"רווחיות של 3%־4% על המחזור אינה גבוהה, ואי אפשר להגדיל אותה. זה המודל העסקי שלנו, והוא נקבע על ידי היצרנים הגדולים בעולם, שמגבילים את הרווחיות על המותגים שבבעלותם. איננו יכולים סתם להעלות מחיר, גם אם מייקרים לנו את המחיר". כך אומר נועם וימן, הנשיא והבעלים של יבואנית מוצרי הצריכה דיפלומט.

את וימן ראיינתי בכנס רואי החשבון באילת. החברה שבבעלותו עמדה בשבועות האחרונים באחד ממוקדי המאבק ביוקר המחיה. לדבריו, "תהליך ההסתה נגד החברה החל בתקופת שר הכלכלה לשעבר אלי כהן, שניסה לעשות לנו שיימינג, כשהוא מתעלם מהרווחיות הנמוכה שלנו. זה נכון שישראל יקרה, אבל היא יקרה כמעט בכל דבר, גם בדיור, בתחבורה, בכל היבט אפשרי, אבל נוח לדבר על המוצרים הבסיסיים בבית".

בתשובה לשאלה מדוע המחירים בישראל יקרים הוא עונה: "ישראל היא מדינת אי. שינוע המוצרים מייקר אותם ב־10% עד15% ביחס לאירופה. עלות יבוא המוצרים לישראל יקרה פי שלושה ויותר ממדינות ה־OECD, ובנוסף קיימים פה עשרות קרטלים בתחום המזון ומוצרי הצריכה והחקלאות. "תפקידם של אלה הוא להגן על תוצרת ישראלית דרך המחירים, המע"מ על מוצרי מזון, היגיינה ועוד. לא אנחנו אלה שמנפחים את המחירים. אנחנו מחוללי התחרות, ומספקים לצרכן מגוון נוסף של מוצרים".

לדבריו, "רוב האחריות על יוקר המחיה בישראל נזקפת לחובת הממשלה. מדובר קודם כל בהגנה במשך עשרות שנים על תוצרת הארץ והמועצות החקלאיות. מחקר של רשות התחרות מעיד על ריכוזיות בשוק המזון, שאותה מנסה הממשלה לפתור דרך החוק לריסוק היבואנים".
בתשובה לשאלה מה עושים, הוא משיב: "הפתרון הפשוט ביותר, שחוזרים עליו מספר פעמים, הוא הסרת חסמים ורגולציה, ואני מקווה שהממשלה אכן תלך בכיוון. אם ישראל תצטרף לשוק המשותף, אזי כל הבעיות האלה לא יהיו ממילא. צריך להמשיך לייעל את המערכת שחוסמת.

"בנוסף, צריך לשכנע את הקמעונאים להוריד את המחירים. לנו אסור להשפיע על מחירים, אבל אני יודע על מקרים שבהם הורדנו מחירים, אבל הם לא התגלגלו לצרכן. הממשלה יכולה למתן את המחירים באמצעות ביטול מע"מ על מספר מוצרי יסוד".

הראיון המלא יתפרסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"