שוק המטבע של ישראל עשוי לפתוח את המסחר השבועי עם המשך העלייה בשער הדולר לעומת השקל. הצמד חידש בשבוע האחרון את המומנטום החיובי ועלה ב-1.7% בסיכום השבועי. על רקע, העלייה הממושכת, אין כל סממן טכני שמעיד על עצירה באופק. על כן, היעד המשמעותי הבא יהיה סביב רמת המחיר של 3.80 או קצת מעליה.

אם בנק ישראל אכן יודיע על הרחבה  מוניטרית, סביר להניח כי זה לא יהיה היעד הסופי, וכי המומנטום כלפי מעלה יימשך. מנגד, אם הספקולציות על הרחבה כמותית יתבדו, ייתכן שהספקולנטים יבחרו לעצור ברמה זו ולממש רווחים.

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מעריכים הבוקר כי בנק ישראל ימשיך בסבב הפחתות הריבית ויוריד אותה במדרגה נוספת ל-0.10%-0.15%, וזאת על רקע האינפלציה הנמוכה והמשך הסיכונים למשק הישראלי. ואולם, אומרים ב-FXCM, השאלה המרכזית היא האם בנק ישראל יתחיל בהרחבה כמותית.

"בסופו של דבר, כמו שקרה בבנקים מרכזיים אחרים, הורדת הריבית לרמות אפס מובילה גם להרחבה כמותית, ועל כן אם הבנק אכן יוריד היום את הריבית סביר להניח כי הוא יכריז או לפחות ירמוז על תכנית להרחבה כזו, מה שכמובן יקנה תוקף נוסף למגמת ההיחלשות של השקל בחודשים הקרובים". 


משהו מסוגל לעצור את הדולר? צילום: ingimage/ASAP

המניע העיקרי לזינוק של הדולר-שקל כרגע הינו התחזקותו של הדולר בעולם. לאחר שבועיים שבהן רשם מדד הדולר ירידה שבועית, בשבוע שעבר שוב זינק הביקוש למטבע האמריקני ברמה הגלובלית ומול המטבעות העיקריים (יורו, שטרלינג). חלק מן הסיבות הן עונת דוחות הרווח הטובה בוול-סטריט, השיפור בנתוני המקרו וגם על רקע הירידה באמון של המשקיעים במדינות המיוצגות על ידי המטבעות המובילים.

ב-FXCM מציינים כי על פי ההערכות הבנק הפדרלי יתחיל ב-2015 בהעלאות ריבית. "כמו כן, בניגוד לשנים האחרונות, שבהן הדולר היה במגמת ירידה חדה, ניתן לזהות כעת קורלציה חיובית בין הדולר לבין מדדי המניות בוול-סטריט", אומרים במחלקת המחקר, "כעת הדולר מהווה נכס המבטא אופטימיות כלכלית ופיננסית, נכס שנושא פוטנציאל של תשואה, ועל כן כאשר יש אהבת סיכון בשוק, הדולר מתחזק ביחד עם המניות, ויתר הנכסים המסוכנים. זוהי האינדיקציה הגדולה ביותר לשינוי המהותי שחל במגמה של הדולר בחודשים האחרונים".