תנאי ההקבלה האלו, כוללים לרוב תעודת בגרות מלאה או תעודת שוות ערך ממוסד לימודים מוכר בחו"ל, ציון פסיכומטרי, ציון ממוצע במקצועות החובה (ליבה) בהתאם למסלול הלימודים וציון מינימלי במבחן אמיר"ם. 

מאחר שיש מועמדים רבים שאינם עומדים בתנאי הקבלה כדאי להכיר את האפשרות ללמוד במכינה קדם אקדמית, וכיום יש גם מסלול ישיר לתואר ראשון המעניק מגוון יתרונות ייחודיים ודרך מהירה להשתלבות בלימודים האקדמיים ולרכישת מקצוע לחיים.

הלימודים במכינה הקדם אקדמית מאפשרים לסטודנטים לעמוד בתנאי הקבלה למסלולי הלימוד השונים לתואר ראשון. המכינה מהווה חלופה משתלמת להשלמת בגרויות או לשיפור הציונים במבחני הבגרות, אך מעבר לכך נועדה להכשיר את הבוגרים לקראת הלימודים באקדמיה והסטודנטים רוכשים כלים ומפתחים מיומנויות בדרך להצלחה עתידית בקריירה שלהם.

אתגרים בקרב הסטודנטים הנרשמים למכינה
הלימודים באקדמיה נועדו להקנות ידע וכלים מתקדמים, לפתח כישורים ומיומנויות ולהכשיר את הבוגרים למקצוע מסוים. מי שאינו עומד בתנאי הקבלה לתואר ראשון יכול להירשם ללימודים במכינה, ויש שני מסלולים עיקריים:

  • מכינה ייעודית למועמדים בעלי תעודת בגרות חלקית או ללא תעודה כלל – המכינה אורכת כ-9 חודשים, שני סמסטרים, במסלול בוקר או ערב.
  • מכינה ייעודית למועמדים בעלי תעודת בגרות – מכינה קצרה יותר הנמשכת 4.5 חודשים במסלול בוקר או 5.5 חודשים במסלול ערב.

סטודנטים שלומדים במכינות הקדם אקדמיות לקראת הלימודים האקדמיים מתמודדים עם שלל אתגרים, ביניהם קשיים בהסתגלות לשיטת הלימודים באקדמיה, פערי ידע, היעדר מיומנויות למידה, חוסר בתמיכה מהסביבה הקרובה ועוד. לכן, כאשר בוחרים היכן ללמוד את המכינה לקראת הלימודים לתואר ראשון חשוב לבדוק היטב אילו קורסים לומדים במכינה וכיצד היא יכולה לסייע להתקבל ללימודים לתואר ראשון ולהצליח בהם.

בנוסף לזאת, כיום יש מוסדות אקדמיים המציעים מסלול ישיר לתואר. כך לדוגמה, המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט מציע למועמדים שאינם עומדים בתנאי הקבלה לתואר ראשון בחוג מסוים ללמוד במסלול הישיר לתואר, מאחר שמסלול זה סולל את הדרך ללימודים אקדמיים ומקנה יתרונות רבים.

יתרונות המסלול הישיר לתואר ראשון באקדמיה
המסלול הישיר לתואר הוא אינו עוד מכינה רגילה לקראת לימודים אקדמיים. זו תוכנית לימודים ייעודית וייחודית מסוגה ללא צורך בבגרויות ובמבחן פסיכומטרי, והתוכנית מבטיחה יתרונות משמעותיים כמו קבלת מעמד סטודנט כבר במהלך הלימודים במכינה, שילוב של קורסים הנלמדים במסלול הלימודים לתואר ראשון המאפשר פטורים בזמן הלימודים האקדמיים, רכישת ידע וכלים המסייעים להצליח במקצוע ובקריירה, הכנה אקדמית מקיפה באמצעות קורסים לפיתוח אוריינות אקדמית ומיומנויות למידה, ליווי אישי צמוד לסטודנטים בתוכנית הייעודית, תמיכה מספקת לסטודנטים ועוד.

למעשה, התוכנית הייעודית של מסלול ישיר לתואר מעניקה יתרונות רבים לסטודנטים מאחר שמעבר לאפשרות להתקבל ללימודים לתואר ראשון בתחומים כמו משפטים, מדיניות ציבורית, ניהול מערכות בריאות, סיעוד, דימות רפואית ומנהל עסקים, בוגרי התוכנית מקצרים את משך הזמן עד קבלת התואר הראשון, ובנוסף התוכנית מבטיחה הזדמנות שווה לכולם, גם למועמדים שאין להם בגרות.  

ראוי לציין כי המסלול הישיר לתואר בשערי מדע ומשפט סולל את הדרך ללימודים האקדמיים, ובוגרי התוכנית זוכים להכנה יסודית ומקיפה לקראת הלימודים התובעניים לתואר ראשון. כמו כן, סטודנטים שלומדים במסלול הישיר לתואר זוכים לליווי ולתמיכה אישית לכל אורך הלימודים, ובנוסף הם נהנים מייעוץ והכוון קריירה. כך הם יכולים לבחור נכון את המסלול ללימודים לתואר ראשון, ומעבר ליתרונות הקשורים ללימודים באקדמיה, הסטודנטים בתוכנית זו נהנים מהנחה משמעותית בשלב ההרשמה לתואר במסלול זה או אחר.