רגע לפי תחילת הלימודים והציבור עדיין לא נוהר בהמוניו לחנויות. כך עולה מסקר חדש שערכה חברת דואר ישראל. על פי ממצאי הסקר, עולה כי 43% מההורים מתכוונים לקנות השנה לילדיהם מוצרי חזרה לבית הספר ברשת, כאשר יותר משליש מהמתכוונים לקנות יעשו זאת לראשונה ברשת. 35% מההורים הקונים ברשת מוצרי חזרה לבית ספר בהווה ובעבר אמרו שאף יגדילו את היקף רכישותיהם השנה.
עוד עולה מהסקר, כי כשליש מההורים העידו כי באופן כללי קנו יותר מוצרים (ללא קשר למוצרי חזרה לבית ספר) באתרים ישראליים מאשר אתרים בחו"ל. הסקר, אשר נועד לבחון מגמות בהרגלי הקניות ברשת סביב הקורונה ולקראת החזרה לבית הספר, נערך באמצעות מכון המחקר 'Shiluv I2R' בחודש אוגוסט 2020, בקרב 305 גברים ונשים בגילי 30-60 יהודים דוברי עברית. כולם הורים לילדים בגילאי 6-18, הנוהגים לקנות באתרי אינטרנט בארץ ובעולם, ומהווים מדגם ארצי מייצג. הסקר נעשה באמצעות פאנל גולשי האינטרנט iPanel המקיף 130,000 איש.
רוב ההורים (66%) המתכננים לקנות את מוצרי החזרה לבית הספר באינטרנט ציינו כי יבצעו את הרכישות מאתרים מהארץ ומאתרים בחו"ל באופן דומה. האתרים הבולטים לקניות מוצרי חזרה לבית הספר הם: קרביץ (33%), סטימצקי (23%) ופוקס (21%) בארץ; ובחו"ל: עלי אקספרס (47%), (eBay (28%, אמזון (28%) ונקסט (21%).
אז בכמה קונים? מרבית ההורים יקנו בסכום של עד 335 שקל. 61% מההורים אמרו שיקנו מוצרים עד 335 שקלים. רבע מהנשאלים ציינו כי יקנו בסכום גבוה מזה.
המוצרים המבוקשים: כלי כתיבה, קלמרים ומחברות. מהסקר עולה עוד כי ההורים קנו בממוצע ברשת כ-5 סוגי מוצרים לקראת החזרה ללימודים, כאשר המובילים הם: כלי כתיבה (66%), קלמרים (55%), מחברות ודפדפות (55%), תיקי בית ספר/ילקוטים (52%), מדבקות לספרים ומחברות (46%), תיקיות/ניילוניות/שמרדף/חוצצים/קלסרים (42%), מספריים ודבק (42%) וחולצות בית ספר (40%).
שינוי מגמה
לדברי נוי קדם-מדמון, סמנכ"ל תקשורת בדואר ישראל, "תקופת החזרה לבית הספר מאופיינת בקניות רבות לילדים והצטיידות בילקוטים ובציוד לבית ספר, הן בחנויות הפיזיות והן ברשת. השנה ביקשנו לבדוק, האם חל שינוי מגמה לאור העובדה שאנשים רבים נמצאים יותר בבית, פחות יוצאים לקניות פיזיות, קונים פחות בגלל אי הוודאות הכלכלית בתקופת הקורונה, וגם לאור אי הוודאות לגבי אופי פתיחת שנת הלימודים בספטמבר".
"מהסקר ראינו שמגפת הקורונה השפיעה על כל תחומי החיים, וגם על תחום הקניות ברשת. מצד אחד יש קיטון משמעותי בהזמנות מחו"ל. ראינו בחציון ירידה של 30% בהזמנת חבילות מחו"ל מול חציון ראשון שנה שעברה, וזאת ככל הנראה בגלל אי הוודאות הכלכלית, המעבר לעבודה מהבית והירידה בצריכה לצד מצב הרוח הלאומי, ומצד שני אנו רואים גידול של עשרות אחוזים בהזמנת שליחים בקרב אתרים ישראליים וזו הזדמנות משמעותית עבור אתרי הסחר הישראליים לפנות לציבור בארץ ולהציע לו מגוון מוצרים עד הבית באיכות ושירות מצוינים", אמרה מדמון-קדם.
עוד היא ציינה כי "אנו רואים כי הישראלים לא הפסיקו לקנות ברשת אך חל שינוי מגמה בצריכה, מעבר לקניית מוצרי צריכה יומיומיים ברשת כמו משחות שיניים, מוצרי קוסמטיקה וסבונים ופחות ביגוד ומוצרים גדולים וכבדים וגם במוצרי חזרה לבית הספר אנשים מחפשים הוזלות והזדמנויות, וקונים גם חולצות בית ספר און ליין, מוצר שבעבר היו נוטים לרכוש בעיקר בחנויות פיזיות. המבחן האמיתי לגבי החזרה לקניות ברשת בדומה לשנים קודמות, יהיה בחגי הקניות בנובמבר וזאת בהתאם למצב הקורונה עד אז, למצב ההטסות בחגי הקניות ובהתאם למבצעי הקניות שיבצעו החברות הבינלאומיות בתקופה זו".