קבוצת אנשים שותה "לחיים" בשדה שעורה בדרום הארץ. לכאורה לא מחזה בלתי מתקבל על הדעת, על רקע חג הקציר – ובכל זאת, בשנה כזאת מדובר באירוע מיוחד.

בטקס מרגש שהתקיים בחוות "אגרידרה", לא הרחק מגדרה ומעט צפונית לשדות גידולי השדה של יישובי העוטף, הושק מבצע "לגימה של שקמה".

מדובר ביוזמה של וואלה בשיתוף CBC ישראל, שמטרתו ליווי של הפאבים ביישובי חבל עוטף עזה, שהפך לחבל התקומה – עד לפתיחתם מחדש. הרעיון נולד כבר בשבוע הראשון למלחמה, כאשר פונות תושבי הנגב המערבי מבתיהם, לאחר מתקפת הטרור הקשה. 

ניר קיפניס, שהיה אז עורך ערוץ העסקים של וואלה וחבר מערכת "סנהדרינק" בערוץ האוכל של האתר: "בעיניי ובעיני חבריי, פאב הוא קודם כל מוסד קהילתי, מקום שבו קורים הדברים הלא פורמליים, אבל החשובים כל כך בחיי הקהילה. היה לנו ברור שעד לחזרת התושבים ישוקמו הבתים וייבנו מחדש מוסדות הציבור, אבל מי ידאג לפאבים?"

קיפניס הביא את הרעיון לליווי תהליך השיקום בפני עורך ומנכ"ל וואלה – ואלה נתנו לו אור ירוק לפנות ל- CBC ישראל (החברה המרכזית למשקאות) כדי שיהיו חלק מהפרויקט. היוזמה פגשה נפש חפצה והמותג שנבחר לעמוד בחזית המבצע הוא מותג הבירה "שקמה".

קיפניס: "לא יכולנו לחשוב על פרטנר טוב יותר ממותג קראפט, כזה שאפילו שהוא מיוצר בתוך מבשלה גדולה, שומר על מאפייניו הייחודיים, ממש כמו קהילה קטנה שהיא חלק ממארג חברתי של מדינה. 

"שקמה מיוצרת בנגב, בין אשקלון לזיקים – וממש כמו אנשי המקום, היא תבנית נוף מולדתה: מבוססת על אדמות הנגב, בהן נזרע זן מיוחד של שעורה שמשמשת לייצור הבירה. הוסף על כך היא מותחת גשר בין אמצעי ייצור עדכניים ומתקדמים, למסורת בישול בת אלפי שנים בארץ ישראל המקראית".

מתי חוזרים?

קיפניס מספר על בעיה שצצה אחרי שנבחרו הפאבים ביישובים: שדרות, זיקים, ניר עוז, כפר עזה, בארי, גבולות ונתיב העשרה.

"בנתיב העשרה כבר שיפצו את הפאב ומחר (שישי) ייערך בו אפילו אירוע ראשון, לציון 42 שנים לעליית היישוב על הקרקע. בקיבוץ גבולות שבו למשק לפני כחודש והפאב עובד, בשדרות חזרו התושבים אבל הפאב עדיין לא שב לפעילות, בזיקים הוא נשרף כליל – כלומר, צריך לסייע בהכשרת מקום חליפי ואילו תושבי בארי, ניר עוז וכפר עזה, יצטרכו להעביר עוד חודשים ארוכים, לצערנו אפילו שנים, ביישובים זמניים שמוכשרים עבורם בימים אלה".

משום כך, מסביר קיפניס "אם בהתחלה חשבנו שמאחר שהפאבים, למעט בזיקים, לא ניזוקו, יתבטא רוב הסיוע בחידוש: צביעה, תאורה וריהוט הבר, וכמובן – בברזים של בירות שקמה, הרי שעתה ברור שחלק גדול מהמבצע לא יוכל להמתין עד לפתיחה המחודשת ויצטרך להתבסס על ליווי".

''שקמה'' (צילום: יח''צ)
''שקמה'' (צילום: יח''צ)

מה זאת אומרת ליווי? 
"הכל, מסיוע בהכשרת מקום זמני או בתגבור של מקום קיים ביישוב המארח וכמובן בפעילויות סביב תרבות השתייה: סדנאות מזיגה, ערבי יינן, ערב יתבסס על תפריט שף מיוחד, טעימות והרצאות – כל מה שיעזור לרכז מחדש ולשקם את הקהילה תחת קורת גג אחת עם כוס בירה ביד. 

"אם למדתי משהו מההכרות הראשונית עם התושבים הנפלאים של חבל הארץ הזה, הרי זה שיותר מכל הם זקוקים למישהו שיגיד להם: 'אנחנו לא שוכחים אתכם לרגע ואנחנו אתכם עד שתבנו את הבית מחדש'. זה נשמע מובן מאליו, אבל לצערי זה לא ממש כך במערכת היחסים שנוצרה בינם לבין מוסדות המדינה".

שדה החלומות

באירוע ההשקה נכח, בין היתר, גם מנכ"ל CBC ישראל, ניר לווינגר, שאמר: "אנחנו מאוד מחוברים לאדמה, מהתבואה ועד למוצר: דרך העובדים שלנו, המוצרים שלנו והלקוחות שלנו. אין טבעי מחיבור כזה של אדמה, תעשייה ואנשים".

עוד השתתפו באירוע נציגים של צוותי הפאבים בחלק מהיישובים שנכללים בפרויקט "לגימה של שקמה". אחד מהם, היוצר והזמר מיכה ביטון, שגדל בשדרות ומתגורר בנתיב העשרה, ריגש עד דמעות כאשר הקדיש שיר לארבעת חברי המושב שנפלו על הגנתו ב-7.10".

קיפניס סיכם: "מדברים הרבה על הניצחון המוחלט, אם הוא אפשרי ומהו בכלל. אז אני לא מדינאי ולא גנרל, לכן אסתפק בניצחון הקטן שמנסה להביא הפרויקט שלנו: היום שבו ייכנסו שני אנשים אל הבר הפתוח באחד מהיישובים, ילגמו בירה, יחליפו בהתחלה מבטים, אחר כך כמה מילים, אחר כך מספרי טלפון וייצאו מהפאב חבוקים... זה יהיה הניצחון הכי יפה של החיים עצמם".

בימים הקרובים ייחלו נציגי הפרויקט לשבת עם צוותי הפאבים ביישובים השונים ולגבש תכנית חידוש וסיוע, כל קהילה על פי צרכיה ומאפייניה המיוחדים.