חברת הייעוץ דן אנד ברדסטריט פרסמה אתמול דוח מיוחד במלאות חודשיים למלחמת עזה והזהירה: "נוצרו קשיים לעסקים, בין אם לוגיסטיים, תזרימיים או אחרים. החשש הוא שנראה עסקים טובים שעלולים לקרוס רק בגלל קושי זמני שיצרה המלחמה. זו תהיה כמובן תוצאה שלילית".

מחבקים את הגליל: האירוע השנתי של "ימי ענף הזית" יתקיים השנה בתל אביב
"הריבית צפויה לרדת": התחזית של בנק ישראל ל-2024

לדברי רויטל רוט, מנהלת מחקר אנליזה בחברה, "בעלי עסקים רבים נושאים עיניהם לממשלה שתספק להם פתרונות. רמת האמון שרוחשים בעלי העסקים לממשלה אינה גבוהה, בלשון המעטה, רבים חשים שהחוזה שבין המדינה לאזרח הופר והם הופקרו, הן במישור הביטחוני והן במישור הכלכלי".

רויטל רוט (צילום: אלעד גוטמן)
רויטל רוט (צילום: אלעד גוטמן)


לדברי כותבי הדוח, הממשלה נדרשת להפעלת תוכנית סיוע כוללת, שתיקח בחשבון סיוע ישיר לעסקים, מענקי המשכיות, שיקום הדרום והטיפול במפונים. בשלב זה אי־הוודאות עדיין גבוהה.

לפי הערכות משרד העבודה, 760 אלף עובדים היו מושבתים עד תחילת המלחמה ולאחריה, על פי נתונים של הביטוח הלאומי, הוגשו 129 אלף בקשות לדמי אבטלה. הממוצע החודשי לבקשות בימי שגרה עומד על 20 אלף. אומדן הפגיעה במשק בשל ירידה בתעסוקה לחמישה שבועות מוערך ב־13 מיליארד שקל.

המצב הביטחוני הביא לצמצום הצריכה הפרטית וגורם להפסדים. חברות קמעונאות כמו פוקס, המשביר לצרכן וגולף נאלצו להוציא אחוז משמעותי מכוח העבודה שלהם לחל"ת ל־30 ימים, וחלקן אף פיטרו עובדים. עם זאת נראה שהציבור מתחיל לחזור לבלות במסעדות ובבתי הקפה.

על פי הערכתה של הכלכלנית רוט, המשק שלאחר ה־7 באוקטובר יעבור שינויים מהותיים לטווח הארוך כאשר תקציב המדינה לשנת 2024 כבר לא רלוונטי.