מדד המחירים לצרכן לחודש יוני יפורסם היום, ואיתו גם האינפלציה למחצית הראשונה של 2024. לפי מדד מאי, שהיה נמוך מהצפוי (0.2%), האינפלציה ב־12 החודשים האחרונים הסתכמה ב־2.8% ונמצאת מתחת ליעד האינפלציה העליון (3% לשנה).

הישראלים חוזרים לקנות דירות: עלייה של כ-30% בעסקאות במאי | נתוני הלמ"ס
נתוני "מדד ערים" חושפים את התמונה הכלכלית העגומה של יישובי הצפון

מרבית החזאים מעריכים כי מדד יוני יהיה אפסי ויעמוד על 0%־0.1%, בזכות הירידה במחירי הדלק, הפירות והירקות (כולל אבטיחים, ענבים ועגבניות). הדולר הנמוך, שנחלש משמעותית מול השקל בעקבות הדיבורים על עסקת החטופים, יסייע בהמשך להורדת מחירי היבוא.

נתונים אלה עשויים לעודד את הנגיד פרופ' אמיר ירון, להפתיע את הציבור ולהוריד את הריבית בהחלטה הקרובה, שתתקבל ב־28 באוגוסט.
גורם נוסף שיכול להוות משקל בהחלטת הנגיד הוא האינפלציה הנמוכה מהצפוי בארה"ב, שעשויה לעודד את הנגיד האמריקאי להוריד את הריבית (צעד שיקרה בהחלטה על הריבית בחודש ספטמבר ולא בזו הצפויה בסוף יולי).

הרוחות הפיננסיים שמנשבות מסקירות השבוע, שבוצעו על ידי כלכלני בנק הפועלים ואחרים, תואמים את ההערכה בנוגע לצעדיו של הנגיד.
יונתן כץ, הכלכלן הראשי בלידר שוקי הון, כתב אתמול כי מתחזקת הסבירות להורדת ריבית הפד בספטמבר: "אנו צופים מדד של 0.1% ביוני עקב עלייה במחירי המזון, הדיור והנסיעות לחו"ל. מנגד צפויה ירידה עונתית במחירי פירות הקיץ, הלבשה והוזלה במחירי הדלק. הפסקת אש וייסוף חד בשקל עשויים להקדים הורדת ריבית".

יוני פנינג, הכלכלן הראשי במזרחי טפחות, מעריך כי על רקע שיפור בהכנסות והתעוררות שוק הנדל"ן המקומי, צפי הגירעון יעודכן כלפי מטה ל־8%. הוא מעריך כי מדד יוני יעלה ב־0.1% ותחזית האינפלציה לשנה קדימה תהיה 2.7%.

ולמרות זאת יש כמה מאפיינים מאקרו כלכליים שעלולים לעכב את ההחלטה. ראשית, מחירי הדיור אינם יורדים למרות הריבית הגבוהה על המשכנתאות ועודף ההיצע. גם שכר הדירה ממשיך לעלות, והוא אחד הגורמים המשמעותיים המזינים את האינפלציה. השכר במשק עולה בשל המחסור בעובדים, שמתבטא בשוק עבודה הדוק ושיעור אבטלה נמוך, שמייצרים לחץ להמשך עליית המחירים.

בנוסף, לפי נתוני הצריכה בחברות כרטיסי האשראי מתחילת השנה, שסופקו על ידי חברת שב"א, נרשם זינוק בהיקף ההוצאה. הגורם המשמעותי ביותר שעלול למנוע מהנגיד ירון להפחית את הריבית הוא רמת הסיכון הגבוה במשק בגלל המלחמה, שעלולה להתרחב גם לצפון. פתיחת חזית בלבנון תגדיל משמעותית את הוצאות הביטחון ותרחיב את הגירעון.

בנוסף, ההשתהות בדיונים על אישור תקציב 2025 תגרור אי־ודאות גדולה ועלולה לעודד את חברות הדירוג הבינלאומיות להוריד את דירוג האשראי. התפתחויות אלה לא רק שימנעו את הורדת הריבית באוגוסט, אלא שהפחתה שכזו תידחה ל־2025.