לפעמים אני מוצאת את עצמי תוהה אם יבוא יום והמין האנושי יגיד לעצמו: "די, לא צריך עוד רשתות חברתיות, הגענו לתפוסה מלאה".

אני די סקפטית. היום הזה עדיין לא הגיע, למשל, בנושא תוכניות הריאליטי. אני מוכנה להישבע שלפני כמה ימים ראיתי פרומו לתוכנית ריאליטי שגיבוריה הם אנשים שמעצבים גינות אקולוגיות בבתים של אנשים אחרים. זו בעצם תוכנית ריאליטי שמזמינה את הצופים לבהות באקווריום ובאנשים שמאכילים את הדגים.

אבל כמו שתמיד יהיה איזה מפיק טלוויזיה אמריקאי שיאמר "כן, אני רוצה לראות תוכנית ריאליטי על מאלפי חמוסים", תמיד יהיה איזה יזם שיאמר לעצמו "המממ... רשת חברתית לדוברי יידיש, זה בדיוק מה שחסר בעולם כרגע!".


צילום: אינג אימג'. 

אז עד שמישהו לא יחליט להוציא את זה מחוץ לחוק, פעם בשבוע תושק כאן רשת חברתית חדשה, "חדשנית" ו"יוצאת דופן", שתבטיח להביא את הבשורה. לצערנו, הבשורה הזאת לא תהיה "הסוף לרשתות חברתיות אזוטריות שלאיש אין עניין בהן".

אחת תיוולד מדי שבוע, אם לא 13, וכל אחת מהן תנסה לעשות את מה שניסו קודמותיה: לזהות צורך אחד, שולי לחלוטין, שעולה מתוך השימוש ברשתות הפופולריות, כמו פייסבוק וטוויטר, לבודד אותו ולהציע אותו להמונים.

זה באמת רק עניין של זמן עד שתגיע הרשת שתציע לרכז עבורכם את כל הסטטוסים שנגמרים ב"יום קסום, חברים" או זו שתבטיח לחבר ביניכם לבין אנשים שחולקים את החיבה שלכם לערגליות תות ואולי, ביום מן הימים, תושק גם רשת כנה שתכנה את עצמה "רשת חברתית חסרת פואנטה, אבל אנחנו, היזמים, ממש רוצים לעשות קופה, אז בחייאת, תצטרפו כדי שצוקרברג ירצה לקנות אותנו".

השבוע צצה לה המצאה חדשה: קוראים לה Netropolitan , והיא מיועדת אך ורק לעשירים. המקימים טוענים שמדובר במעין קאנטרי קלאב וירטואלי ויוקרתי, שבו אנשים עם המון כסף יוכלו לנופף בערימות הדולרים שלהם לאנשים אחרים, שגם להם יש המון כסף.

כדי להצטרף לרשת החברתית הזאת, אתם צריכים להיות אנשים כאלה שלא אכפת להם לשלם 9,000 דולר עבור ההרשמה ודמי השימוש השנתיים. אחרי שתעשו זאת, ככל הנראה באמצעות העודף שהסתובב לכם ברכב, תוכלו להשתמש במקלדות הזהב שלכם כדי לתקשר עם עשירים כמוכם.הרשת הזאת תקבל את מנת הבאזז שלה, ולו בזכות הניסיון היהיר לייצר הפרדה גם ברשת בין פשוטי העם לעשירי העולם.

אין דבר בוטה יותר מאשר לומר "כן, אתם עניים ואיננו חפצים בחברתכם הענייה, גם לא הווירטואלית", אבל בעולם שבו מותר לומר הכל, כנראה שזה בסדר לומר גם את זה. והרי ראינו כבר אתרי היכרויות המיועדים לאנשים יפים ועשירים בלבד או שלל המצאות גזעניות וסטריאוטיפיות אחרות.


9000 דולר דמי כניסה. רשת חברתית לעשירים בלבד. צילום מסך

זה לא באמת מרגש. העניין היחיד שהוגי הרשת החברתית הזאת לא מבינים הוא שברשת, העושר שלך לא נמדד בכסף (אולי בביטקוין, אבל זה כבר נושא אחר). עושר ברשתות חברתיות נמדד במספר החברים והעוקבים.

אז בטח, בהשקה מינימלית של כמה עשרות דולרים תוכל לרכוש לעצמך קיתונות של עוקבים מזויפים, אבל מה שווה לתחזק 40 אלף עוקבים בטוויטר אם אף אחד לא מפברט את הציוצים שלך?ברשתות החברתיות אתה לא צריך להיות עשיר כדי להיות מצליח. אתה צריך להיות מצחיק, חכם, מעניין, יפה או פשוט לדעת לשחק עם הקלפים שלך נכון.

עם קצת מזל והשקעה, יש לך סיכוי אמיתי להפוך לכוכב רשת, או פשוט לאדם עם כמה מאות חברים שנהנים ליצור איתו אינטראקציה על בסיס יומיומי, ללא הבדל מין, גזע, לאום ומצב עו"ש. אם אתה גם עשיר וגם מפורסם, ייתכן שהעוקבים שלך כבר יגיעו מטעם עצמם, אבל כדי לייצר כאלה במו ידיך - לא מספיק להיות עשיר.

למעשה, קרוב לוודאי שהרשתות החברתיות הן המקום היחיד שבו לכסף שלך יש אפס חשיבות. הייתי רוצה לחשוב שכשאתה עשיר, לא באמת אכפת לך ממדד הלייקים. גם אם כתבת סטטוס לא מוצלח, תמיד תוכל לנגב את הדמעות בשטר ה- 50 החדש.

אבל אולי אני טועה. אולי זו גם הסיבה לכך שעשירים זקוקים לרשת חברתית משלהם - אולי שם למישהו כן יהיה אכפת כמה כסף יש להם. בכל מקרה, תמורת 9,000 דולר בשנה, אני מוכנה לתת להם כמה לייקים שרק ירצו. ◆