התחזית הכלכלית של ארגון המדינות המתועשות OECD התפרסמה אתמול, בזמן ביקורו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בפריז במסגרת כנס שרי האוצר. בסך הכל מדובר בדוח אופטימי למדי, אם כי אין התעלמות מסיכוני הרפורמה.

כלכלני הארגון סבורים שהמחלוקת סביב הרפורמה המשפטית מגדילה את סיכון המשק הישראלי, וכן עשויה להקשות על עסקים והשקעות. ב־OECD טוענים כי סיכוני הרפורמה באים לידי ביטוח בהשקעות בחברות טכנולוגיה, שירדו לעומת 2021 ו־2022. השקל פחת בחמשת החודשים האחרונים, וביצועי הבורסה היו בחסר לעומת אינדיקטורים גלובליים.

למרות זאת, הם אינם מורידים את תחזית הצמיחה, והם אופטימיים בהשוואה לבנק ישראל. לפי הערכותיהם, בסוף 2023 תעמוד הצמיחה בישראל על 2.9%, ובשנת 2024 היא תגיע ל־3.3%. בבנק ישראל פסימיים יותר, וצופים שבשנת 2023 תרד הצמיחה ל־2.5%, ו־2024 היא תגדל ל־3.5%.

הם גם אופטימיים למדי באשר ליעד האינפלציה, ומעריכים כי בתוך שנה מהיום האינפלציה תחזור לגבול היעד העליון, שהוא 3%. למרות זאת, הם תומכים במדיניות הריבית של בנק ישראל, ומדגישים שהמדיניות המוניטרית צריכה להמשיך ולהיות מרסנת (כלומר, ריבית גבוהה).

עם זאת, לדבריהם התקציב אינו נותן מענה לצורך בהשתלבות החרדים ואוכלוסיית המיעוטים במעגל העבודה. "טיפול באתגרים אלו הינו הכרחי לשמירה על המשך הצמיחה והיציבות במשק. יש צורך בתמריצים, עזרה וסיוע להורים עובדים, ושיפור כישורי העבודה בכל האוכלוסיות".