מחקר מקיף שפורסם ב-2005 על ידי המעבדה להנדסת גורמי אנוש, המחלקה להנדסת תעשייה וניהול, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב בראשות פרופ' דוד שנער, נמצאו כמה דרכים יצירתיות להתמודדות עם העייפות. לפי המחקר, אגב, גם מי שישן לילה שלם, אחרי כשעת נהיגה כבר חש עייפות. אז מה הפתרונות?
הראשונה, והמומלצת, היא כמובן לעצור במקום בטוח ולנוח קצת, לנמנם, ולחזור שמרגישים שוב יותר ערניים. לעתים די לצאת מהרכב ולמתוח מעט את השרירים, יחד עם קפה או משקה ממותק, כדי להחזיר את הכוחות. אם אין אפשרות, אז מתברר שיש דרכים נוספות לשמור על ערנות.
האפשרות הטובה למי שחייב להמשיך בדרך, ובעיקר אם הוא נוסע אם נוסעים נוספים, היא להפעיל את המח באמצעות משחק כדוגמת טריוויה. כמובן שאפשרות זאת קיימת רק אם יש נוסעים שיכולים לשאול את השאלות, או אם יש דרך אחרת שהנהג יוכל לשמוע את השאלות ללא הסרת המבט מהכביש.
אפשרות נוספת היא לשתות משקה אנרגיה. הקופאין והסוכר גורמים להתעוררות ומאפשרים להמשיך ולנהוג עוד זמן מה, לעתים אף שעתיים. האמצעי האחרון והמפתיע הוא פיצוח גרעינים. לא ברור בדיוק מה גורם בפיצוח עצמו לשמירה על ערנות, אבל במחקר נראה כי פיצוח הגרעינים מעכב תהליכי עייפות ומשפר את הערנות.
לסיכום, מאות ההרוגים בשנה בתאונות דרכים הם לא גזרה משמיים. ניתן להילחם במגפה הזאת. רק בשבועות האחרונים שמענו על משפחות שלמות שנמחקו בגלל תאונות שניתן היה למנוע אותן. הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על ערנות ומיקוד בכביש, לצד מערכת בטיחות כדוגמת מובילאיי, שפרט לעובדה שהיא חוסכת המון כסף ברישוי השנתי, היא תעזור לכם להבטיח שגם על טעויות לא תשלמו מחיר כבד מדי. נסיעה טובה.