עד כמה תלוי המסחר בבורסה לניירות ערך בסביבה הביטחונית יעידו תוצאות המתקפה הישראלית על החות'ים בתימן בעקבות שיגור כטב"ם לתל אביב.

שבוע המסחר נפתח על רקע מתיחות זאת בירידות שערים, בהמשך למגמת הירידות שפקדה את הבורסה בסוף השבוע. בלטו בירידות מניות הבנקים, חברות האנרגיה והנדל"ן, המושפעות במיוחד מהמתיחות הצבאית. הירידות פקדו גם את המניות הדואליות, הרשומות למסחר בתל
אביב ובנאסד"ק, על רקע ירידות השערים שפקדו את ארה"ב בשבוע שעבר.

עסקת ענק בתחום החניונים: PARK IN רוכשת מחצית מחניון בי"ח שניידר
פרטנר שוברת את השוק: תיקון שבר מסך לסמארטפון – כלול בשירות תיקונים

גורם נוסף לירידות הוא התפוגגות הציפיות לעסקת חטופים, שהשפיעו בשבוע שעבר לחיוב על מגמות המסחר. ראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא היום לארה"ב מבלי שסוגיית החטופים נפתרה.

עננה גדולה נוספת, הרובצת לפתחה של הבורסה, נוגעת למצב בצפון. ככל שחולף הזמן כבר ברור שהסכם בצפון לא ייחתם עד ל־1 בספטמבר, מועד חזרת התלמידים ללימודים. במקרה זה ייאלץ האוצר לאתר מקור נוסף של 2.25 מיליארד שקל למימון השהות עד סוף 2024.

על רקע כל אלה האפשרות להפחתת הריבית הולכת ומתרחקת, מה שמקשה עוד יותר על נזילות חברות אחזקת הנדל"ן. ככל שחולף הזמן וחוסר הוודאות נותר בעינו, מצבן הפיננסי של חברות אחזקת נדל"ן, ששיעור המינוף הפיננסי בהן גבוה, הולך ומסתבך. ההסתבכות של חברת חנן מור בפרויקט שדה דב היא דוגמה אחת בלבד.

חברת אלוני חץ מימשה בחודשים האחרונים נכסי נדל"ן באנגליה בהיקף של מאות ליש"ט וכך גם חברת G סיטי שבבעלות חיים כצמן, שמימשה נכסים באירופה ובוחנת אפשרות למימוש נכסים כאלה אפילו בישראל.

חברת שיכון ובינוי, שדיווחה בשבוע שעבר על מכירת פעילותה בניגריה תמורת 100 מיליון דולר ויציאה מהפעילות באפריקה, היא אחת מהן. אתמול דיווחה החברה על עסקה נוספת - מכירת חלקה (50%) בחניון בבית החולים לילדים שניידר בפתח תקווה לקרן ספרה Park In תמורת 31 מיליון שקל.

קרן ספרה Park In מבית קרנות ספרה הוקמה בסוף 2021 ועוסקת ברכישת חניונים באזורי הביקוש, על רקע מצוקת חניה הולכת וגוברת בערים הגדולות. הקרן גייסה 170 מיליון שקל מגופים מוסדיים, פמילי אופיס ומשקיעים כשירים וצפויה לרכוש נכסים בהיקף של 350 מיליון שקל.