הציבור הישראלי מתחיל לשנות הרגלים ומשווה עוד ועוד הלוואות. על פי נתונים חדשים של  אפליקציית קפטן קרדיט, מאז תחילת השנה (ינואר 2024) חלה עלייה של 52% בהיקף השוואת ההלוואות באפליקציה. מהנתונים עולה כי רק במאי האחרון הושוו לא פחות מ-83 אלף הלוואות בזירת ההשוואות באפליקציה. נתונים אלו מעידים מחד על צורך הולך וגובר באשראי מחד אך גם על מודעות גבוהה יותר לדירוג האשראי מצד הציבור והבנה כי הוא מסייע בקבלת הצעות אטרקטיביות. 

אפליקציית קפטן קרדיט פועלת מזה כשנתיים ומנגישה לציבור הישראלי את דירוג האשראי שלו, המבוסס על מאגר נתוני האשראי של בנק בישראל. באפליקציה אף ניתן להשוות הצעות למוצרים פיננסיים (הלוואות, חשבונות בנק וכרטיסי אשראי) שכבר מותאמות לדירוג האשראי ולפרופיל הפיננסי של המשתמשים.   

הנתונים החדשים מפתיעים לנוכח העובדה כי מחקרי עבר מצאו כי הישראלים נוטים שלא להתמקח על מוצרים פיננסיים. מחקר של קפטן קרדיט מלפני כשנה מצא כי 53% מנוטלי ההלוואות הסתפקו בהצעה אחת בלבד להלוואה ולא בדקו הצעות נוספות, 55% לא התמקחו על גובה הריבית שהוצעה להם. למעשה, רק כרבע מכלל נוטלי ההלוואות הצליחו להוזיל את הריבית על ההלוואה – אבל מי שכן התמקח הצליח להוזיל את הריבית בזכות הצעה נוספת או הצגת דירוג אשראי גבוה (69%). 

אלא שכעת נראה כי המציאות הפיננסית מכתיבה שינויים בהתנהלות פיננסית. יוקר המחייה שרק הולך ומחריף מחייב את הציבור לצרוך אשראי בהיקפים גדולים יותר, ובמקביל סביבת הריבית הגבוהה הופכת את המחיר של האשראי ליקר מתמיד. על פי ההערכות, הריבית בישראל לא תרד עד סוף השנה כתוצאה מהאינפלציה והשלכות המלחמה והורדה שלה, אם תקרה, תהיה הדרגתית ואיטית לתוך 2025. לכן, הציבור זקוק וצורך אשראי – אך מנסה בכל דרך להוזיל את התנאים המוצעים לו באמצעות השוואת הלוואות.


 לכך גם מצטרפת הנחיה חדשה של בנק ישראל שמחייבת את הבנקים לשלוח ללקוחות SMS המפרט את גובה הריביות ששילמו להם מדי חודש. הנחיה זו, שנכנסה לתוקף בתחילת החודש (יוני), מאפשרת לציבור להבין את הסכומים אותם הוא משלם ולהבין למעשה את הסכומים ששילמו לבנק. מעיבוד סטטיסטי שערכו בקפטן קרדיט קרדיט עולה כי בשנת 2023 לבדה שילם הציבור הישראלי ריביות בסכום כולל של 68 מיליארד שקל. 

משה ידגר, מנכ"ל קפטן טכנולוגיות, מפתחת אפליקציית קפטן קרדיט: "תנאי השוק יחד עם מודעות פיננסית הולכת וגוברת מייצרים שינוי חשוב בצריכת האשראי של הציבור הישראלי. אחרי שנים בהם הישראלים לקחו את ההצעה הראשונה להלוואה, אנחנו רואים שינוי של ההרגלים וניסיונות להתמקח. במילים אחרות, הישראלים מצדיקים את התואר של אלופי העולם במיקוח – וכעת זה ניכר גם בזירה הפיננסית. אי אפשר להתעלם מכך שהמציאות הפיננסית מכתיבה תנאים חדשים, אך אין לי ספק שההרגלים האלו יהפכו לקבועים ויאפשרו שינוי משמעותי באופן צריכת האשראי ושיפור התנאים בהם הוא ניתן".