הבטחות או שקרים? ״למרות לא מעט צעדים בשנים האחרונות, המערכת הבנקאית בישראל עדיין ריכוזית מאוד, ובהיעדר תחרות - המחירים יקרים והציבור מפסיד. יעידו על כך רווחי העתק גם במחצית השנה האחרונה. הם נשארו אסטרונומיים גם לאחר המס העודף שהטלתי עליהם לראשונה בהיסטוריה", כך אמר אתמול (שלישי) שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.

השר התייחס לרווחי העתק בבנקים במחצית 2024 אף שהבנקים עדיין לא פרסמו בפועל את התוצאות הכספיות. הדברים נאמרו לאחר שחוק "הקרנות הכספיות" אושר שלשום בכנסת. החוק אושר למרות התנגדות בנק ישראל לחלקים ממנו, כמו האפשרות הראשונה אי־פעם שתינתן למנהל קרן להציג מראש את התשואה. זה עלול לגרור בעתיד תביעות משפטיות אם התשואה לא תושג בפועל.

המשקיעים עוברים לקרנות, נכסיהן זינקו ל־456 מיליארד שקל

לדברי סמוטריץ', החוק נועד ליצור תחרות על הכסף של הציבור שהיה עד היום שבוי בפיקדונות הבנקים, ומחפש אפיקי חיסכון סולידיים לטווח קצר ובינוני. "הבנקים גובים מאיתנו ריביות עתק על האשראי שהם נותנים לנו, אבל נותנים לנו ריביות קטנטנות על הכסף שלנו שאנחנו מפקידים אצלם - ומהפער הזה מרוויחים על הגב שלנו הון עתק. עכשיו יש חלופה מחוץ לבנקים".

החוק החדש, שקודם על ידי רשות ני"ע והאוצר, נועד לקדם תחרות בשוק הכסף ולאפשר להשיג תשואה גבוהה יותר על חסכונות לטווח קצר. במצב הנוכחי בעלי הממון נאלצים להסתפק בריביות נמוכות על פיקדונות בנקאיים ובחשבונות העו"ש. הם אינם יכולים למצות את הפוטנציאל המלא של השוק.

הקרנות הכספיות החדשות יציעו למשקיעים מוצר השקעה שקוף ופשוט. הקרנות תנהלנה השקעות סולידיות לתקופה קבועה, ומנהליהן יציגו למשקיע את התשואות הצפויות בדומה לריבית בפיקדון בנקאי. סוגי הקרנות הכספיות הקיימות יורחבו ויוקמו קרנות "מועדים קבועים", המקבילות לפיקדונות בנקאיים. מעגל הגופים המפוקחים שיוכלו להפיץ קרנות כספיות יורחב. קרן כספית תציע תנאים שוויוניים לכלל המשקיעים, ללא צורך בהתמקחות וללא קשר להיקף ההשקעה.

המהלך נועד לצמצם את התופעה שלפיה עלייה בריבית לא התבטאה גם בריבית על הפיקדונות באופן מלא. למרות זאת, עדיין עיקר ההשקעה של הלקוחות היא בעיקר בפיקדונות בנקאיים ובחשבונות עו"ש בריבית נמוכה. קרנות כספיות מנהלות כספים בהיקף של 125 מיליארד שקל, בעוד שיתרות עו"ש נאמדות בחצי טריליון שקל. הרחבת אפשרויות ההשקעה תגדיל את היקף הצבירה בקרנות הכספיות. הצגת התשואה הצפויה לתקופת ההשקעה תגדיל את האטרקטיביות שלהן. כדי להנגיש את הקרנות הכספיות לציבור, בנק ישראל והרשות יחייבו את הבנקים לפרסם את אפשרות ההשקעה בקרנות ללקוחות.