החשבת הכללית במשרד האוצר מיכל בויאנג'ו-עבאדי פנתה בשבוע שעבר למפקח על הבנקים דודו זקן, בבקשה לבדוק את פרשת תשלומי הכופר בבנק לאומי לרשויות הפיקוח האמריקאיות.

הפנייה למפקח נעשתה בעקבות פנייתן של חברות הכנסת זהבה גלאון ותמר זנדברג (מרצ) למשנה ליועץ המשפטי לממשלה. השתיים דרשו בפנייתן להגביל את בנק לאומי וגופים פיננסיים אחרים באשר להסדרי תשלומי כופר, שנועדו להגן על נושאי משרה בבנק. עוד נדרש להטיל את האחריות הישירה, במידה ונעשו עבירות, על נושאי המשרה הישירים בבנק (בעבר ובהווה).

פניית חברות הכנסת נעשתה בעקבות פרסומים (שאושרו על ידי בנק לאומי בדיווח לבורסה) לפיהם רשות הפיקוח הפיננסית האמריקאית במדינת ניו יורק מנהלת עם הבנק מגעים להסדר בגין עבירות לכאורה על חוקי איסור הלבנת הון והעלמות מס, תמורת תשלום של 300 מיליון דולר (כ-1.1 מיליארד שקל).

זאת בנוסף לכמיליארד שקל אותם הפסיד הבנק, המנוהל על ידי רקפת רוסק-עמינח, בגין הפרשה. בעקבות פניית חברות הכנסת, הטיל שר האוצר יאיר לפיד על החשבת הכללית לבדוק את העניין מול בנק ישראל. נזכיר כי האוצר מחזיק ב-6% ממניות בנק לאומי והפסדי הבנק עלולים להשפיע לרעה על שווי אחזקותיו.


החשבת הכללית במשרד האוצר מיכל בויאנג'ו-עבאדי. צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

בפנייה למפקח, שהעתק ממנה הגיע ל"מעריב-השבוע", כותבת החשבת הכללית: "מעבירך לעיונך את פנייתה של ח"כ גלאון, שביקשה משר האוצר להתערב מכוח אחזקות המדינה במניות הבנק".

"ההתערבות נדרשת אם יתברר שהתנהלות הבנק הייתה בעייתית או לא חוקית, ואם כך הוא יורה לנושאי המשרה בבנק לפצות את הבנק. על פי הדין, המפקח על הבנקים מופקד על התנהלות הבנקים. אודה לך את תבחן את הנושא ותודיעני את עמדתך ומסקנותיך ביחס לטענות המועלות".

העתקי המכתב נשלחו לשר האוצר יאיר לפיד וכן לנגידת בנק ישראל קרנית פלוג. המפקח על הבנקים, ששב מחופשה פרטית, לומד את הנושא ומתכוון להשיב למפקחת.

חוגים בנקאיים מעריכים כי זקן היה מעורב ומדווח בפרטי הפרשה, ונראה שבנק לאומי תיאם את מהלכיו עימו. בתגובה לפניית "מעריב-השבוע" אישרו באוצר את משלוח המכתב והבהירו כי התערבות המשרד נעשתה מכוח אחזקותיו ב-6% ממניות לאומי.