"אני מכורה לקניות אונליין. תמיד יש לי הזמנה בדרך. בחודש אני יכולה להוציא 3,000 שקלים, לפעמים יותר", מספרת יובל מיארה, בת 24 מיבנה, העוסקת בניהול תכנים ברשתות חברתיות. "פעם הייתי קונה דברים מיותרים. היום אני מכירה כבר את הסטייל שלי, מוצאת רק פריטים שאני משתמשת בהם. כבר ברגע הקנייה אני יודעת עם איזה פריטים בארון שלי אוכל להתאים את הרכישות החדשות".
החודש הקרוב מהווה קרנבל של ממש לחובבי קניות האונליין. זה התחיל ברביעי־חמישי בשבוע שעבר בחגיגת המכירות המקומית SHOPPING IL ויימשך בשלושה חגי קניות בינלאומיים: יום הרווקים הסיני (11 בנובמבר), בלאק פריידיי (29 בנובמבר), וסייבר מאנדיי (2 בדצמבר). "חודש המבצעים הזה מאוד מרגש אותי", מודה מיארה. "יש הנחות שוות במיוחד. למי שמכורה לקניות ברשת זה סופר משתלם. קניתי הרבה ב־SHOPPING IL ועכשיו אני מחכה לבלאק פריידיי".
איך את עומדת בהוצאות הלא מבוטלות?
"עובדים מסביב לשעון. מי שרוצה להנות מקניות צריך לעבוד מאוד קשה".
לא ניסית להיגמל מהתחביב היקר?
"לא. אני מבסוטית מזה. זה עושה לי טוב. אני מחפשת כל יום פריטים ברשת, מזמינה לפחות פעמיים־שלוש בשבוע. בעיקר קונה בגדים ונעליים. אני אוהבת למשל את 'סטייל ריבר'. האינסטגרם הפרטי שלי הוא גם הבלוג שלי. בסופו של דבר הקניות האלה גם מתחזקות את הבלוג. אני מעלה לפחות פעם בשבוע המלצות על פריטים שמצאתי, לפעמים גם מרכיבה לוקים שונים. קניות ברשת זה קל, נגיש. את לא צריכה להסתובב בקניון ולהתעייף".
עקפתי את אשתי
"עכשיו למשל אני צריך גוף תאורה למטבח, אז אני מחכה לימי המבצעים כדי לראות את המחיר", אומר לירן בן הרוש, בן 40 מחיפה, יועץ אסטרטגי וקשרי ממשל, נשוי, אב לילדה וגם מצפה לתינוק. "גם אשתי קונה, אבל כבר עקפתי אותה. אנחנו קונים הרבה ברשת. יש היצע ענק, זה תמיד זמין ויותר זול מאשר בארץ. אני קונה הכל: ביגוד למשפחה, אבקת חלבון לחדר כושר, מצלמות, ציוד קמפינג וגם חלקים לרכב. הפערים מטורפים. יש לי אאודי. חלק לאגזוז שבמוסך דורשים עליו 700 שקלים מצאתי ב־26 שקלים עם משלוח חינם. וזה בדיוק אותו חלק מקורי. עכשיו קניתי מסגרת למשקפי ראייה שחבר ביקש ממני. בארץ זה עולה 1,200 שקלים, ב־eBay קניתי ב־80 שקלים עם משלוח חינם. חברים מבקשים ממני לקנות. נהייתי סוג של מכולת כזאת".
אתה קונה גם מעבר למה שבאמת צריך?
"לא. אין ספק שיש איזה ריגוש בקנייה, אבל אני ממוקד. קונה מה שצריך, דברים איכותיים במחיר טוב. קניות ברשת מאפשרות להעלות את רמת החיים במחיר יחסית נמוך, ועוד נשאר לך כסף פנוי. לקראת חגי הקניות יש דברים שאני מחכה להם ואז קונה".
"בסיילים קונים יותר מאשר בשגרה, אבל בסופו של דבר זה יוצא אותו הכסף. אומנם קנית יותר, אבל זה היה בסייל", אומרת אורית שוהם, בת 37 מירושלים, נשואה ואם לשלוש בנות. היא בעלת "טרנדתית" - קבוצת אופנה ולייף סטייל בפייסבוק לנשים דתיות. "אני הולכת להשתתף בחגיגת הסיילים הקרובה, היא מבהירה. "אף פעם לא מפספסת, תמיד צריכה משהו. גם בחנויות אני קונה. אני מאוד אוהבת, הכל הולך".
איך הקניות ברשת משתלבות בשגרת חייך?
"אין אתר אינטרנט שאני לא קונה בו או מחפשת בו. אני מאוד אוהבת לקנות ב־NEXT, זו ממש התמכרות. אני בודקת כל יום מה חדש שם, ואם חסר איזשהו פריט שאני רוצה אני לא מוותרת ומסתכלת למחרת. אני בעיקר קונה בגדים ונעליים, לי ולילדים. מוציאה בחודש כמה אלפים על קניות ברשת. אני הרבה פעמים קונה גם דברים מיותרים. את רואה עוד משהו ועוד משהו. יש כאלו שיספיקו להן שני סטים של בגדים, אבל הרף שלי הוא גבוה. זה קורע את הכיס. לפעמים אני עוצרת את עצמי ואומרת שעכשיו לא אקנה כמה ימים".
"כל דבר שצריך לקנות, אני אוטומטית מחפש בחנויות שונות ברשת", מספר אורי ברק, בן 35 מנתניה, איש הייטק, נשוי ואב לארבעה. "אני גם קורא בפורום 'הרגע קניתי' באתר רוטר. רואה איזה מוצרים אנשים אחרים קנו. אם הם מעניינים אותי, אני קונה גם. אני משתדל לא לקנות סתם שטויות. אם הילד שלי אוהב לגו, פליימוביל או רכבות ויש דיל אטרקטיבי לעומת המחיר בארץ, אז אני קונה".
איך אתה מתכונן לחגיגת הסיילים?
"פשוט מוסיף מוצרים לסל שלי ובודק אם המחירים באמת אטרקטיביים לקראת ה־11 בנובמבר. החוכמה היא להוסיף את המוצרים שרוצים לסל שלושה שבועות לפני, ואז לראות בכמה המחירים משתנים. לפעמים המחיר עולה ואז יורד באופן פיקטיבי ואין באמת הנחה. כרגע יש לי עשרה מוצרים בסל הקניות שאני רוצה להזמין: כמה משחקים לילדים ופריטי ביגוד בשבילי. המטרה שלי היא להיות צרכן נבון ולא צרכן שחי מסיייל לסייל. אם למשל אני צריך טלפון לבת שלי, אקנה אותו הכי זול בנקודת זמן מסוימת, במועד שבו היא צריכה. לא אחכה חודשיים לסייל, שאולי אז זה ירד ב־100 שקלים".
"לקראת המבצעים הקרובים כבר שמתי כמה דברים שאני מתכננת לרכוש ב־Wish List ב־eBay. זה כלי שמאפשר לקבל התרעות על שינויים במחיר בכל זמן נתון. את תופסת אותי דקה לפני שבעלי אומר לי: 'תחשבי קצת לפני שאת מגהצת'. הוא לא מבין שברשת לא צריך לגהץ אלא רק להקליד", אומרת יאנה דרום מבנימינה, 37, נשואה ואמא לשלושה, שמעבירה הרצאות השראה בנושא איך לחיות חיים שמחים יותר. וכפועל יוצא מכך, גם איך לקנות וליהנות.
"תמיד הייתי מכורה לקניות, אבל מאז שהפכתי לאמא אין לי זמן ללכת לקניונים. התחלתי להזמין ברשת, בכל האתרים", היא מספרת. "כמעט כל יום יש אצלי הודעה מהדואר שמחכה חבילה. עכשיו למשל יש שלושה פריטים שמחכים שאאסוף אותם. לפעמים אני מופתעת בכלל שיש חבילה ושוכחת שהזמנתי אותה. אבל יש בזה משהו כיפי. פתאום מגיעה מתנה בדואר".
מהי תכיפות הקניות שלך?
"כמעט כל יום אני קונה. הקטע בקניות אונליין הוא שאתה נכנס לאתר ונמצא בשוונג. אני מזמינה דבר אחד, קופץ לי פתאום עוד דבר, ואני אומרת: 'וואי, זה מגניב'. קשה לעמוד בפיתוי. גם המחיר עושה את השיקול, כי בסוף זה משמעותית יותר זול מאשר לקנות בארץ".
לעומת אחרים, המוציאים אלפי שקלים בחודש בקניות ברשת, דרום מצהירה שהיא חסכנית הרבה יותר. "אני קונה בחודש בערך ב־600 שקלים", היא אומרת. "בסכום הזה נכנסים הרבה פריטים, וזה בדיוק הקטע. בשבוע שעבר למשל נכנסתי לאחת מחנויות האופנה בקניון. קניתי שני מכנסיים וחולצה, שעלו לי 627 שקלים. ברשת אני יכולה לקנות לפחות שמונה פריטים בסכום הזה, כולל נעליים. יש כאלה שמכורים לאונליין וקונים מותגים ודברים יקרים. אני קונה הרבה, אבל דברים זולים".
החוכמה, לדברי דרום, היא לדעת לעשות את השילוב בין היקר והאיכותי יותר לבין הזול. "אני למשל קונה פריט של מעצב ישראלי בחנות בארץ ואת השאר באונליין", היא מסבירה. "פתחתי בפייסבוק את קבוצת Fashion and Inspiration by Yana Darom, שם אני נותנת טיפים ותכנים בתחום האופנה".
להלביש את הבית
"כבר יש לי רשימה מוכנה ליום הרווקים הסיני. אני מחכה לימים הללו", אומרת גם מורן דהן, בת 39, נשואה ואמא לשלושה מבנימינה, העוסקת בהום סטיילינג. היא בעלת קבוצה בפייסבוק בשם " Inspirm השראה, עיצוב וסטייל", העוסקת בכל מה שקשור לעיצוב הבית ורכישות אונליין.
"אני קונה ברשת בעיקר אביזרי עיצוב לבית: טקסטיל, תמונות, אקססוריז", היא מספרת. "כל הזמן מחדשת משטחי אמבטיה, אביזרים לחדרי הילדים. הילדים גדלים, הטרנדים משתנים. עיצובים שהתאימו לגיל מסוים היום פחות מתאימים. אני למעשה כל הזמן מלבישה את הבית. מפני שאני מאוד ממוקדת מטרה, אני לא מתפזרת ולא קונה מה שלא צריך ולכן בסופו של דבר גם חוסכת כסף בקניות באונליין. ליום הרווקים הסיני למשל הקצבתי 700 שקל. בניתי את רשימת הקניות ואני לא מתכוונת לחרוג ממנה".