משרד הביטחון מעכב כבר זה זמן תשלומים בסך כ 60 מיליון שקל לחברות הסעה אשר הסיעו חיילים במהלך מבצע צוק איתן.

במכתב ששלח עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, למנכ"ל משרד הביטחון, דן הראל, הוא מוחה בשם ארגון חברות ההסעה בישראל, על כך שספקי שירותי הסעות בזמן מבצע צוק איתן לא קיבלו עד כה תשלום עבור העבודה שביצעו.

לין כותב בין השאר כי: "יש שיבושים במערכת התשלומים של משרד הביטחון שגורמים לעיכובים בתשלום לספקים ומאלצים את חברות ההסעה למצוא מקורות מימון ואשראי אחרים בכדי להמשיך ולהתקיים".

שוקי שדה, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה בישראל, הפועל במסגרת איגוד לשכות המסחר, והמייצג את החברות הפרטיות העוסקות במתן שירותי הסעה, אמר למעריב סוף שבוע, "בשל דרישת משרד הביטחון, החברות תיגברו את פעילותן, ביום ובלילה, באמצעות הגדלת כמות כלי ההסעה, הסעה וליווי חיילים וחיילי מילואים בצמוד ליחידות, החלפת נהגים בהעברת כלי הסעה ריקים, הלנת נהגים וכלכלתם ועוד, דבר שהביא לגידול בהוצאות של החברות ההיסעים בכ- 30% ועד 80%.

התשלום ממשרד הביטחון נעשה בדרך כלל 60 יום מהגשת חשבונית. מרבית החברות אמנם קיבלו תשלום מקדמה קטן יחסית בגין השירותים שסיפקו למשרד הביטחון במהלך מבצע 'צוק איתן', אולם לצערנו, בעקבות הכשלים של מערכת 'נתיבים' (מערכת התשלומים של משרד הביטחון) נגרמו עיכובים ארוכים בביצוע תחשיבים וקבלת אישורי תשלום תמורת שירותי ההסעה, דבר שהביא לפיגור של משרד הביטחון בביצוע התשלומים, ועדיין נותר חוב גדול לחברות ההסעה ."


חיילי צה"ל בשטחי הכינוס במבצע צוק איתן. צילום: רויטרס


ממשרד הביטחון נמסר כי: "משרד הביטחון העביר עד כה תשלומים למובילים בהיקף של למעלה מ-175 מיליון ש"ח, פועל יחד עם צה"ל מסביב לשעון על מנת להשלים בהקדם את יתרת התשלומים, ואף הקים לשם כך מרכז תמיכה ייעודי לספקים".

"יודגש כי מערכת 'נתיבים' הינה מערכת מתקדמת וראשונה מסוגה לניהול וייעול עשרות אלפי נסיעות והובלות בשנה עבור צה"ל, בין השאר באמצעות פיקוח מבוסס ג'י פי אס. הצלחת המערכת תלויה במידה רבה גם במידת שיתוף הפעולה של המובילים עצמם".