מבצעי סוף הקיץ בישראל מתחילים בדרך כלל בחודש יולי, לעתים אפילו קצת קודם, ונמשכים עד סוף ספטמבר, לקראת חגי תשרי - אז מתחלפות הקולקציות בחלונות הראווה לחגיגיות וכאלו שמתאימות למזג האוויר הסתווי שבדרך.

"אסון לכלכלה": איל וולדמן נכנס בממשלה וחושף האם פניו לפוליטיקה
יפגעו בצרכנים ויכבידו על המשק: הצעדים שהממשלה עשויה לנקוט לשיקום הדרום והצפון

הישראלים, ששמחים על המבצעים, מגיעים אל מרכזי הקניות ומעמיסים פריטים שרצו לקנות גם קודם, אבל התאפקו כדי ליהנות ממחירים אטרקטיביים יותר. ככל שהעונה מתקדמת, המבצעים בחנויות, שמתחילים בדרך כלל עם הנחות נמוכות יחסית (20%-%40 הנחה), עשויים להגיע גם ל-60% ואף ל-%70 הנחה, במטרה לחסל כמה שיותר פריטים מהעונה שעומדת להסתיים.

"צימוד המילים מבצע סוף עונה מעורר אצל רבים מאיתנו צורך עז לפתוח את הארנק, אך רגע לפני שעונת המבצעים וחיסולי הקיץ מתחילה, אנחנו כצרכנים נבונים צריכים להיות חכמים ולבדוק האם המבצע שווה לנו, האם מדובר במבצע אמיתי או תרגיל שיווקי. חשוב שננהג באופן מושכל אחרת נגלה שהגענו להוצאות לא מתוכננות דווקא בתקופה שההוצאות המשפחתיות גבוהות מהרגיל”, אומרת הילה קניסטר בר-דויד, מנכ”לית מועדון צרכנות ״שלך״ ומומחית לצרכנות נבונה.

הילה קניסטר בר דוד (צילום: רונן אלוני)
הילה קניסטר בר דוד (צילום: רונן אלוני)


"היום הראשון של הקיץ הוא גם יריית הפתיחה למבצעי סוף העונה”, מוסיפה קניסטר בר דוד. "העונה רק מתחילה, אבל כשמדובר במוצרי טקסטיל, מתחילה הספירה לאחור. כמומחית צרכנות נבונה, אני תמיד מציעה לבחון את הצורך לפני כל רכישה. פריטים שנוכל לעשות בהם שימוש רב-עונתי ולשנים קדימה, כמו כלי בית, מכשירי חשמל, אביזרים, מגבות מצעים וכדומה, יהיה עדיף לרכוש בתקופת המבצעים”.

אזל מהמלאי

אז מתי הכי שווה לקנות? על פי מומחים, הזמן הטוב ביותר לקנות במבצעי סוף עונה הוא לקראת סוף המבצעים, בטענה שהסבלנות משתלמת ותזכו ליהנות מהנחות עומק אטרקטיביות במיוחד. מנגד, החיסרון הבולט הוא שמי שהצליח להמתין ולדחות את סיפוקו, עלול לגלות שחלק מהמוצרים שחיכה להם כבר אינם זמינים ואזלו מהמלאי.

״בישראל, כמו בכל העולם, עונת סוף העונה היא זמן שבו הצרכנים נוהרים בהמוניהם לחנויות ולאתרי האינטרנט, בדיוק כמו תיירים שנמשכים לחופים שטופי שמש”, אומר מוטי אלבז, מנכ״ל פירמת הייעוץ Success Code. "אבל לא רק הצרכנים נערכים אלא גם הרשתות המקומיות והבינלאומיות, שמשחיזות את המקלדות ומחממות את המזגנים לקראת מבול הרוכשים”.

אז מה העיתוי הנכון לקנייה מושלמת?
"מבצעי סוף העונה מתחילים בדרך כלל בסוף יוני עבור פריטים מקולקציות הקיץ, ולקראת סוף דצמבר לפריטים מקולקציות החורף. אלו התקופות שבהן החנויות מצטיידות בשלטי מבצע בצבעים זוהרים ולרוב כוללים מבצעים של 20% עד 30% הנחה. העמקות המבצעים המשמעותית מתחילות כשלושה עד ארבעה שבועות לאחר תחילת המבצעים, כלומר בסביבות יולי-אוגוסט ובינואר-פברואר, וזאת במטרה לפנות את המדפים בדחיפות לסחורה החדשה. בשלב זה, המחירים יורדים לרמות קיצוניות יותר של 50% עד 70% הנחה.

מוטי אלבז (צילום: עידו סקעת)
מוטי אלבז (צילום: עידו סקעת)


"ההיערכות של הקניונים לעונת המבצעים בסופי עונה, דומה למבצע צבאי של ממש”, מספר אלבז על מה שקורה מאחורי הקלעים בנבכי מחלקות השיווק. "החנויות מוציאות את כל הסחורה למדפים, מכינות מערכי שירות לקוחות ומתכוננות לכמות בלתי נתפסת של החזרות והחלפות. מדובר באומנות של ממש - מתי וכיצד להציע הנחות מושכות, כיצד לגרות את הצרכן וכיצד לנהל את אחוזי ההנחה על מנת לשמור על רווחיות סבירה”.

קניסטר בר דויד מוסיפה: "חנויות בארץ מחזיקות מלאי סחורה שחלקה כבר הוזמן טרום המלחמה או אפילו שנה מראש, ולכן אנחנו נראה התחלת מבצעים כבר בחודש יולי, והעמקה בחודש אוגוסט. מבצעי החיסול יתחילו בסוף אוגוסט ובתחילת ספטמבר”.

אדום עולה

לחנויות ולרשתות, בוודאי לא תתפלאו לשמוע, יש אינספור אסטרטגיות מכירה במטרה להגדיל עד כמה שניתן את הסכום שיופיע בתחתית חשבונית הקנייה שלכם. "אחת האסטרטגיות הידועות בסופי עונה היא לשים שילוט Sale בחלון הראווה, אך למקם את הפריטים שבמבצע רק בסוף החנות, כדי לגרום ללקוחות לטייל לכל אורכה ולראות גם בגדים במחיר מחירון", אומר אלבז.

טכניקה נוספת היא לנופף בשילוט עם הנחה מוגזמת, שניתנת בפועל רק על חלק מהפריטים. "חשוב להבין שהרשתות משקיעות מיליוני שקלים בפרסום רק כדי להכניס אתכם לחנות, עוד אפילו לפני שקניתם דבר. לכן כל אלמנט שיוצר גירוי מקדש את המטרה. שילוט ה-Sale הצבוע באדום מהונדס בכוונה בצבע המעודד אותנו פסיכולוגית לקחת סיכון ולהעז יותר. זו גם הסיבה לדוגמה שהצבע האדום שולט מאוד בבתי הקזינו ברחבי העולם”, מדגיש אלבז.

"כמובן שהחנויות והרשתות יעשו הכל כדי שנשים לב להנחות”, מוסיפה קניסטר בר דוד, "מפרסומות בטלוויזיה, בעיתונות ובשלטי חוצות, דרך ערוצי הדיגיטל והרשתות החברתיות. בלא מעט מקרים, הם גם ייעזרו במשפיענים ובפרזנטורים נוצצים".

שווים - ושווים יותר

בנוסף למומחי הצרכנות, ביקשנו גם מנציגים בכירים מהרשתות הגדולות לספר לנו על ההיערכות שלהם למבצעי סוף העונה. "הלקוח הישראלי מחפש VALUE FOR MONEY, במיוחד בימים אלו”, אומר עמית פרמינגר, מנהל שיווק רשת HOODIES. "הוא עוקב באדיקות אחר המבצעים המפורסמים ולא מתעצל לערוך השוואת מחירים. המחירים האטרקטיביים שאנחנו מציעים כל השנה הופכים לשווים עוד יותר בתקופות הסיילים”.

הילה נוי, מנהלת השיווק של ביג מרכזי קניות, מציינת כי הרשתות החלו כבר במכירות סוף העונה: "מרכזי הקניות של ביג מקיימים בימים אלו ירידי חוץ בהם מוצגים הפריטים מהקולקציות שבמבצע, זאת כדי להנגיש את ההנחות לקהל והקונים ולהפחית מהעלויות הגבוהות שהם נאלצים לשלם”.

קניות תחת אש

במודע או שלא, הצרכנים הישראלים מושפעים מאוד מהמצב הביטחוני המתוח. צביקה וילנאי, מומחה צרכנות ומנכ”ל מועדון צרכנות הוט, מאשר את הדברים ומוסיף כי "הצרכנים עדיין מחפשים את העסקאות הטובות ביותר בעבור הפריטים שהם צריכים, גם בזמנים מתוחים כמו אלה”.

צביקה וילנאי (צילום: חן גלילי)
צביקה וילנאי (צילום: חן גלילי)


קניסטר בר דוד ממשיכה את הקו הזה ומציינת: "המצב הביטחוני בהחלט משפיע על מצב הרוח של כולנו. החשק לקנות ולהתחדש יורד עם כל ידיעה חדשותית קשה. בנוסף גל עליות המחירים ודיבורים על עליית המע”מ וגזירות כלכליות עתידיות לשנת 2025, גורמות לאנשים לחשוב פעמיים ויותר, בנוגע להוצאות לא חיוניות”.

לעומתם, ישנם צרכנים שמוצאים נחמה בקניות, דווקא בתקופות מתוחות: "במתחמי ביג מורגשת השנה תנועה ערה של לקוחות, שמוצאים נחמה מהחדשות ומהמצב בשופינג ובבילוי במרכזים. כמו כן העובדה שיש ירידה משמעותית בטיסות לחו”ל בקיץ משפיעה אף היא”, אומרת נוי.

וי של ניצחון
לאור המבצעים המפתים והפרסומים שסוחפים אותנו לקנות עוד ועוד גם לא מתוך צורך אמיתי, קבלו טיפים מאיתנו לצרכנות נבונה, כדי שתצאו בתחושה אמיתית של ניצחון.

בחנו את הצורך. האם אנחנו באמת צריכים את הפריט? האם המחיר המוזל יחסוך לנו כסף, או יכניס אותנו להוצאה לא מתוכננת? אם רק בא לנו להתחדש, עדיף לחכות לסוף תקופת המבצעים ולהשיג את הפריט בהנחה גבוהה יותר.

ערכו סקר שוק והשוואת מחירים. לפני שאתם קונים, בדקו את מחיר הפריט המבוקש בכמה חנויות שונות. במיוחד נכון הדבר כשמדובר במוצרי חשמל, ברהיטים, בתכשירים קוסמטיים, במוצרי טיפוח, באקססוריז וכדומה.

הגדירו תקציב. לפני שאתם יוצאים לקניות, החליטו מראש כמה אתם מוכנים להוציא והשתדלו להיצמד לגבול שקבעתם לעצמכם.

אל תתפתו לאסטרטגיות המכירה האגרסיביות. השתדלו להתעלם משלטים גדולים ומפתים שמציעים הנחות גבוהות על פריטים שאתם לא באמת צריכים. אל תתפתו לרכוש רק בגלל שהמוצרים זולים.

שימו לב לאותיות הקטנות. לפני שאתם קונים, קראו את תנאי המבצע בעיון. ודאו מהם מועדי המבצע, הפריטים המשתתפים במבצע ומדיניות ההחזרות/החלפות.

וילנאי מוסיף לטיפים הנ”ל עצה מתחומו: "אני מציע לכלל הצרכנים, לפני כל רכישה, לבדוק מה מציעים מועדוני הצרכנות השונים ולנצל את ההטבות המוצעות, דוגמת כפל הנחות והטבות נוספות”.

ואלבז מסכם: "אם תהיו צרכנים חכמים, אם תבינו מתי, איפה ובעיקר איך לקנות ותצליחו ליישם את עקרונות הצרכנות הנבונה, סביר שתחזרו הביתה בתחושת ניצחון אמיתית״, אומר אלבז.בבב