בשנים האחרונות, עם כניסת אופנת הקרוסאוברים לחיינו, אנחנו מזהים מגמה של העתקה ושיבוטי מכוניות. מלבד זה שהרבה דגמים מזכירים או דומים ממש זה לזה, אנחנו יודעים ששיתוף פעולה בין יצרניות קיים ורק מתרחב עם השנים, בעיקר בשל עלויות המחקר והפיתוח. יותר משתלם לחבור ליצרן שיש לו החלקים, המכלולים, הטכנולוגיות - ופשוט לקנות ממנו ישירות. לכן קשה להפתיע את חובבי הרכב עם מותג שונה, ייחודי, בעל עיצוב שגורם ל“הרמת גבות".
ואז הגיעה ג'נסיס GV60. רכב קרוסאובר, SUV חשמלי מלא, השני במספר למותג היוקרה הצעיר מבית יונדאי. קונצרן ענק שעשה מהפכה פנימית, שינה את המותג וסלל את דרכו לחוד החנית של תעשיית הרכב. ובשל אותם חידושים, ושינויים מבורכים, גם עולם הרכב שינה פניו בהתאם.
ה־GV60 נוצרה על אותה פלטפורמה גלובלית מודולרית חשמלית (E־GMP) כמו יונדאי איוניק 5 (בגלל זה תשמעו אנשים משווים בין השתיים, אף שהן ממש לא יושבות על אותה קטגוריה: ג'נסיס קרוסאובר חשמלית יוקרתית, איוניק חשמלית לעם). וכן, גם הקיה EV6, שהעולם לא מפסיק לדבר עליה כבר שנה. אז בסיס טוב אנחנו יודעים שיש, פלטפורמה עם שלדה חזקה, משקל נמוך וחלוקת משקל אופטימלית, המאפשרים למקסם את היכולות הדינמיות של הרכב.
כל מה שחסר הוא כוח, חשמלי במקרה הזה, ולכן, ג'נסיס מטמיעה בכל גרסאות ה־GV60 סוללת ליתיום־יון מתקדמת בקיבולת של 77.4 קילוואט/שעה, שלה קיבולת גבוהה יותר מהמכוניות המצוינות שחולקות איתה בסיס, (394 קילוואט מול 272 קילוואט מקסימלי בדגמי יונדאי/קיה). ג'נסיס מצהירה על טווח חשמלי של עד 517 ק"מ. במבחן הדרכים, הטווח החשמלי הריאלי היה מספיק רחב, 450 ק"מ “על חשמל", ובלי להתחשב בטווח או להיזהר מחריגה ממנו.
העיצוב המיוחד של הרכב, איך אומר זאת בזהירות, ייחודי ושונה בעיניי, מעניין ותופס את העין, אבל לא יפה, “חתיך" או שובה לב. מלפנים הוא עגלגל ומגושם מעט, עם עיצוב פנסים יוניקי, שלדעתי, פחות מתאים לאופי הספורטיבי של הרכב. התרשמתי יותר מהעיצוב הכללי בפרופיל, בזכות צורת הקופה, השיפול הזה לאחור שעושה את זה לכולם, ובחלק האחורי, הפנסים והספוילר עושים שירות מצוין. אין בו חלקים עם עיצוב אגרסיבי, ואולי בכלל לא הייתה כוונה לעשות אותו כזה. הדגש היה על אווירודינמיות, ושהצורה החיצונית לא תפגום בממדי תא הנהג והנוסעים, והודות לעיצוב חכם, בסיס גלגלים ארוך במיוחד ורצפה שטוחה, אפשר לסמן V על שני הפרמטרים.
GV60 הוא רכב מהנה לנהיגה, עם יכולות האצה ובלימה טובות, מערכת רגנרטיבית לאחזור אנרגיה טובה, שמחזירה אנרגיה לסוללה עם כל האטה ובלימה, בעיקר בתוך העיר. בנסיעה בעיר, הטווח החשמלי כמעט לא זז. הדבר היחיד שיכול היה לנגוס בו, הוא שימוש בעוצמה גבוהה של מיזוג ובחירת טמפרטורה נמוכה. מי שיכול להתפשר בגזרה הזו ולבחור בטמפרטורה ועוצמת אוורור ממוצעות, יקבל עוד קילומטרים חיוניים לטווח שלו.
החלק המדהים ברכב מתחיל עם מראות הצד, שהן בעצם מצלמות צדף שעובדות מצוין, ולי היה קל מאוד להביט ולהתמצא דרכן, בשונה ממכוניות אחרות שהגיעו עם מצלמות הצד הרובוטריקיות האלה. המיקום שלהן פשוט מצוין ותופס תמונה רחבה ונוחה לעין הנוהג/ת. תא הנהג והנוסעים שלו ממשיך עם הרהב והיוקרה. שם, בפנים, הדגם הזה זוהר ובולט בייחודיות שלו. הידיות עגולות, מעוצבות יפה, יש מבשם אוטומטי בצורת רמקול קטן, שעוזר לתחושה הנעימה ברכב, הקונסולה במרכז הרכב נוצצת ו"מרחפת", ועליה, בין היתר, בורר הילוכים מיוחד בצורת כדור העשוי קריסטל אמיתי, שעם התנעת הרכב הופך לגלגלת הילוכים מיוחדת, ועם כיבוי הרכב חוזרת להיות כמו כדור בדולח מיוחד ובוהק באור.
מול הנהג שני מסכים גדולים, לוח מחוונים ומסך מולטימדיה איכותיים, בגודל 12.3 אינץ'. לצערי, לא היה לי יותר מדי זמן עם הרכב, והיו כל כך הרבה פיצ'רים ומערכות להכיר, שלא הצלחתי להעמיק בהם.
ג'נסיס פיתחה מערכת סאונד אקטיבי מדומה, המספקת צלילי נהיגה וירטואליים המושמעים דרך מערכת השמע של המכונית, בהתאם למצב הנהיגה, מהירות הרכב ומצב דוושת התאוצה. הנהג יכול לבחור בין שלושה סוגי צלילים אקטיביים: Futuristic לתחושה עתידנית, G־Engine, המדמה צליל מנוע ספורטיבי עמום, ו־E־Motor לחוויית צליל ספורטיבי מלאה. בין המון אפשרויות תוכלו לבחור דרך מתג על גבי ההגה, גם מצבי נהיגה, ביניהם מצב חיסכון בצריכת החשמל ומצב ספורט. לזכות הרכב אומר, שלא הרגשתי לרגע שאני צריכה עוד כוח, היה לי מספיק, ובשפע, ועם מצב הספורט כמובן שחוויית הנהיגה משתבחת, על חשבון הטווח החשמלי.
בזכות המתלים האדפטיביים תזכו לנסיעה נוחה למדי, לבידוד רעשים מרשים, וזה יקרה גם בזכות מערכת ANC־R לנטרול אקטיבי של רעשי רוח, צמיגים וכביש. המערכת משלבת בין חומרים וסוגי קול לבין מיקרופונים רגישים המשמיעים תדרים מנוגדים דרך הרמקולים של מערכת השמע כדי להשיג רמת שקט גבוהה בתא הנוסעים.
עוד בנמצא: חיישן טביעת אצבע לזיהוי הנהג, מערכת שמע עם 17 רמקולים מבית B&O, בקרת אקלים דיגיטלית עם שני אזורי שליטה ופתחי מיזוג למושבים האחוריים, תאורת אווירה פנימית עם 64 גוונים לבחירה, גלגל הגה מתכוון חשמלית, מושבים קדמיים עם כיוון חשמלי, חימום ואוורור למושבים הקדמיים, זיכרונות למושב הנהג, חימום למושבים האחוריים, שמשות אקוסטיות ועוד. היצרנית הקוריאנית דוגלת בין היתר בשמירה על הסביבה, וזה בא לידי ביטוי בתא הנוסעים, שכולל ריפודים עשויים מחומר דמוי עור על בסיס צמחי במושבים ובמשענות הידיים ושימוש בבד המופק מפלסטיק ממוחזר בדיפוני הדלתות. מבורך בעיניי, וכן ירבו.
GV60 משווקת בארץ בשלוש גרסאות הנעה. האחת היא גרסת הנעה אחורית, בעלת מנוע חשמלי אחורי אחד, עם הספק של 168Kw (228 כ"ס). השנייה היא GV60 עם שני מנועים, אחורי בהספק של 160Kw (218 כ"ס) ומנוע חשמלי קדמי בהספק של 74Kw (99 כ"ס), היוצרים הספק משולב של 318 כ"ס ומומנט מרבי משולב של 61.7 קג"מ. הנעה כפולה חכמה עם חלוקת כוח משתנה בהתאם לתנאי הדרך. טווח נסיעה מרבי: 470 ק"מ (נתוני יצרן לפי תקן WLTP) - הדגם הנבחן. ויש גם גרסה ספורטיבית פלוס, GV60 TOP, הכוללת מנוע חשמלי קדמי ומנוע חשמלי אחורי בהספק של 160Kw (215 כ"ס) כל אחד, עם הספק משולב של 429 כ"ס ומומנט מרבי משולב של 71.4 קג"מ. הביצועים של הרכב בגרסה הזו יוצאי דופן, ומהנים במיוחד, עם ויתור קל בפרמטר הטווח החשמלי. המשוואה פשוטה - יותר כוח, יותר כיף.
בבטיחות, יש מפרט ארוך, עשיר ולא מפתיע, למי שלמד כבר את דרכו של קונצרן יונדאי, ומכיר את הדגמים החדשים שהושקו בשנים האחרונות, ונהנים ממערכות בטיחות מתקדמות, אוטונומיות, חלקן חדשניות מאוד: מערכת התרעה על התנגשות בשילוב בלימה אוטונומית במצבי חירום, מערכת אקטיבית לשמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית חכמה עם מנגנון זחילה בפקקים, מערכת אקטיבית למניעת תאונות צד כתוצאה מרכב בשטח מת, זיהוי תנועה חוצה מאחור עם בלימה אוטונומית, מצלמות 360, חיישני חניה היקפיים, מערכת יציאה בטוחה המתריעה ומונעת פתיחת דלתות המושבים האחוריים, ועוד.
המחיר של הרכב, עם כל השפע הטכנולוגי והבטיחותי הזה, הביצועים ומערכות הנהיגה המיוחדות המוצעות, תחרותי יחסי מול חלק מהמתחרות, ומתחיל ב־295 אלף שקל, מטפס ל־342 אלף שקל לגרסה הנבחנת, ועוצר ב־439 אלף שקל לגרסה הספורטיבית ועתירת הכוח החשמלי.
חדשות ואירועים
מזראטי ישראל מתחילה בשיווק המקומי של ה־SUV היוקרתי החדש, המזראטי גרקאלה (בצילום למטה) - מנועי מיילד־הייבריד חזקים, ביניהם, מנוע 4 ציל' בנפח 2 ליטר עם טכנולוגיית תגבור חשמלי 48V והספק של 300 כ"ס או 330 כ"ס, וגרסת מנוע V6, בנפח 3.0 ליטר, עם הספק של 530 כ"ס. שלוש רמות גימור יוקרתיות, החל מ־570 אלף שקל ועד 950 אלף שקל.
יבואנית הרכב קרסו משיקה דגם קרוסאובר חדש, היברידי קל בתצורת קופה, בשם רנו ארקנה. הדגם החדש משתלב בהיצע דגמי ה־SUV של רנו לצד קפצ'ר, קוליאוס ואוסטרל, העתיד להגיע בסוף השנה. ארקנה מציעה צריכת דלק מופתחת ושימוש תדיר במערכת החשמלית במהלך הנסיעה. משווקת בשלוש רמות גימור, החל מ־149,900 שקל ועד 165 אלף שקל.