לקח לאוקטביה זמן לזכות למעמד שיש לה בשוק המשפחתיות. גם הסופרב נזקקה לשני דורות כדי להפוך לסמל סטטוס. אבל קודיאק הפך פופולרי, באירופה, כמו בישראל, כבר בדור הראשון שלו שהושק ב־2017, נשען על הפופולריות של דגמי סקודה האחרים, היעלמות רכבי 7 מקומות של מתחרים רבים, ובעיקר היותו קרוסאובר מוצלח ושימושי.

שבע שנים אחר כך מגיע הדור השני. אין כאן קפיצת דרך שעשו בדור החדש פיג'ו 5008, שעדיין לא נמכר כאן, ומיצובישי אאוטלנדר, שבקרוב תיחשף מתיחת הפנים שלו. סקודה שמרו על אותה פלטפורמה, עדכנו את העיצוב, שידכו מערכת היברידית קלה למנוע ה־1,500 טורבו בנזין הוותיק (יש גם שתי אופציות דיזל יקרות יותר, שיהיו פופולריות פחות), ושלחו את הקודיאק 2.0 לאולמות התצוגה.

האם זה מספיק?

עיצוב: הצליח לסקודה. כבר ממבט ראשון אפשר לזהות שמדובר בקודיאק, אבל גם בדגם חדש, עם רכיבי עיצוב עדכניים כמו קורה אחורית כהה, קווים נקיים יותר, והגריל הגדול של סקודה שבולט גם בדגמים אחרים. 

תא הנוסעים: גם כאן ניכר השדרוג, עם מסך מולטימדיה שגדל ל־13 אינץ', לוח מחוונים 10.25 אינץ' מעודכן, ובעיקר פתרון חכם לסוגיית התפעול. בניגוד ליצרנים סיניים וגם כמה אירופיים, שוויתרו על מתגים פיזיים ושולחים את הנהגים לשוטט בין מסכי המולטימדיה, בעודם נאלצים להוריד לשם כך את העיניים מהכביש, סקודה שימרו את המתגים הפיזיים לשימושים הפופולריים. יש שלושה גדולים כאלה, שני הקיצוניים שולטים על הטמפרטורה לנהג ולנוסע, האמצעי מחליף בלחיצה את ייעודו: שליטה בעוצמת המיזוג, בהזרמתו לפתחי האוורור השונים (רגליים, חזה, שמשה וכו') או בכלל לשלוט בעוצמת מערכת הקול. יעיל ושימושי.

העברת מוט ההילוכים לסביבת ההגה פינתה מקום לעוד שטחי אחסון, למשטח טעינה כפול לסלולרי, ולתחושה מרווחת יותר. איכות החומרים טובה, כולל שימוש בבד טוויד זהה לריפודי המושבים גם במכסה תא הכפפות ובאזור הנהג. למושבים הקדמיים יש אפילו הדום שניתן לקרב או להרחיק, שהופך אותם נוחים מאוד לנסיעות ארוכות, ובכלל. תנוחת הישיבה גבוהה, מחזקת את תחושת ה"ג'יפיות".

מאחור נע הספסל האחורי על מסילה, בחלוקה של שליש/שני שלישים, כך שאפשר לצמצם את מרווח הברכיים לטובת השורה השלישית. המושבים גבוהים ועמוקים, לשורה השנייה יש יציאת מזגן משלה, כולל שליטה על הטמפרטורה, ושקעי USB-Bמשלה. לא סתם היה הקודיאק היוצא אחד מרכבי הליסינג הפופולריים בקרב ח"כים, שקיבלו אפשרות להסיע בנוחות את הפמליה, ולעתים גם את המשפחה והילדים.
בשורה השלישית יש תאי אחסון לשני הנוסעים, ואף שהיא מרווחת מבעבר, היא עדיין מיועדת לילדים או למבוגרים נמוכי קומה בשל מושבים נמוכים.

גם נפח תא המטען גדל, 340 ליטר כאשר כל המושבים בשימוש אם תוותרו על הגלגל הרזרבי, 290 עם גלגל, עדיין גדול משמעותית מאשר באאוטלנדר ובאקסטרייל התאומים. ועדיין, לנסיעות משפחתיות פלוס עגלה ותיקים תזדקקו לצ'ימיגג או לגגון, שיש אפשרות לחבר אותם בגג. יש צמיג רזרבי. 

אבזור: הקודיאק החדש מוצע בינתיים בארץ ברמת גימור אחת, Advance, ב־215 אלף שקל, שדרוג של רמת Style הקודמת, שכולל כסטנדרט חלון גג פנורמי נפתח, עם שליטה חשמלית וגם וילון כיסוי נגד חום, בקרת אקלים דיגיטלית תלת־אזורית עם פתחי מיזוג למושבים האחוריים, מסך מולטימדיה 13 אינץ', לוח מחוונים דיגיטלי צבעוני בגודל 10.25 אינץ', מושבים קדמיים מחוממים, טעינה אלחוטית לשני טלפונים חכמים, חלונות אחוריים כהים, פסי נשיאה בגג הרכב, וחישוקי סגסוגת 17 אינץ' שנראים קצת קטנים, אבל תכף נראה מה הם עושים לצריכת הדלק. 

המפתח חכם למחצה: לא צריך להכניס אותו לסוויץ' כדי להתניע, יש כפתור בשביל זה, אבל צריך לפתוח את הדלת בלחיצה על השלט. זה קצת פחות מתקדם מרוב המכוניות ברמת המחיר הזאת, אבל מפתח keyless מלא שפותח לבד את הדלת כשמתקרבים לרכב הוא היום נכס גדול לגנבים, שמצליחים לחקות את השידור שלו, להיכנס לאוטו ולעצור רק בג'נין. עד שתהיה פה משילות וגל הגניבות ייפסק, זאת פשרה סבירה.

סקודה קודיאק (צילום: יח''צ)
סקודה קודיאק (צילום: יח''צ)

בטיחות: בלימת חירום אוטונומית בנסיעה לפנים ולאחור, בקרת שיוט אדפטיבית, שמירת נתיב ותיקון סטייה, ניטור רכב בשטח מת ומניעת התנגשות בו, התרעה על רכב חוצה מאחור ומצלמת רוורס, שהייתה חסרה עד כה בחלק מגרסאות הקודיאק. יש 7 כריות אוויר, כולל אחת שמפרידה בין הנהג לנוסע בתאונה, אבל כריות הצד למושב האחורי שמוצעות באירופה נשארו באירופה.

מנוע וביצועים: מנוע ה־1,500 סמ"ק הוותיק, עם 150 כ"ס, קיבל מערכת היברידית קלה לשיפור צריכת הדלק. הביצועים טובים בסך הכל, התיבה האוטומטית מצליחה לגבות מחסור בכוח תחת עומס כשהיא במצב ספורט האסרטיבי, אבל אלה רחוקים מלהיות ביצועים של חשמליות במחיר הזה. אם יצרני הרכב רק היו טורחים להציע דגמי 7 מקומות חשמליים באותו מחיר.

צריכת דלק: זוכרים את חישוקי ה־17 אינץ'? ביחד עם המערכת ההיברידית הקלה הם מסייעים לשיפור בצריכת הדלק. בימי המבחן רשמנו 12.5 ק"מ לליטר נאים לרכב בממדים האלה. עם זאת הגיע הזמן שקבוצת פולקסווגן תדע להציע גם מערכות היברידיות מלאות, כמו של טויוטה, יונדאי וקיה, לשיפור נוסף בצריכת הדלק. באירופה מוצע הקודיאק גם בגרסת פלאג־אין עם טווח חשמלי של מעל 100 ק"מ, אבל סקודה עדיין לא למדה למקם את הסוללה בלי לחסל את המקום לשורת המושבים השלישית, ועם חמישה מקומות בגרסה הזו הקודיאק הירוק נשאר בחו"ל. 

התנהגות ונוחות: כמו מכוניות מודרניות רבות הקודיאק נוח במהירויות עירוניות, אבל פחות על שיבושים עירוניים. הוא מטפל בסדר בפסי האטה, אבל פחות בבורות קטנים.  למרות הממדים והמשקל האחיזה גבוהה, אין הרבה הטיית גוף בסיבובים, והקודיאק לא עושה בושות גם בכבישי נהיגה. מצד שני, הוא לא בא ליהנות שם.

השורה התחתונה: הדגם החדש עדכן את העיצוב החיצוני והפנימי, כאשר ללא גרסת הפלאג־אין ארוכת הטווח, דגם 7 המקומות לא זכה ליהנות משדרוג טכנולוגי גדול. אף שהוא מאובזר יותר מבעבר, בעיקר בתוספת הגג הפנורמי, חסרות לו דלת תא מטען וכוונון, לפחות למושב הנהג, חשמליים, שהפכו לסטנדרט בחשמליות במחיר הזה. נכון שזה קרה כי חשמליות מחויבות במס נמוך יותר, אבל יבואני ויצרני רכבי הבנזין יצטרכו לתת לכך פתרון. מנגד חסרה לו גרסת כניסה זולה יותר, כמו הביזנס ששווקה בדגם הקודם.

הקודיאק היה ונשאר מוביל נוסעים מוצלח, וכעת הוא מרווח וחסכוני יותר, ונהנה מכך שהאאוטלנדר המחודש ופיג'ו 5008 החדש עדיין לא כאן. בהמשך תהיה לו תחרות קשה יותר.