יו"ר ועדת הכספים בכנסת, ח"כ ניסן סלומינסקי, החליט לכנס לאחר החגים את הוועדה לדיון על יוקר המחיה. סוגיות מעין אלה נדונות בדרך כלל בוועדת הכלכלה (שהיו"ר החדש שלה, שיתמנה בקרוב, הוא איתן כבל). עם זאת, סלומינסקי החליט לטפל בבעיה בין השאר מפני שחלקים ממנה נוגעים לתקציב המדינה ל-2015. כך למשל הצעת התקציב כוללת שינוי בחוק הפיקוח על המחירים ומתן סמכויות נוספות לרשות ההגבלים העסקיים. 

"בעיקרון הנושא לא נמצא באחריות הוועדה שלי, אבל אני מתכוון לערוך דיון רציני בנושא יוקר המחיה. חלק מיוקר המחיה נגזר מחוק ההסדרים ומהגברת התחרות", אמר יו"ר הועדה. 

לדבריו, בכוונתו לנקוט מהלכים שיעודדו את התחרות בין היצרנים, אך הוא לא פירט במה מדובר. "אם לא תהיה ברירה, נאלץ לפקח על המחירים כדי שהציבור לא ישלם מחירים מטורפים כאלה. אנחנו חייבים להילחם מלחמת חורמה ביוקר המחיה". 

בתשובה לשאלה אם חוק הריכוזיות, שאותו כינה "המהפכה הכי גדולה מאז הפירמידות במצרים", לא אמור היה לעודד את התחרות, השיב סלומינסקי כי "צריך סבלנות. זה ייקח עוד ארבע שנים עד שהמהפכה תסתיים. הגופים הגדולים מתחילים לבדוק אופציות מכירה של חברות ביטוח ושל בנקים. חוק הריכוזיות טיפל בעיוותים שנגרמו כתוצאה מהפירמידות הקיימות. המבנה הקודם של חברות האחזקה, שפעלו בכמה שכבות, עודד בעלי שליטה למשוך דיווידנד ולגלגל את הסיכונים על חסכונות הציבור. אני מדבר על עידוד התחרות בין פירמות קטנות יותר, שבהן חוק הריכוזיות לא טיפל". 


המחאה החברתית. "להילחם מלחמת חורמה ביוקר המחייה". צילום ארכיון: טלי מאייר

סלומינסקי נותן כדוגמה למהפכה את קופיקס, "ביקרתי ברשת קופיקס, חיזקתי את ידי הבעלים ושאלתי אותם אם ב-5 שקלים הם עדיין מרוויחים או שהם עושים את זה משיקולים אחרים. הם ענו לי שגם במחירים כאלה הם מרוויחים. צריכים עוד מיזמים כדוגמת רשת קופיקס". 

יו"ר ועדת הכספים שב והבהיר שאינו תומך בחוק מע"מ 0% על הדירות, שאותו יזם שר האוצר יאיר לפיד. לדבריו, "אני עושה את זה בגלל אילוצים פוליטיים ובגלל שאין בסמכותי לגרום לפירוק הקואליציה". הוא מוסיף ומסביר מדוע התיקונים לחוק עדיין לא אושרו בוועדת הכנסת והובאו לדיון מחודש בוועדת הכספים, "את זה אתה צריך לשאול את יו"ר ועדת הכנסת ח"כ יריב לוין מהליכוד. נראה שהם סוחבים את אישור החוק ממש עד לרגע האחרון כי גם ראש הממשלה בנימין נתניהו אינו מאמין בו".