בשורה חדשה משירות התעסוקה: הכנסת בינה מלאכותית לתהליכי ההשמה בלשכות התעסוקה. מדובר במהלך ראשון מסוגו בשירות הציבורי בישראל, המאפשר למתאמי ההשמה לאתר מסלולי תעסוקה יצירתיים באמצעות שילוב בין מיומנויות העבודה המגולמות בכל מקצוע לבין מיומנויות העבודה שפיתח דורש העבודה במהלך שנות עבודתו והכשרתו.

פריצת דרך: הבינה המלאכותית שתמנע התקפי לב

בתהליכי ההשמה המסורתיים קשה לאמוד במדויק את היקף המיומנויות של דורש העבודה, דבר המגביל את שירות התעסוקה ביכולת ההכוונה המקצועית של דורש העבודה רק לתחומים זהים הקרובים מאוד לאלה שעסק בהם עד היום.

בשנים האחרונות חבר שירות התעסוקה הישראלי לפרויקט שהוביל האיחוד האירופי, במטרה לגבש מערכת לאפיון מיומנויות של מקצוע המכונה ESCO. במסגרת המהלך החדשני התחקו חוקרי שוק העבודה מאירופה אחר המיומנויות המרכיבות את סך המקצועות המוכרים לנו. מיפוי זה הרחיב את ההגדרה הבינלאומית המקובלת של משלחי היד מכ־700 לכ־3,000 מקצועות שונים, שהחוקרים הצליחו לחלק לכ־14 אלף מיומנויות שונות.

פירוק המקצועות למיומנויות מאפשר לא רק יצירת קומבינציות תעסוקתיות חדשניות, אלא גם את המעבר הדינמי ממקצוע למקצוע על ידי חיזוק ושיפור של מיומנויות ספציפיות. מטרת המיפוי הייתה לאפשר לכלכלות להתמודד עם אתגרי שוק העבודה המשתנה.

הבוקר אנחנו מפרסמים לראשונה כי בחודשים האחרונים ביצע שירות התעסוקה ניסוי (פיילוט) נרחב, שבמסגרתו תהליכי ההשמה מבוססים על מערכת של בינה מלאכותית. כל דורש עבודה באחת מלשכות הניסוי מסר את קורות החיים שלו למתאם ההשמה, ומסמך זה נסרק למערכת הבינה המלאכותית.

המערכת החדשה יודעת להמיר את ניסיונו התעסוקתי של כל דורש עבודה למיומנויות, ועל בסיס מספר שנות הניסיון שלו בכל משרה ידעה גם לדרג את מידת שליטתו באותן מיומנויות.

לאחר מכן המערכת ידעה להציע לדורש העבודה שורה של משרות שאינן בהכרח בתחום המקצועי שבו עסק עד היום, על בסיס המיומנויות שצבר עד כה בשנותיו בשוק העבודה.

כך מתאפשרת למתאם ההשמה להציע לדורש העבודה שורה נרחבת יותר של משרות, ומעבר לכך מתאפשר לו להעמיד בפני דורש העבודה אופק מקצועי חדש על ידי חיזוק, שיפור או רכישה של מיומנויות ספציפיות שאותרו בתהליך המיפוי.

אחרי שהתהליך נמצא אפקטיבי הוא מורחב בימים אלה לכל 72 לשכות התעסוקה. "המערכת היא כלי מסייע למתאמי השמה וליועצי התעסוקה ואינה באה להחליף את ההון האנושי בשירות התעסוקה, אלא להעמיד בפניו כלים מתקדמים שיסייעו לו לכוון את דורשי העבודה להיקף נרחב יותר של משרות. מדובר במהלך משנה מציאות", אומר ל"מעריב" מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור.

"זהו כלי שיאפשר לכלכלה הישראלית לעמוד באתגרי שוק העבודה המשתנה ויאפשר חזרות מיטביות למעגל העבודה, לא רק במציאת משרה כלשהי, אלא במציאת משרה שתמצה את כישוריו המקצועיים וכושר ההשתכרות של דורש העבודה. אנחנו צופים עלייה משמעותית במספר ההשמות האיכותיות".