מאז פרוץ המלחמה ברצועת עזה מדינת ישראל והאיחוד האירופי לא מפסיקים להתכתש. לצד שיתופי הפעולה הפוריים שנמשכים גם בימים אלה, ארגון הגג של 27 מדינות אירופיות לא חוסך ביקורת מישראל על רקע מדיניותה בנושא הפלסטיני, וכעת נראה כי המחלוקות בין הצדדים התלקחו לכדי משבר של ממש. 

"מדובר במערכת יחסים ממדרגה ראשונה", מסביר ד"ר עמנואל נבון, מומחה ליחסים בין לאומיים ומרצה בבית הספר למדעי המדינה, ממשל ויחסים בינלאומיים באוניברסיטת תל אביב. "האיחוד האירופי הוא השותף המסחרי הראשון של ישראל מבחינת ייצוא וייבוא. ישראל גם חברה ב'הורייזון', תכנית הדגל של האיחוד במחקר ופיתוח, ויש לזה ערך רב מאוד. כמו כן, יש לנו יחסים מיוחדים עם מדינות באיחוד, ובראשן גרמניה שהיא הספק השני של ציוד ואמצעי לחימה לישראל אחרי ארה"ב".  

ואולם, בחודשים האחרונים, כאמור, היחסים בין הצדדים עלו על שרטון. בעקבות החלטת בין הדין בהאג, שמטרתה להצר את צעדיה של ישראל ברפיח, איימו לאחרונה בכירים בארגון, שמעולם לא נקט מהלכים ממשיים שיובילו לפגיעה ביחסים הללו, להטיל לראשונה סנקציות על ישראל. בהקשר זה מדגיש נבון כי "ההחלטה של בית הדין בהאג לא אוסרת על ישראל לפעול ברפיח. ההחלטה הזו, למעשה, מזכירה שעל ישראל לנהוג ברפיח על פי דיני המשפט הבינלאומיים, דבר שישראל עושה".

ד''ר עמנואל נבון (צילום: באדיבות המצולם)
ד''ר עמנואל נבון (צילום: באדיבות המצולם)


ובכל זאת, יש כאן איום בהטלת סנקציות אם ההחלטה לא תכובד ע"י ישראל.
"צריך להבין שהגוף האופרטיבי שיכול להטיל סנקציות כלכליות על מדינה כזו או אחרת הוא מועצת השרים, ושם ההחלטות חייבות להתקבל פה אחד. לכן, לא יהיו סנקציות. זה דבר שלא קורה אף פעם, תמיד יש וטו שמטילה מדינה כזו או אחרת. יש אלמנט של פיקציה באיחוד האירופי, מכיוון שבנושאי מדיניות חוץ וביטחון ההחלטות שייכות למדינות עצמן ולא לאיחוד עצמו. המדיניות של מדינות חשובות כמו צרפת וגרמניה לא כפופות כלל להחלטות האיחוד".

בינתיים, בישראל מודאגים מניסיון לעצור את המבצע ברפיח בדרכים דיפלומטיות, אולי באמצעות האו"ם.
"אם תהיה הצבעה באו"ם, לשתי המדינות האירופיות הקבועות תהיה זכות וטו. אין מושב של האיחוד האירופי במועצת הביטחון, וזה רק מחזק מה שאני אומר. אם לאיחוד באמת הייתה מדיניות חוץ משותפת, אז צרפת, למשל, או בריטניה בעבר היו מוותרות על המושב הקבוע שלהן במועצת הביטחון, וזה דבר שלא קרה ולעולם לא יקרה".

צעד נוסף שהאיחוד שוקל, לפי הפרסומים, הוא בחינה מחדש של הסכם האסוציאציה עם ישראל. מה יהיו ההשלכות?
"הסכם האסוציאציה יצר אזור סחר חופשי בין ישראל לאיחוד האירופי, כך שלישראל ניתנה אפשרות לייצא מוצרים ולשלם מכס נמוך. זה הסכם מסחרי שלא משנים כל כך בקלות. גם במקרה הזה, רק מועצת השרים יכולה לשנות הסכם כזה, וזה דבר שלא יקרה". 

אחד הקולות הביקורתיים ביותר נגד ישראל הוא ז'וזפ בורל, הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון של האיחוד האירופי, שטען בין היתר כי "ההפצצות הישראליות בעזה גרועות מאלה של גרמניה הנאצית". דבריו על בורל אמנם עוררו זעם רב בישראל, אך ד"ר נבון מבקש להרגיע את החששות גם במקרה הזה, ומסביר כי "בורל מתבטא בצורה מאוד חריפה, אבל אין לו סמכויות. אפשר לומר שבפועל הוא דובר. הוא לא יכול לקבל החלטות ולאכוף אותן, והדברים שלו לא נאמרים בשם כל האיחוד. הרבה מדינות מתנגדות לדברים שלו נגד ישראל, וכבר העירו לו על כך".