"למרות המצב, אנחנו לא עוזבים": התיירות החקלאית, שאמורה הייתה לשגשג בתקופה הנוכחית, ספגה מהלומה קשה בעקבות מלחמת ההתשה בצפון. שמעון מלול, בעל משק משפחתי במושב שעל בצפון רמת הגולן, סיפר במהלך סיור שיזם ארגון מגדלי הפירות, על צניחה של 90% בקטיף העצמי של פירות.

מלול, הציג את המיזם המתפתח של תיירות חקלאית לקטיף עצמי, שאינו מצליח להתקיים באופן מלא בעת הזו. הוא סיפר, כי לצד עבודת הקטיף המתבצעת באופן שוטף על ידי חקלאים בצפון הגולן למרות אירועי ירי ואזעקות, הקטיף העצמי שהיה אמור להיות כעת בשיאו – צנח ב-90%.

דווקא עכשיו בזמן המלחמה: יצאנו לטיול בגולן

"למרות המצב, אנו לא עוזבים את האדמות, אני מטפל במטעים מדי יום, כל עץ צריך טיפול יומיומי, אנו נמשיך לקטוף במטעי הדובדבן, שטחי גידול האוסנה, זנים שונים של פטל ועוד", הוא קבע.

הסיור שיזם מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, ירון בלחסן, כלל מטעים בצפון רמת הגולן ובחברת השיווק "בראשית" והשתפו בו מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל אורי דורמן ונציגים מארגונים חקלאיים.

המקטע החדש של שביל ישראל ברמת הגולן (צילום: החברה להגנת הטבע)
המקטע החדש של שביל ישראל ברמת הגולן (צילום: החברה להגנת הטבע)

הסיור 

המשתתפים גם נפגשו עם מנכ"ל חברת השיווק "בראשית" אסף קרת, וגבי קוניאל - מנהל הפיתוח העסקי והמחלקה החקלאית של "בראשית", לסיור מודרך בבית האריזה והקירור המתקדם, ובמטעי הדובדבן והתפוח של החברה שבהם שיטות גידול מתקדמות, הכוללות נטיעת עצים צפופה בשיטת "קיר פירותי" לגובה, המאפשר חשיפה טובה יותר לאור השמש ושילוב מיכון חקלאי מתקדם, כך שמטעי העתיד יאפשרו להגדיל את היבול.

"למרות אתגרי המלחמה, בית האריזה עובד מסביב לשעון, במטרה לספק תוצרת ישראלית טרייה באופן רציף, תוך התמודדות עם הנחיות פיקוד העורף. מגדלי הפירות, הנמצאים בשיא עונת הקטיף, מתמודדים עם קטיף תחת אש חיזבאללה ואנו ערוכים לשיווק התוצרת של חקלאי הגליל והגולן לרשתות השיווק ולחברות הסיטונאיות", ציין קרת.

מטעי התפוח בצפון הגולן (צילום: דוד אינגברג, תקשורות)
מטעי התפוח בצפון הגולן (צילום: דוד אינגברג, תקשורות)

"הודות לחקלאים ולעובדים המסורים שלנו אני בטוח כי נוכל לספק את התוצרת לתושבי מדינת ישראל". לדבריו, כדי לעודד את החקלאות על הממשלה לתת מענקי נטיעות, תמריצים ולהגדיל את מכסות הקרקע, אנו רוצים להמשיך לנטוע ולייצר תוצרת חקלאית, כדי שלא נהיה מדינה תלוית יבוא.

בלחסן הדגיש, כי הגולן הינו אזור גידול מצטיין בפירות נשירים, עם תנאי אקלים ייחודיים וחקלאים מקצועיים ועתירי ידע ופיתוח הממשיכים כל העת לקטוף למרות אתגרי המלחמה בצפון.

דובדבנים (צילום: אורן גבאי גולן)
דובדבנים (צילום: אורן גבאי גולן)

"החקלאים בגולן ובקו העימות קוטפים כעת דובדבן ואפרסק ובהמשך פירות נוספים, בהם אגס ותפוח. זאת, למרות ההתמודדות עם שריפות רבות שכילו מאות דונם של מטעי פרי והמשך איום של ירי נ"ט וטילים על ידי חיזבאללה", ציין בלחסן. "על הממשלה להיערך למתווה פיצויים נוסף שיכלול את העונה הקרובה ואת הפגיעה ברצף התפקודי, כאשר המטרה העליונה הינה להציב את החקלאות כערך ייחודי ואסטרטגי, ליצירת חוסן לאומי וביטחון ייצור מזון עצמי בישראל". 

דורמן הדגיש, כי החקלאות היא נכס קיומי. "מחובתנו להמשיך ולדרוש את חיזוקה במדינת ישראל, בוודאי בגבולותיה בגולן ובגליל, שם ממשיכים לעבוד תחת אש. על מנת לקדם את החקלאות הישראלית בעת המלחמה, על ממשלת ישראל לקדם תמהיל מיטבי לייצור מקומי, לייבוא על בסיס ניהול סיכונים ולהבטיח זמינות כוח עבודה בזמן חירום", הוא ציין עוד – "לצד אלה, למען העתיד, על המדינה להשקיע במחקר ופיתוח, בהרחבת הביטוח החקלאי, בהוזלת מחירי המים, בהשקעת הון בחידוש ובחיזוק המטעים בגליל ובגולן. כל אלה הם תנאי קיומי לביטחון המזון של אזרחי ישראל ולצמצום התלות במדינות זרות".

סיור בצפון הגולן (צילום: ארגון מגדלי הפירות בישראל)
סיור בצפון הגולן (צילום: ארגון מגדלי הפירות בישראל)