תקציב המדינה לשנת 2025 מגיע היום להנהלת משרד האוצר, לדיון שיימשך יומיים אינטנסיביים. את הישיבה יוביל שר האוצר בצלאל סמוטריץ', והיא תתקיים ללא נוכחות נגיד בנק ישראל. על פי ההערכות, תקציב 2025 יעמוד על כ־600 מיליארד שקל.

הגירעון התקציבי יעמוד על 5% מהתוצר. כדי להתכנס לגירעון כזה יהיה צורך בקיצוצים, או בהכנסות, בהיקף הנאמד ב־40 מיליארד שקל. ל"מעריב" נודע כי למרות זאת, תקציב 2025 יהיה נטול גזירות משמעותיות, למעט העלאת המע"מ ב־1%, מה שכבר אושר עקרונית במסגרת דיוני תקציב 2024.

הונג קונג היא העיר היקרה בעולם - והיכן מדורגת ת"א?
אושר מתווה פיצויים לעסקים בצפון לחודשים מרץ-יוני

העלאת המע"מ ב־1% תיצור תוספת הכנסות בסכום הנאמד ב־7.5 מיליארד שקל. אלא שלבד ממהלך זה לא יוטלו צעדי מיסוי ישיר נוספים כמו העלאת מס החברות או העלאת שיעורי מס הכנסה. כמו כן, לא ישונו פטורים מרכזיים ממע"מ, כמו הגבלת הפטור ממע"מ על קניות באילת או ביטול הפטור ממע"מ על פירות וירקות. בבנק ישראל דווקא תומכים במהלכים אלה, שנועדו לצמצם את הגירעון.

בנק ישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בנק ישראל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לעומת זאת, באוצר יציעו את ביטול הטבות הפטור ממע"מ על קניות באתרים בחו"ל בסכום של 75 דולר. על פי ההערכות, מהלך זה יכניס לקופת האוצר כ־1.5 מיליארד שקל נוספים. עם זאת, בתואנה של המלחמה ביוקר המחיה, שר האוצר אינו מתלהב לבטל את הפטור. מהלכי מיסוי נוספים נוגעים להטלת מע"מ על שירות הטלוויזיה נטפליקס, שעד היום נהנה מפטור, בזכות רישום הפעילות באירופה. באוצר גם מבקשים להגדיל את המלחמה בהון השחור. במסגרת זאת, קיימת כוונה להרחיב את חוק המזומן ולהחילו גם על צ'יינג'רים.

עם זאת, בסיעת יהדות התורה מתנגדים למהלך, והוא לא צפוי לעבור בוועדת הכספים. הסיבה לכך היא שרבים מהחלפנים פועלים במגזר החרדי, שם היקף עסקאות המזומן גבוה במיוחד. פרופ' אבי שמחון, יועצו הכלכלי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, סבור שאחד ממקורות ההכנסה יהיה מהלך לשחרור רווחים כלואים. זה יקרה באמצעות חלוקת דיווידנד במזומן במיסוי מופחת של 25% לעומת 30% כיום.

בדרג המקצועי באוצר יש התנגדות גורפת למהלך זה. אולם לנוכח עמדת משרד ראש הממשלה, נראה כי הוא יאושר, חרף העמדה המקצועית. לצד הצעדים התקציביים יוצגו על ידי אנשי אגף התקציבים מספר המלצות לייעול משרדי הממשלה, כמו צמצום כספים קואליציוניים וסגירת פעילויות מיותרות. כמו כן, יוצגו רפורמות לעידוד התחרות, בעיקר במגזר הפיננסי והבנקאות ובתחום התחבורה. עם סיום דיוני התקציב באוצר, הוא יובא לאישור הממשלה עד אמצע אוגוסט.