ראשי ענף המזון התכנסו בשבוע שעבר עם התאחדות התעשיינים לפגישה סגורה לדיון בסוגיות יוקר המחיה בענף ובדרכים לטיפול בו.

"המטרה הייתה לחשוף את האמת בפני הציבור לפני שהופכים את התעשייה לשעיר לעזאזל", מסר ל"מעריב-השבוע" משתתף בישיבה. "קיימת בעיה של יוקר מחיה", הוסיף אותו משתתף, "אבל היא חלק מחוליה בשרשרת הכוללת את כושרהתחרות בתעשייה ואת השכר לעובד".

בישיבה השתתפו ראשי הענף, שהם המובילים בהיקף ייצור המזון בישראל, ובין היתר נכחו בה איציק תמיר, יו"ר התאחדות יצרני המזון ומנכ"ל החברה המרכזית למשקאות (קוקה קולה); נשיא קוקה קולה רוני קוברובסקי; מנכ"ל קבוצת שטראוס ציון באלס; מנכ"ל אסם איציק צאייג ועוד.


קונים בסופרמרקט. צילום: מרק ישראל סלם. 

הישיבה לוותה בייעוץ משפטי של עו"ד אלדד כורש ממשרד עמית פולק מטלון, וזאת מחשש שהמפגש עלול לעמוד בסתירה לחוק ההגבלים העסקיים. מנכ"ל קוקה קולה איציק תמיר הודה שקיימת בעיית יוקר מחיה בתחום המזון, אך לדבריו מנסים להסיט את האש  לא בצדק לכיוון היצרנים.

מנכ"ל אסם איציק צאייג אמר: "אין לנו מה להסתיר. אנחנו מוכנים לחשוף את כל הנתונים בפני מי שצריך. תעשיית המזון נמצאת תחת מתקפה הכוללת רגולציה, אבל חלק גדול מההתייקרויות קשורות לממשלה ולא ליצרנים".

על פי הנתונים, היקף הייצור של תעשיית המזון בישראל עומד על 70 מיליארד שקל לשנה. הוזלת מחירי המזון ב-20% , משמעותה חיסכון של -14מיליארד שקל לצרכנים.

רווחיות התעשייה ברוטו עומדת על כ-5 מיליארד שקלים (בהנחה של רווח של 7% על המחזור).גם אם התעשייה תתרום 1־ 2 מיליארד שקל מרווחיה, יהיה צורך באיתור מקורות נוספים של כ-12 מיליארד שקלים להורדת מחירים, ואת זה אי אפשר לקבל מהתעשייה.

נשיא התאחדות התעשיינים, צביקה אורן, פנה השבוע לראש הממשלה בנימין נתניהו בהצעה להקים ועדה שתטפל בסיבות ליוקר המחיה ובצעדים שאפשר לנקוט על מנת לפתור את הבעיה. נתניהו התעלם עד כה מהפנייה.

שר האוצר יאיר לפיד הסכים שיש לטפל בנושאים נוספים הנוגעים לסוגיה כמו הפריון ושכר העובדים שנשחק.בתוך כך בירך אורן את אישור הממשלה לאימוץ מסקנות ועדת לוקר לקיצור הליכי הבירוקרטיה ולהקלת נטל הרגולציה. הוא אמר שמדובר בבשורה דרמטית אשר תקל על התעשיינים.