מרבית האנליסטים בבנקים ובבתי ההשקעות סבורים כי נגיד בנק ישראל לא יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה (שתתקבל ב־8 ביולי), אף שמדד חודש מאי הפתיע ברמתו הנמוכה (0.2%). מדד מאי אינו מנבא את האינפלציה למרות הירידה החריגה במחירי הטיסות, כיוון שמרבית האינדיקטורים האחרים, ובהם מחירי המזון, המשיכו לעלות.

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ודודי רזניק, אסטרטג ריביות בלאומי שוקי הון, כותבים: "ההפתעה במדד מאי קשורה לסעיף מחירי הטיסות לחו"ל, שהתאפיין מאז השליש האחרון של 2023 בעלייה בתנודתיות. למרות המדד הנמוך מהצפוי, הנגיד פרופ' אמיר ירון לא צפוי להוריד את ריבית".

המשמעות של החלטת הנגיד על השארת הריבית: הבעת אי אמון בממשלה
הגירעון החודשי עלה לכ-15 מיליארד שקל - 6.2% מהתוצר

ד"ר בפמן אומר כי הסיבה לכך היא "המשך רמות גבוהות בפרמיות הסיכון של השוק המקומי. אף שהכנסות הממשלה עד כה היו גבוהות מתחזית האוצר, גירעון הממשלה ב־12 החודשים האחרונים המשיך לעלות. הבנק המרכזי האמריקאי צפוי להוריד את הריבית פעם אחת בלבד עד סוף השנה".


בגישה דומה מחזיקים גם כלכלני בנק דיסקונט וגם כלכלני בנק הפועלים, שכותבים: "ההפתעה במדד אינה מסמנת תפנית בסביבת האינפלציה, אלא יותר 'רעש' סביב מחירי הטיסות. ביוני צפויה עלייה נוספת בחלק ממחירי המזון. קצב עליית השכר של 6.4% ממשיך להיות גבוה, באפריל עלה שכר המינימום ב־5.5% - ואלה ישפיעו על מחירי השירותים".


"הגירעון הממשלתי מהווה גורם אינפלציוני שיביא לעליית מסים עקיפים שתורמים למדד", הוסיפו הכלכלנים. "אנחנו מעלים את תחזית האינפלציה לשנה הקרובה ל־3.3% (3.2% בתחזית הקודמת). עקב כך, הריבית לא תפחת לפני שהפד האמריקאי יעשה זאת".


עידן אזולאי, אנליסט בית ההשקעות סיגמא קלאריטי, מסביר אף הוא את הפער בתחזיות בנוגע למדד מאי בסעיף נסיעות לחו"ל, שירד במאי ב־7.4% ותרם לירידה של 0.3% במדד. לדבריו, מה שבאמת השפיע על הכיס היו מחירי המזון (ללא פירות וירקות), שעלו ב־1%, מחירי הפירות והירקות, שקפצו ב־2.2%, ומחירי הדיור, שמהווים את הרכיב הגדול ביותר במדד ועלו ב־0.4%. "בהינתן נתונים כאלו, אולי עדיף לנצל את ירידת המחירים ולנסוע לנופש בחו"ל", ממליץ במפתיע אזולאי.


יונתן כץ, כלכלן לידר שוקי הון, כותב שבנק ישראל ימתין לרגיעה ביטחונית לפני הורדה נוספת בריבית. אלכס זבז'ינסקי מבית ההשקעות מיטב מעריך בסקירתו, בניגוד לחבריו, שהריבית עשויה לרדת בעקבות המדד הנמוך, והוא כותב: "אנו צופים שהאינפלציה ב־12 החודשים הבאים תעלה ב־3%. המדד הנמוך מעלה סיכוי להורדת ריבית על ידי בנק ישראל. אנו מעריכים שהריבית בארה"ב תרד יותר פעמים ויותר מהר ממה שמעריך ה־FED".

.