חברת דלק מוטורס, יבואנית מאזדה לישראל, הודיעה היום כי בכוונתה לזמן כ-20 אלף בעלי מכוניות מדגמי 6, בנות שנות הדגם 2002-2008, והטנדר BT משנות הייצור 2004-2006, לצורך בדיקה והחלפה של מנגנוני ניפוח בכריות-אוויר פגומות.
מדובר בכריות-אוויר מתוצרת חברת טקאטה היפנית, וזהו חלק קטן מקריאה לתיקון כלל עולמית של יותר מ-36 מיליון מנגנוני ניפוח של כריות-אוויר.
כפי שפורסם ב'מעריב', טקאטה – יצרן יפני של אביזרי בטיחות שונים, ייצר במהלך העשור האחרון עשרות מיליוני מנגנוני ניפוח לכריות-אוויר אשר עלולים להתפוצץ באופן מסוכן במהלך תאונה, ולשלוח חלקי מתכת רותחים לכיוון הנהג והנוסעים.
טקאטה סיפקה מנגנונים פגומים ל-11 יצרני רכב שונים, בהם גם ב.מ.וו, איסוזו, מיצובישי ועוד, אולם משרד התחבורה הישראלי התעלם עד כה מן הפרשה, וממתין שכל יבואן יקבל הנחיות מיצרן הרכב שהוא מייצג.
זאת אולי הסיבה שגם אצל יצרני הרכב שכבר פרסמו קריאות לתיקון בישראל נוגעות הקריאות רק לחלק מן הדגמים שנקראו לתיקון בעולם. בעתיד – כאשר ליצרני הרכב יהיו די חלקי חילוף, עשויים להיקרא לתיקון דגמים נוספים של אותם היצרנים וגם של יצרנים נוספים.
משרד התחבורה האמריקני, לעומת זאת, ביצע חקירה עצמאית ואף הטיל קנסות כבדים על טקאטה, ובמקביל הקים אתר אינטרנט ייעוד כדי לפרסם מידע לציבור אודות הדגמים שבהם הותקנו כריות-אוויר מסוכנות. משרד התחבורה הישראלי, לעומת זאת, התעלם עד היום מכל שאלות 'מעריב' בנושא זה ואף לא טרח להשיב להן.