"אנחנו מובילים צעדים לעידוד התחרות שלא היו קיימים מעולם, שעיקרם מתן מידע נוסף ללקוחות, צעדים לשקיפות כדי שניתן יהיה להשוות את הריביות על הפיקדונות ועל אשראי ומסרוני מידע המעדכנים את על גובה העמלות". כך אומר ל"מעריב" המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי, שמוסיף כי "למרות זאת, אנחנו עוקבים אחרי ניידות הלקוחות ולא רואים שינוי משמעותי ומנסים להבין מדוע זה לא קורה.

זהו נושא שצריך לעבוד עליו. שיעור הניידות לא השתנה בשנים האחרונות למרות כל המאמצים. רק 2%־3% מהלקוחות מתניידים בין הבנקים וזה המצב גם בבנקים בעולם".

״נסראללה נבהל״: המסר שקיבל מנהיג חיזבאללה בביירות
צפון קוריאנים ברחובות אוקראינה: רוסיה מעלה הילוך במלחמה

חחיאשווילי מתייחס בדבריו גם לתרומת הבנקים הדיגיטליים החדשים לתחרות, ומסביר כי "עצם העובדה שיש לנו שני בנקים דיגיטליים חדשים זו כבר בשורה ללקוחות כי יש יותר אפשרויות בחירה. בנק וואן זירו של אמנון שעשוע עובד קצת יותר משנה והבנק אש של ניר צוק עדיין לא נפתח לציבור".

לדבריו, "האסטרטגיה שלהם היא הסתכלות לטווח הארוך. גם בתחומים האלו אנחנו עושים מהלכים לכניסת שחקנים נוספים. אם רוצים לנצל את התשתיות הקיימות ולעודד תחרות חייבים להכניס שחקנים פיננסיים נוספים למערכת".

עוד מתייחס המפקח לסוגיית מחירי מניות הבנקים הנמוכים למרות רווחיותן הגבוהה: "נתון זה מלווה אותנו כבר כמה חודשים ואולי אף תקופה ארוכה יותר. מחירי מניות הבנקים מושפעים לא רק מהתוצאות כספיות של הבנקים אלא גם ממצב הכלכלה הישראלית ותחזיות המשקיעים ביחס לעתיד.

"רמה נמוכה של מניות ביחס לשווי בספרים מאפיין תקופות של אי־ודאות. התנודתיות במניות היא תופעה שהייתה קיימת גם בעבר. אנחנו עוקבים אחרי התופעה אבל בשלב הזה אין משהו שמטריד אותנו. בנקים שיצטרכו לגייס הון באקוויטי, הדבר עלול להוות קושי, אבל לבנקים יש יחסי הון גבוהים".

על הסיבות להמשך מתן רשת ביטחון ללקוחות, הוא מדגיש כי "עשינו חשיבה פנימית והסתכלנו על תמונת המצב. מצד אחד פחות לקוחות משתמשים באפיקי הסיוע, אבל מצד שני מצב אי־ודאות עדין קיים וחשוב לפחות מבחינת חלק מהלקוחות להמשיך עם זה. אנחנו בשיח שוטף עם הבנקאים ומקבלים נתונים שוטפים".

חחיאשוילי מוסיף: "חלק מהלקוחות כבר חזרו לשלם ואני בטוח שהמתווה הנוסף יעזור למי שצריך. אנחנו כאן בשבילם. למען האמת גם אנחנו בבנק ישראל חשבנו שהמלחמה תהיה יותר קצרה, אבל אנחנו עדיין במצב מלחמה, ורבים מהלקוחות עושים עדיין מילואים".

הראיון המלא יתפרסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"