נשיא איגוד לשכות המסחר אוריאל לין זנח בעיצומו של החג את כל עיסוקיו, וכשהקשב לדבריו נמוך, יצא באזהרה לנגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון שלא להעלות את הריבית. לדבריו, "מדיניות הריבית של בנק ישראל פוגעת בתחרות בתחום האשראי ובמקורות המימון, ומביאה את המשק לסף מיתון".

ה-OECD במסר חד לממשלה: הפחיתו העברת כספים לישיבות חרדיות
הבנקים זיכו במיליוני שקלים לקוחות עם יתרת עו"ש בזכות

כאמור, אף שההחלטה תתקבל רק ב־23 באוקטובר, קורא לין לנגיד להצהיר כבר עכשיו שהריבית לא תעלה, כי "עצם הדיון על העלאה פוטנציאלית של הריבית מסוכן, גורם לחוסר ודאות ומחמיר את הפגיעה בעסקים ובציבור".

נשיא איגוד לשכות המסחר אומר עוד: "מדיניות הריבית מצמצמת את התחרות שהחלה בתחום היבוא. כל האינדיקטורים הכלכליים מראים על תחילתו של מיתון ופגיעה בפעילות העסקית כתוצאה מהריבית הגבוהה. הנגיד אינו פועל כדי לבלום את ההשפעות ההרסניות הנוספות של העלאות הריבית, הבאות לידי ביטוי בצמצום דרמטי של תחרות בתחום המימון לעסקים, תחרות שהייתה מצומצמת גם קודם, וכעת המימון החוץ־בנקאי מדלל משאבים והופך במקרים רבים ליקר מדי ולא כדאי".

לין דיבר בישיבה מיוחדת שהתקיימה באיגוד, ונראה כי דבריו כוונו בעיקר לאוזניים פנימיות. הנגיד לעולם לא יכריז שלושה שבועות מראש מה בדעתו לעשות בעניין הריבית. עם זאת, הוא כבר הודיע בהחלטה האחרונה שאם האינפלציה לא תרד ושער החליפין ימשיך להיות גבוה, הוא לא יהסס להעלות את הריבית.

נשיא לשכות המסחר גם מסיט את האש נגד הבנקים: "רווחי הבנקים הסתכמו ברבעון השני של 2023 ב־7.6 מיליארד שקל, בעיקר בגלל הזינוק בריבית. הנפגעים העיקריים הם משקי הבית וחלקים נרחבים במגזר העסקי, ובעיקר העסקים הקטנים".

לדבריו, ניתן כבר לראות את ההשלכות ההרסניות של העלאות הריבית על הפגיעה במשק, ובעיקר בעסקים הקטנים והבינוניים. הפרשות הבנקים בגין הפסדי אשראי במגזר העסקים הקטנים היוו 34% מכלל ההפרשות, זאת אף על פי שמגזר זה מהווה 11% בלבד מסך האשראי. למרות אזהרותיו של לין, הסיכוי להעלאת הריבית גדל מיום ליום בעיקר עקב אי־דעיכת האינפלציה ופיחות השקל לעומת הדולר. השער היציג של הדולר עמד אתמול על 3.85 שקלים.