ועדת הכלכלה אישרה אתמול הצעת חוק המאפשרת לבנק דיסקונט למכור את השליטה בחברת ויזה כאל גם לתאגידים ריאליים (משקיעים מוסדיים). המועד האחרון למכירת השליטה יידחה ב־15 חודשים, עד מאי 2027.

הבנק הבינלאומי, המחזיק ב־28% ממניות כאל, ביקש אף הוא לדחות את המכירה. ההחלטה התקבלה לנוכח החולשה במערכת הפיננסית ובבנקאות ההשקעות הבינלאומית על רקע המלחמה. סמנכ"ל בנק דיסקונט הסביר במהלך הדיון, שנציגי קרנות זרות אומרים שיגיעו, אם בכלל, רק אחרי שתיגמר המלחמה.

מנהל רשות ההגבלים העסקיים לשעבר דרור שטרום תקף את ההחלטה ואמר כי מכירת כאל למוסדיים תגמור את התחרות. יו"ר הוועדה דוד ביטן דחה את טענותיו ואת טענות האוצר לפגיעה בתחרות, ואמר כי אם בנק ישראל יאפשר לחברות כרטיסי האשראי לקבל כסף במחיר של הבנקים - זה מה שיקדם את תחרות.

דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
דוד ביטן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

נכון להיום חויבו הבנקים למכור את השליטה בחברות כרטיסי האשראי לגופים בינלאומיים, למשל מקס, או באמצעות הנפקה בבורסה, כפי שנעשה בישראכרט. דיסקונט יהיה יוצא דופן בכך שיקבל את האפשרות למכירת השליטה ישירות לגוף מוסדי. מהלך זה ודחיית עסקה המכירה יאפשרו לדיסקונט לקבל תמורה גבוהה יותר עבור אחזקותיו. הבנק שכר לפני כחצי שנה את שירותי בנק ההשקעות הבינלאומי ג'יי.פי.מורגן, אך זה לא הצליח להביא משקיע פוטנציאלי.