו משלמים על אופנת הקרוסאוברים הנוגסת בכל פלחי השוק. כולנו התאהבנו בתחושת הגובה והשליטה שמעניקים הקרוסאוברים המוגבהים, אבל שכחנו כמה אנו מפסידים בסעיפי נוחות הנסיעה, היציבות והתנהגות הכביש, ותצרוכת הדלק.

על כבישיה הטובים של צ׳כיה היו הסקודות נוחות מאוד, מעט על הצד הנוקשה ומדויק, מה שפעם קראנו "גרמני". לארץ יגיעו הסופרבים עם חישוקי 18 ו־19 אינץ׳, בכפוף לרמת המינוע ואבזור הרכב. עם בסיס גלגלים של 2.84 מטר המכונית נוחה מאוד, גם על אספלט משובש - אבל נצטרך לחכות למבחן ישראלי כדי לראות איך הסופרב מדלגת בין הגדודיות וטלאי האספלט.

עם מרכז כובד נמוך והגה בעל משקל טוב, הסופרב ממהרת להיכנס לפנייה, אינה מתרגשת מגבנוני אספלט המטלטלים אותה באמצע פנייה, והתחושה בטוחה וצפויה ביותר - גם בגרסאות ההנעה הקדמית, ובוודאי שעם ה־4X4. הסופרב אינה מתיימרת להיות ספורטיבית לוהטת, אבל היא מסוגלת להיות מהירה מאוד, ולספק הנאת נהיגה משמעותית. תנוחת הנהיגה מצוינת, גלגל ההגה ממוקם היטב, ובמידה הנכונה. בידוד אקוסטי משופר משאיר מחוץ לתא הנוסעים את רוב רעשי הרוח, הצמיגים והמנוע.

השורה התחתונה: 1.6 מיליון סופרב נמכרו בעולם מאז 2001, והדור הרביעי נראה אטרקטיבי מתמיד. סקודה סופרב החדשה תגיע לישראל לקראת סוף 2024, בשתי גרסאות הבנזין (1.5 ו־2.0 ליטר) ודיזל 2.0 ליטר. רמות הגימור ינועו בין Sportline ו־,Selection ומעליהן Laurin & Klement הבכירה. רוב המכוניות יגיעו בהנעת 2X4, מיעוטן 4X4 - המפרטים עוד לא סגורים, וכך גם המחירים.

אל תצפו להצעות עממיות, כבר היום תשלמו עבור סופרב היוצאת 194־306 אלף שקלים - והמחירים לדגם החדש רק יעלו. לצערי, דגמי סטיישן ("קומבי״) לא יגיעו לארץ. עוד לצערי, הסופרב תמשיך להימכר עם אחריות יצרן לשנתיים בלבד ללא הגבלת ק״מ, עם אופציה בתשלום להרחבת האחריות לשלוש שנים.

מנהל הרכב מזמין למיניסטרים סקודות דיזל 2.0 ליטר ממוגנות, להפתעתי בהנעת 2X4; דווקא למי שעשוי להימלט ממפגינים או נערי גבעות, הייתי ממליץ על 4X4, שיכול להיות רכב בריחה טוב יותר. אני לא מיניסטר, אבל אילו תכננתי לרכוש סקודה סופרב, הייתי הולך על הבנזין 2.0 ליטר (רצוי עם חישוקי 18 אינץ׳). אני אוהב את השמרנות המוצהרת של המותג הצ'כי, חריגה בנוף התזזיתי של שוק הרכב ב־2024.

סופרב החדשה היא חיית אוטוסטרדות מלוטשת, השומרת על ערכי המותג המוכרים לנו זה 20 שנה. זוהי משפחתית־מנהלים סולידית ואיכותית, שאינה נסחפת באופנות חולפות, וממשיכה לקדש את השימושיות היומיומית - בלי להזניח את היכולות המוטוריות, טכנולוגיה מתקדמת ורמת בטיחות גבוהה מאוד. הסופרב מתאימה לשימוש משפחתי או עסקי, והיא גם מסוגלת להעניק לנהג הספורטיבי רגעי נחת ואתגר, כל עוד יצליח למצוא כביש נהיגה שאינו פקוק מפנייה לפנייה. 

השתתף בהכנת הכתבה רמי גלבוע, שהיה אורח סקודה בפראג