"עדיף לאשר בהקדם את תקציב 2025. לא רצוי לדחות את אישורו בגלל הצורך בוודאות כלכלית. קוני איגרות החוב והבנקים רוצים ודאות ושיאשרו בהקדם תקציב". כך אומר מנהל רשות המסים שי אהרונוביץ' בראיון ל"מעריב", במסגרת הכנס השנתי של לשכת רואי החשבון. נראה שראש הממשלה בנימין נתניהו מסרב להביא בעיתוי הנוכחי תקציב עם גזירות ומעדיף לדחות את הקץ עד מרץ 25'.

אהרונוביץ': "כמנהל גוף תפעולי מהגדולים במדינה, גם אני רוצה להתחיל את 25' עם תקציב ברור ולא להיגרר לתקציב של 1/12. זה עדיף גם למדינה. מצד שני, להביא תקציב לא ריאלי ולעשות שוב תקציב מתוקן, גם זה לא נכון". על תקציב 25' הוא אומר: "ההכנסות בתקציב 25' יהיו באזור 470 מיליארד שקל. אנחנו מעוניינים להתכנס לגירעון של כ־5%, מתוך מגמה שב־26' נרד ל־3.5%. אלה הן התקוות. תקציב 25' קריטי יותר מ־24'. היה ברור שבמלחמה יש הוצאות של יותר מ־200 מיליארד שקל. אבל 25' היא גם קריאת כיוון עתידית שמחייבת תקציב אחראי. חייבים לסגור פער של 30 מיליארד שקל ואסור לחכות. זה יוכרע בימים הקרובים על ידי ראש הממשלה ושר אוצר".

לדבריו, "יש צעדים שאם לא יחוקקו לפני סוף דצמבר כבר לא נוכל לעשות, כמו הקפאת מדרגות המס, שכן את זה אפשרי לעשות עד סוף השנה. לעשות את זה רטרואקטיבית זה בלתי אפשרי. העלאת המע"מ ב־1% תהיה בכל מקרה ב־1 בינואר 25'. אנחנו חייבים צעדי התכנסות בגלל ההנחה שהפער בתקציב יסתכם ב־30 מיליארד בשנה בכל אחת משש השנים הקרובות. מאיפה הכסף?", שאל מנהל רשות המסים וענה: "הגשנו תוכנית עם המון צעדים, בין השאר לבטל פטור ממע"מ עד 75 דולר ביבוא אישי ומס נטפליקס על אפליקציות זרות שלא משלמות מע"מ, כמו באירופה. בנוגע לחוק ההסדרים, חייבים להחליט מה קורה עם דירות להשקעה. אם לא תתקבל החלטה, מס הרכישה עליהן יירד בסוף השנה מ־8% ל־5%".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

"על הפרק גם הטלת מס רכוש. הבאנו ב־24' חוק מתוקן לביטול הפטור מדיווח על משכירי דירות ואי־הצמדה של סכום הפטור. ביטול הפטור מדיווח יביא להערכתנו להכנסות של 2 מיליארד שקל. לא יהיו גזירות נוספות". לשאלה אם רשות המסים תמשיך את מימון המפונים בעלות של 2 מיליארד שקל באמצעות מס דיווידנד, אומר אהרונוביץ': "הבאנו תוכנית שהודלפה בתוך פחות מ־24 שעות, הקובעת הטלת מס של 1% בשנה על רווחים צבורים. היא לא תחול על חברות ציבוריות, ותהיה בתוקף על מי שמחלק פחות מ־20% מהרווחים הצבורים. מהתשלום יהיו פטורות חברות שבצדק משאירות רווחים, כדי שיהיה עם מה לעבוד למקרה שההכנסות יירדו".

הראיון המלא יפורסם מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע"