שר הביטחון משה (בוגי) יעלון הופיע ביום חמישי האחרון בוועדת לוקר, שדנה במבנה תקציב הביטחון, ותקף את טיפול האוצר בנושא. הוא טען כי האוצר מפעיל כלפי מערכת הביטחון את שיטת "הכול כלול", ובניגוד להחלטות הממשלה, הוא אינו עומד בהתחייבויותיו ועוד לא כלל בתקציב המדינה לשנת 2015 את התוספת המיוחדת לביטחון.

יעלון כיוון לתוספת של 4.6 מיליארד שקל, שמשרד הביטחון דרש כחלק מההבנות המוקדמות עם
האוצר. תוספת זו מיועדת להשלמת פרויקטים לאומיים הכוללים פינוי מוקשים, מעבר בסיסים לנגב
והצטיידות בצוללת שישית. השר הדגיש כי הוא ער לצרכים הכלכליים־חברתיים בישראל, לצד הצרכים הביטחוניים, והבהיר כי המשימה היא כיצד לחלק בין הצרכים הללו.


לפיד ויעלון. צילום: אמיל סלמן, פלאש 90

לשר נלוו ראש המטה שלו מזכירו הצבאי ומנכ"ל משרד הביטחון דן הראל. יעלון סקר בפני הוועדה את
מצב תקציב הביטחון ואת החלוקה בין הצרכים הצבאיים וההצטיידות לבין הצרכים האחרים, וכן את
האיומים הביטחוניים שמולם נדרשת ישראל לעמוד, למרות מה שהגדיר כשחיקה בתקציב הביטחון.

לדבריו, חשוב שתקציב הביטחון יאפשר לצה"ל להמשיך להתאמן ולשמור על רמת כשירות גבוהה, כדי שיוכל לעמוד במשימות. יעלון הדגיש כי יש להפריד את הטיפול בתקציב גמלאי מערכת הביטחון ותקציב אגף השיקום מזה של משרד הביטחון, ולהעבירו לגורם אחר. הוא תומך ביוזמה שהעלה ח"כ עפר שלח לקידום ההפרדה, בהתאם להמלצות הוועדה בראשות השופט אורי גורן.

עם זאת, הוא התנה את המהלך בכך שמערכת הביטחון תמשיך להיות אחראית לתקציבי הגמלאים
והשיקום, ושהאוצר לא יוכל להסיר אחריות זאת. שבוע קודם להופעתו של יעלון הגיעה לוועדה החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי־בויאנג'ו, שהציגה בפני החברים נתונים ראשונים של תקציב השכר במערכת הביטחון ואת אופן התפתחותו.

מהנתונים המופיעים מודל שהציגה עולה כי מערכת הביטחון נהנתה בשנים האחרונות מתוספות ניכרות להוצאות שכר, אך התפלגות השכר לא הייתה אחידה. התברר כי חלק ניכר מהתוספות הגיעו לבעלי דרגות גבוהות ולבכירים, ואילו ברמות הקצונה הנמוכות כמעט לא ניתנו תוספות.

עבאדי־בויאנג'ו השיגה את הנתונים בזכות הנגישות הישירה שיש לאוצר למחשבי מערכת הביטחון.
תקציב הביטחון לשנת 2015 כולל תוספת של 6 מיליארד שקל בהשוואה ל-2014 ויסתכם ב-57 מיליארד שקל. התקציב יוגש היום על ידי שר האוצר יאיר לפיד לנשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, ויובא מחר להצבעה ראשונה בכנסת.

יש להזכיר כי מערכת הביטחון ביקשה תוספת של 11 מיליארד שקל נוספים בגין הוצאות מבצע צוק איתן, אך אושרה לה תוספת של 7-8 מיליארד שקל. יעלון הביע צער על הביקורת של האוצר כלפי מערכת הביטחון הנוגעת לבזבוזים ולאי־יעילות ופוגעת בתדמית אנשי כוחות הביטחון.

חברי ועדת לוקר, שבראשה עומד יוחנן לוקר, לשעבר מזכירו הצבאי של ראש הממשלה, אמורים להציג את המלצותיהם בסוף השנה. דיוני הוועדה חסויים, ולמרות חשיבותה החליט לוקר לא למנות גורם תקשורתי שיגיב מטעמה לפרסומים על אודות עבודתה.