חודש הקניות המסורתי נובמבר סייל, שיתחיל מחר, יושפע לרעה ממלחמת עזה וצפויה ירידה חדה במכירות לעומת שנים קודמות. הפרומו לחג הקניות יחול בשבוע הבא (רביעי וחמישי) עם תוצרת כחול־לבן, כשמדובר בשופינג IL שייערך בשיתוף משרד הכלכלה.
עסקים מקומיים מענפי החשמל והאלקטרוניקה, המחשבים, האופנה, התכשיטים ועוד יציעו הטבות ומבצעים מיוחדים, אלא שהשנה מרבית הענפים הללו נקלעו לקשיים עסקיים קשים עם צניחה במכירות בגלל המלחמה. כדי להצליח השנה במכירות ולעודד את בתי העסק חייבים הפעם חשיבה מחוץ לקופסה. משרד הכלכלה מוזמן לתמרץ את העסקים הללו באמצעות מענקי שיווק שיסייעו להם למכור, עם תוכנית תמריצים מיוחדים לעסקים מהדרום והצפון.
את תוכנית התמריצים יש למקד לא במוצרי פינוק אלא בעיקר לתחום מוצרי הצריכה הבסיסיים. מדובר במזון (במידת האפשר), ביגוד והנעלה וגם ריהוט (בסגנון איקאה סייל). בהזדמנות זאת אפשר להמליץ לשר התיירות חיים כץ להוסיף את בתי המלון לרשימת המבצעים בשופינג IL.
חגי הקניות הבאים בתור במהלך החודש הם חג הרווקים הסיני, שהפך בפועל ליום הקניות הגדול בעולם, בלאק פריידיי, שחל באופן מסורתי ביום שישי האחרון של נובמבר (אחרי חג ההודיה האמריקאי), ואחריו מגיע סייבר מאנדיי, החותם את עונת הקניות דרך רשת האינטרנט. כדי להגדיל את היקף הקניות צריכים להתרחש במקביל שלושה אירועים: מחירים אטרקטיביים, כסף זמין ומצב רוח טוב. מחירים אטרקטיביים יהיו, אבל הם קיימים כבר היום. כסף הפך בעקבות המלחמה למוצר במחסור. ומצב רוח? אזל.
ואילו חברת סליקת כרטיסי האשראי שב"א הודיעה אתמול שבשבוע השלישי של המלחמה נמשכה ההתאוששות, וההוצאות בכרטיסי אשראי גדלו ב־15.6% לעומת הרבעון השני ל־7.5 מיליארד שקל. ההוצאות בשבוע הראשון הסתכמו ב־6.5 מיליארד שקל, לעומת ממוצע הוצאות שבועי של 9 מיליארד שקל לפני המלחמה.
טלי הולנברג, סמנכ"לית מכירות בשב"א: "גם בהקשר של ההוצאות בכרטיסי האשראי, הציבור נכנס לשגרת מלחמה וההוצאות בענפי הצריכה המרכזיים של המשק צומחות. הפעילות בענף המסעדות, המזון המהיר ובתי הקפה גדלה בשבוע האחרון ב־50 מיליון שקל לעומת השבוע השני, וביותר מ־120 מיליון שקל לעומת השבוע הראשון. מגמה דומה נרשמה בענף ההלבשה וההנעלה. ההוצאה בענף הסתכמה בשבוע השלישי ב־385 מיליון שקל, לעומת 207 מיליון שקל בשבוע הראשון".