רגע לפני ערב חג השבועות מחירי מוצרי החלב מזנקים. נניח לרגע לוויכוח על מי אשם בתוצאה: הממשלה, היצרניות או הקמעונאים, מה שבטוח שאנחנו הצרכנים נשלם ונשלם הרבה יותר, לעיתים אנו צופים בהחלטות ופעולות שמתקבלות בעל כורחנו בקלות יתרה כי מסתבר שקל להשפיע על כיסו של הצרכן, ובדרך כלל לרעה.

חשוב להבין שמבחינה הלכתית, אין כל קשר לצריכת מוצרי חלב ולחג השבועות, למעשה מדובר במנהגים מקומיים, שאומצו וחוזקו על ידי תמריצים שיווקיים - וזו סיבה מספיק טובה להעמיס את הרשתות במתכונים של מוצרי חלב, עוגות, קישים ועוד מגוון עצום של מתכונים שיגרמו לנו לתכנן בקפדנות את שולחן חג השבועות

כמה קונים יותר גבינות לקראת שבועות?

מוצרי החלב ברשתות השיווק מהווים נתח מכירות של כ- 11% מכלל מקררי המוצרים המצוננים. מעדניות הגבינות מהוות יותר מ- 2% ובתקופת השבוע לפני ערב החג נתחי השוק מזנקים עד לנתח מכירות של 25% מכלל מכירות רשתות השיווק.

לצד הזינוקים נראה גם את קטגוריית הירקות הקפואים, בצקים קפואים ומוצרי דגים, ולא נראה שולחן חג ללא ירקות טריים, סלטים ופירות העונה כך שרגע אחרי חיוב חשבון הבנק על קניות חג הפסח כבר נצטרך לדאוג להוצאות משק הבית המוגברות לחג השבועות.

מה מאפיין את שולחן החג?

קישים, פשטידות ומגוון עצום של גבינות ויינות. בגלל האקסיומה שנצרבה בתודעה לפיה יין לבן או רוזה מתאים יותר למאכלי גבינה (מדובר ביינות כיפים שמתאימים מאוד לתחילת העונה החמה, אבל אין להם כל התאמה ספציפית לגבינה) הפך חג השבועות לא רק לחגם של המאכלים הלבנים, אלא גם לזה של היינות הלבנים (ובשנים האחרונות, עם התפתחות הסגמנט, גם יינות רוזה).

סקרי טעם מראים שרוב הציבור הישראלי מסתייג מטעמים חזקים שמאפיינים גבינות מובחרות ומעדיף טעמים עדינים, עגולים יותר ובעיקר ללא ניחוחות עזים, כמו חלק מהגבינות של האיטלקים והצרפתים. אלא שנדמה שמה שחשוב אף יותר מהטעם, הוא איך הכל יצטלם לסטורי שאותו נעלה היישר משולחן החג.

עוד מככבות על השולחן (ובתמונות) עוגות הגבינה שהן כבר מזמן לא עוגות הגבינה המסורתיות בטעם של פעם, אלא עוגות גבינה מצופות בלבן, ציפו שמשמש כקנבס שעליו ניתן לצייר עם רטבים שונים ופירות.

מנה הכנסנו לטנא?

הרכבנו סל רחב וכולל לחג המכיל 135 מוצרים שונים, חלב ומוצרי חלב שונים, גבינות, מעדנים, שמנת, גבינות פרמיום, גבינות בסיסיות, ירקות טריים, בצקים קפואים, מוצרי אפייה, יינות, קרקרים, ממרחים, סירופים, תחליפי חלב, חמוצים, גלידות, קינוחים, טורטיות, פסטות ורביולי מהמותגים הידועים - והקפדנו על זהות מלאה בסלי הקנייה, על מנת לסקור ולבחון האם קיימים פערים במחירים - והיכן נשלם פחות.

סקרנו רשתות שיווק מכל מגזר: חרדי, ערבי, רוסי ובחנו אילו רשתות כבר החלו את חגיגת המחירים לחג. מצאנו פערים של עד 30% לאותו הסל, כאשר הממוצע הארצי לסל עמד על 1,925 שקלים בזמן שהסל הזול ביותר נמצא ברשת חצי חינם עם סל של 1,683 שקלים ואחריו רשת רמי לוי עם סל של 1,735 שקלים. הסל היקר ביותר נמצא ברשת טיב טעם בשווי של 2,181 שקלים הפרש של 498 שקלים על אותו הסל.

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות

**מבוסס על דיווחי מחירי רשתות השיווק למשרד הכלכלה ומעובדים באמצעות אתר פרייסז