שוק הרכב הישראלי נכנס לסחרור בשנה האחרונה, כאשר השלכות מגיפת הקורונה (סגירות מפעלים וחוסרים בחומרי גלם) עדיין נוכחות מאוד בעולם הרכב. הסחרור הזה שירת בשורה התחתונה את שורת הרווח של יבואני הרכב הרשמיים הגדולים, ולא פחות את היבואנים המקבילים. הביקוש והלחץ מצד הלקוחות לרכב חדש המשיך לגדול ולהתעצם, וגם עליות מחירי הרכב לא בלמו או שינו זאת.
איגוד יבואני הרכב בישראל פרסם לאחרונה את נתוני מסירות הרכבים לשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2022. רשימה שאינה כוללת מידע בנוגע ליבואני רכב מקבילים, אך הנתונים מספקים מידע רחב, והניתוח שלהם מצביע על מגמות שעוזרות להבין איך נראה שוק הרכב בישראל בשנת 2022. תשעת החודשים שהסתיימו ב־30 בספטמבר 2022 מציגים ירידה במסירות לעומת התקופה המקבילה אשתקד: 218,232 מול 250,236 מסירות.
נציין כי חלק מהסיבות לירידה אינו נובע מירידה בביקושים אלא דווקא מירידה בהיצעים. יבואנים רבים מתקשים לקבל אספקות של כלי רכב מהיצרנים בזמן סביר בעקבות הקורונה והמלחמה המתנהלת באוקראינה, מה שגורם ללקוחות להמתין תקופה ארוכה יחסית למסירה ובמקרים מסוימים גם לדחות את רכישת הרכב החדש למועד עתידי.
הקרב בצמרת
בפסגת המסירות שומרת על ההובלה יונדאי, עם 39,605 מסירות, המהוות גידול של 1,094 מסירות מול תשעת החודשים המקבילים של השנה הקודמת. טויוטה איבדה את המקום השני לקיה, שגברה עליה בפער קטן עם מסירות של 30,986 כלי רכב לעומת 30,867 כלי רכב בשנה שעברה. נציין כי גם קיה וגם טויוטה הציגו ירידה במסירות מול התקופה המקבילה אשתקד לעומת יונדאי, שהציגה כאמור גידול במסירות. את החמישייה הראשונה סגרו מאזדה וסקודה עם 15,290 ו־10,842 מסירות בהתאמה. אותה חמישייה פותחת מהווה 58% מכלל מסירות כלי הרכב בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2022, אחוז גבוה לכל הדעות.
ירידות בולטות
יש מספר מותגים שיעדיפו לשכוח את תשעת החודשים שהסתיימו ב־30 בספטמבר 2022: סקודה, סיאט, שברולט, ניסאן, רנו והונדה, שהציגו ירידה של עשרות אחוזים במסירות. נציין כי הירידה בחלק מהמותגים נובעת כאמור מקשיי ייצור בעקבות משבר הקורונה והמלחמה שמתרחשת באוקראינה ולא מירידה בביקושים.
מותגים חדשים ב־2022
לרשימת המסירות שפורסמה הצטרפו שלושה מותגים חשמליים שלא היו בתקופה המקבילה בשנה קודמת: ג'ילי, סקייוול והונגצ'י, שמסרו 4,254, 487 ו־73 כלי רכב, בהתאמה. נתון מעניין בתחום הרכבים החשמליים מגיע מטסלה, שהציגה ירידה משמעותית במסירות בתקופה המדווחת: 2,629 מסירות בלבד מול 4,707 מסירות בתקופה המקבילה. הסיבה לכך נובעת מבעיות אספקה, ומשלוח גדול שצפוי להימסר ברבעון הרביעי של שנת 2022 צפוי לשנות את התמונה.
מיתון? לא כאן
מותגי היוקרה הציגו מסירות נאות בתקופה המדווחת: מרצדס עם 4,351 מסירות (גידול של 579 יחידות), ב.מ.וו ללא שינוי משמעותי, עם 3,202 מסירות, פורשה עם 235 מסירות (גידול של 49 יחידות), מזראטי ללא שינוי משמעותי, עם 49 יחידות, בנטלי עם 24 מסירות (גידול של 3 מסירות), פרארי ללא שינוי משמעותי, עם 16 יחידות, ואסטון מרטין עם 11 יחידות (לעומת 4 בתקופה המקבילה אשתקד). גם רכבי הקבריולט לא רשמו שינוי משמעותי, עם מסירות ל־581 לקוחות מאושרים בתקופה המדווחת. לא לשכוח כובע ומקדם הגנה.
דגמים פופולריים
עם ישראל אוהב קרוסאוברים, לא צריך יותר ממבט חטוף אל הכבישים ומגרשי החניה כדי להבין זאת. כמעט כל רכב שני שעלה לכביש בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2022 הוא קרוסאובר, 47% ליתר דיוק. מדובר בעלייה של 7% מול שנת 2021, מגמת עלייה שנמשכת כבר כעשור וסוחפת אחריה עוד ועוד יצרני רכב שמציגים שלל דגמי קרוסאובר בגדלים שונים. למרות זאת, ובאופן מפתיע, או שלא, שני הדגמים הפופולריים ביותר שנמכרו בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2022 הם קיה פיקנטו (מרכב הצ'בק) וטויוטה קורולה (מרכב סדאן), שמהם נמסרו 11,132 ו־8,586 רכבים, בהתאמה.
הדגם השלישי הנמכר ביותר, יונדאי טוסון, מצדיק את מגמת הקרוסאובריזציה עם 6,865 מסירות. את החמישייה הפותחת סוגרים טויוטה יאריס קרוס עם 5,978 מכירות ויונדאי איוניק עם 5,747 מכירות. סך הדגמים השונים שנמכרו בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2022 עומד על 298, מספר שמראה על מגוון רב לכאורה. בפועל, עשרת הדגמים בעלי המסירות הגבוהות ביותר היוו 29% מכלל המסירות, מה שמראה שתרבות העדר ממשיכה להיות חזקה בתחום הרכב הישראלי גם בשנת 2022.
סוג המרכב השני הנמכר ביותר הוא הצ'בק, עם 26% מכלל המסירות (לעומת 29% בשנת 2021) והשלישי הוא הסדאן, שהיה אהוב במיוחד בישראל של שנות ה־90 ותחילת שנות ה־2000, שממשיך את מגמת הירידה עם 14% מהמסירות בלבד (לעומת 18% בשנת 2021).
הנעות והנאות
הקורונה גרמה לשינויים בהרגלי הצריכה בשלל תחומים. בתחום הרכב צפינו בעלייה במסירות רכבים בעלי הנעה כפולה ביחס לכלל מסירות כלי הרכב. בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2022, 13% מכלי הרכב שעלו על כבישי ישראל היו בעלי הנעה כפולה (לעומת 11% בשנת 2021). כמה מתוכם באמת נראה מחוץ לאספלט? כנראה שלא הרבה. ימים יגידו.
ומה לגבי המהפכה החשמלית? גם כאן אין הפתעות: רכבים חשמליים הכפילו את חלקם מכלל מסירות הרכב. 8 מכל 100 רכבים שנמסרו בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2022 היו חשמליים, לעומת 4 מכל 100 רכבים בשנת 2021. הגידול הזה הוא על חשבון מסירות של רכבים בעלי מנוע בעירה פנימית נטולי תגבור חשמלי. הרכבים ההיברידיים וההיברידיים הנטענים שמרו על חלקם היחסי עם 20% ו־5% מהמסירות בהתאמה.
בנזין, דיזל וחשמל. אלו מקורות האנרגיה המניעים את הרכבים בכבישי ישראל. הדיזל שמר על חלקו היחסי - אחד מכל עשרה רכבים שנמסרו בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2022 לוגם דיזל. 76% (לעומת 81% בשנת 2021) לוגמי בנזין בלבד, 8% (לעומת 4% בשנת 2021) כאמור צורכי חשמל ו־5% כאמור לוגמים בנזין וצורכים חשמל (היברידי נטען).