ממשל ביידן הודיע בסוף השבוע שיגביל את השימוש בסעיף הסחר שמאפשר לחברות הסיניות לקניות ברשת, כמו Temu ו-Shein, לייצא סחורה בקלות יחסית לארצות הברית. המהלך מגיע בעקבות לחץ משותף מהדמוקרטים והרפובליקנים לחסום את מה שרבים בשתי המפלגות רואים כפגיעה בתחרות ההוגנת.

הפעולה המנהלית שתינקט תהיה ניסיון למנוע את סדר גודל הסחורות שנכנסות בחסות פטור de minimis, שמאפשר לחבילות בשווי של עד 800 דולר להיכנס לארה״ב ללא מכס וללא בדיקה מעמיקה. הפטור נתן יתרון משמעותי בזירת המחירים שמציעים Shein ו-Temu הפופולריים. בלעדיו, סביר שהאטרקטיביות של האתרים תיפגע, והמחירים שהם מציעים יעלו ויתקרבו לרשתות הביגוד והקניות הגדולות.

האינפלציה בארה"ב ירדה ל-2.5% ותאפשר הורדת ריבית; מה יקרה בישראל?
בית המשפט בארה"ב קבע: "גוגל הפכה בלתי תחרותית – ויש לעצור אותה"

החוק החדש שמסתמן יבטל את הזכאות לפטור עבור חבילות שמכילות כל סחורה חייבת במכס. לפי דיווחים בוול סטריט ג׳ורנל, כ-70% מהמשלוחים הסיניים של טקסטיל וביגוד יצטרכו להיכנס למדינה באמצעות ״שיטה רשמית יותר״.

shein (צילום: AdobeStock)
shein (צילום: AdobeStock)

למרות שביטול הפטור זכה לתמיכה רחבה יחסית במערכת הפוליטית האמריקאית, יש המתנגדים להצעת החוק, בטענה שהפטור הקיים מאפשר לצרכנים ולעסקים במדינה לייבא סחורות בזול ובקלות.

מנגד - המבקרים טוענים שהוא מנוצל לרעה ומאפשר שינוע מאסיבי של חבילות ללא בדיקה מספקת, ומעודד תחרות לא הוגנת. החוק החדש מגיע בעקבות לחץ ממשמעותי מצד חברות טקסטיל אמריקאיות. החברות הסיניות הודיעו שהן בוחנות את הצעת החוק החדשה.