נתוני חברת כרטיסי האשראי ויזה כאל מגלים כי למרות משבר הקורונה וצמצום ניכר בימי המסחר, רכישות הישראלים בכרטיסי אשראי בישראל ירדו ב־2020 ב־0.7% בלבד בהשוואה ל־2019 והסתכמו ב־349 מיליון שקל. נתוני ויזה כאל, שפעילותה מהווה כשליש משוק כרטיסי האשראי, חוזרים על עצמם גם בקבוצת ישראכרט וגם בקבוצת מקס (לשעבר לאומי קארד). עם זאת, הנתונים לא משקפים את תמונת המצב המלאה, בשל העובדה כי בעבר הקניות באשראי גדלו מדי שנה ב־5%.
על פי הנתונים, בשנת 2020 צנחו הקניות בחו"ל ב־39% בהשוואה לשנת 2019 והסתכמו ב־18 מיליארד שקל. הסיבה העיקרית לכך היא צניחה של 90% בהיקף התיירות הנכנסת והיוצאת וירידה בהיקף השימוש במכשירים סלולריים בחו"ל. הקניות בישראל ובחו"ל ירדו בסיכום השנה החולפת ב־4% בהשוואה ל־2019 והסתכמו ב־346 מיליארד שקל. עסקה ממוצעת בכרטיס אשראי עמדה על 228 שקל, בהשוואה ל־220 שקל ב־2019.
עוד עולה מהנתונים של ויזה כאל כי הקונים בגילי 40־50 מהווים למעלה מרבע מסך הרכישות (26.6%), בעוד שגילי 30־40 ו־50־60 מהווים כ־20% בכל קבוצת גיל. הסל החודשי הממוצע הגבוה ביותר ב־2020 השתייך לקבוצת גילי 40־50 ועמד על כ־7,700 שקל בממוצע לחודש.
עוד מתברר כי משבר הקורונה גרם לשינוי במאפייני הקניות. זינוק חד נרשם בהיקף הקניות בענף המחשבים - 36% לעומת השנה הקודמת, כמו גם עלייה של 64% בקניות המקוונות בענף. על פי הנתונים, בענף המזון גם נרשמה צמיחה מרשימה, בגובה של 15% לעומת 2019 והקניות המקוונות גדלו ב־71%.
מנגד, ענף המסעדות צנח ב־23% לעומת שנת 2019, לעומת זינוק של 103% בקניות המקוונות בענף לעומת השנה שעברה. הקניות בענף האופנה ירדו ב־17% לעומת הקניות המקוונות, שזינקו ב־99%.
מנהל הדיגיטל בכאל איתי חזן מסר כי "למרות המשבר הכלכלי שפקד את 2020, היקף רכישות הישראלים ב'שנת הקורונה' נותר ללא שינוי של ממש בהשוואה לשנה הקודמת. הישראלים פיצו את עצמם ביציאות מהסגרים, תוך הגדלת רכישותיהם והתמקדות בציוד וריהוט לשדרוג הבית".
חזן הוסיף כי "הישראלים ביצעו מעבר מאמצעי תשלום של מזומן לכרטיסי אשראי. כמו כן, נרשמה צמיחה מרשימה בשיעור הקניות באתרי האונליין ומעבר הקמעונאים הישראליים לאונליין".