ראשי המגזר העסקי תקפו אתמול במפתיע את הממשלה ואת שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בעקבות החלטת נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון שלא להוריד את הריבית ולהשאירה ברמה של 4.5% לשנה. 

נשיא התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר אמר כי ״תדלוק האינפלציה על ידי הממשלה לא הותיר לבנק ישראל ברירה. היא הפרה את מחויבותה להקפאת מחוללי האינפלציה - חשמל, מים, דלק, ארנונה – והיא חייבת לעמוד במחויבותה להקפיאם. לבנק ישראל לא נותרה אפשרות להורדת הריבית".

"מדד אפריל הפתיע לרעה, בעיקר בשל התייקרויות שבשליטת המדינה והמצב הביטחוני", הוסיף. "לצערנו, הריבית הגבוהה ממשיכה לייקר באופן משמעותי גם את עלויות האשראי לעסקים ומובילה לפגיעה במוטיבציה להשקעה והרחבת עסקים רבים".

רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים ויו''ר נשיאות המעסיקים והעסקים  (צילום: מרק ישראל סלם)
רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים ויו''ר נשיאות המעסיקים והעסקים (צילום: מרק ישראל סלם)

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים להב, תקף בחריפות: "אני קורא לשר האוצר להתפטר. אנחנו צריכים שר אוצר במשרה מלאה ולא ברבע משרה, שאינו מנהל את כלכלת המדינה". "העובדה שהריבית במשק נשארה גבוהה מצביעה על כך שנגיד בנק ישראל הוא המבוגר האחראי היחידי בסביבה", הוסיף. "הוא רואה את המשך האינפלציה כאיום משמעותי על הכלכלה ואת הגירעון שנפרץ והיעדר צמצום הוצאות הממשלה. זה מעיד על חששות הנגיד לגבי היציבות הכלכלית".

הנגיד משמר את הריבית הגבוהה בגלל הגירעון הגדל בתקציב 2024 והחששות שהגירעון בפועל יהיה גבוה בהרבה מ־6.6% מתוצר. גירעון גבוה, שאינו מלווה בצעדי התייעלות, הוא מאיץ לאינפלציה. מקור האינפלציה אינו רק יצרנים פרטיים אלא גם הממשלה עצמה. בהודעת בנק ישראל נכתב כי הפעילות הכלכלית ושוק העבודה מוסיפים להתאושש באופן הדרגתי. לצד זאת, אי־הוודאות הגיאופוליטית המתמשכת מתבטאת ברמה גבוהה של פרמיית הסיכון של המשק.

האינפלציה ב־12 החודשים האחרונים עומדת על 2.8%. בשוק הדיור נמשכת עלייה במחירי הדירות, והמגבלות וקשיי הפעילות בענף נוכח המלחמה עדיין משמעותיים. מדיניות הוועדה מתמקדת בייצוב השווקים והפחתת אי־הוודאות, לצד יציבות מחירים ותמיכה בפעילות הכלכלית. "תוואי הריבית ייקבע בהמשך בהתאם להתכנסות האינפלציה ליעדה, המשך היציבות בשווקים הפיננסיים, הפעילות הכלכלית והמדיניות הפיסקלית", נכתב.

במבט קדימה קיים קונצנזוס נדיר שהריבית תישאר ללא שינוי עד סוף 2024. הערכה זו סותרת הערכות שניתנו רק לפני חודשיים, שלפיהן הריבית תרד עד סוף השנה פעם או פעמיים.

הותרת הריבית ברמתה הגבוהה מיטבה עם הבנקים, הנהנים מהכנסות מימון גבוהות, המשמרות רווחיות גבוהה. עם זאת, הם מעיקים על צרכני המשכנתאות, לקוחות הנמצאים באוברדרפט, צרכני עסקות התשלומים בכרטיסי האשראי ועסקים קטנים.