פרופ' אבי בן בסט, לשעבר מנכ"ל האוצר התראיין היום (שני) בתוכניתו של ליאור רוזנפלד ברדיו צפון 104.5FM, והתייחס לקולות במשרד האוצר הקוראים להעלות מיסים עקב המלחמה.

קטסטרוף: צרפת בדרך לטלטלה כלכלית שעוד לא הכירה
ליברמן "למעריב": "נתניהו יפזר את הכנסת בנובמבר כדי להימנע מלתת עדות"

"זה לא סביר שאין עדיין דיונים על תקציב 2025, אבל אני מקווה שיתחילו בקרוב על מנת לעשות סדר בעניין ולהסביר לציבור מה התהליך של קביעת התקציב", אמר בן בסט בפתח דבריו, "הרי במשרד האוצר מתחילים להכין את התקציב כבר בתחילת הרבעון השני של השנה. עובדים על כך רבות ומדברים גם עם המשרדים השונים אבל מקובל שבתחילת חודש יולי נערך כבר דיון אצל ראש הממשלה, מציגים לו את התקציב ומקבלים את הסכמתו ואז גם מכנסים את הממשלה כולה כדי לאשר את המרכיב הראשון של התקציב, כלומר בעיקר החלטות על סך ההוצאה, המיסים והגירעון, וגם רמה מאוד ראשונית של משרדי הממשלה".

ישיבת ממשלה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
ישיבת ממשלה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

"רק לאחר שהדיון הזה יערך האוצר ישב ויכין את הצעת התקציב שצריכה להיות מוגשת לכנסת ב-1.11, ואז יש לכנסת חודשיים לדון בהם כך שיהיה בתחילת השנה הבאה תקציב", הוסיף, "ככל שמאחרים בתהליך ברור שהזמן שיוותר לכנסת לדון בו יהיה קצר יותר ויכול להיות שהדיונים יהיו פחות יסודיים. חמור יותר יהיה שאם עד סוף דצמבר הממשלה לא מעבירה תקציב בכנסת, יש לה תקופת חסד של 3 חודשים להעביר תקציב עד סוף מרץ ואם גם עד אז היא לא מעבירה תקציב אז הולכים לבחירות. דבר חשוב נוסף, אם הממשלה לא תעביר תקציב עד מרץ של השנה הבאה אז עובדים לפי התקציב של השנה הקודמת ולא לפי תקציב חדש. וזה כמובן מצמצם את האפשרויות של הממשלה לממש את מטרותיה". 

לאחר מכן המשיך והעביר ביקורת על משרד האוצר: "ברור לחלוטין שהאוצר היה צריך כבר להתעשת, להכין תקציב ולהחל את הדיונים בממשלה, אבל נראה שהממשלה הזו מתקשה ליישר את הבעיות שיש בקואליציה, את חילוקי הדעות ולכן לא מתקדמים עם הדבר. מה שכן, האוצר כבר יצא בהודעה שיהיה צורך להעלות את המיסים כי הגירעון גדל ברמה מסוכנת. אגב, האוצר מדבר על גירעון של כ-7%, והוא לא מודה בזה כמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שהיא הגוף המוסמך, אם נמדוד את זה לפי ההגדרות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה אנחנו נהיה השנה בערך ב-9% אחוזי גירעון שזה דבר שהוא חמור ביותר".

"כשהיינו במשבר מאוד גדול עד תכנית הייצוב של 1985 - מאז אין לנו גירעונות כאלה", הוסיף, "אז היו שנים שהיה עליה וירידה של כמה אחוזים, ב-2002 גם היה גירעון גדול ואז הממשלה התעשתה והצמצמה אותו אבל מאז אין לנו גירעונות כאלה. לפי החוק הגירעון צריך להיות קטן מ-3% ואם הוא עולה על זה, הממשלה צריכה לנקוט במדיניות שתחזיר אותו מחדש למסלול. אז האוצר בהחלט מודע לכך ובשבוע שעבר הוא הודיע על כך שצריך להעלות מיסים חדשים כדי שנוכל לעמוד ביעד גירעון סביר".

"אבל למה להעלות מיסים חדשים כאשר אנחנו מגדילים את התקציב בהוצאות שהן לא דחופות? אנחנו בתקופת מלחמה שההוצאה גדולה ממילא, למה היה צריך לתת כספים קואליציוניים בעיקר למתנחלים ולחרדים? מה דחוף בזה עכשיו? מה גם שהחרדים לא מתגייסים, אז הם גם לא מתגייסים ולא משתתפים בנטל וגם הוסיפו תקציבים בכספים הקואליציוניים שהם למעלה מ-8 מליארד שקלים, זה סכום אדיר. לפני שמעלים עוד מיסים בבקשה תורידו את הכספים הקואליציוניים. אין עודפי תקציב, יש גירעון בתקציב, הוא גדול יותר ממה שצריך להיות וממה שרצוי שיהיה, זו בוודאי תקופה שזה לא מה שהיה צריך לעשות", ציין.

סמוטריץ’ (צילום: פלאש 90)
סמוטריץ’ (צילום: פלאש 90)

לסיום הסביר על תוכנית האוצר: "אם באמת הממשלה לא מקצצת את הכספים הקואליציוניים אז נהיה בגירעון גדול שייצור משבר. באה פקידות האוצר ואומרת שצריך להעלות מיסים. אבל גם פה יש בעיה. אם נסתכל למשל על תוכנית האוצר, חלק מהדברים שהם מציעים בהינתן זה שלא מקצצים את ההוצאות, חלק מההוצאות הן סבירות - אז הם באים ואומרים שיש הטבות מס שלא משיגות שום יעד לאומי. זה קטע שבאמת מתחייב לבטל הטבות מס לעובדים, אבל למה רק לעובדים? גם במגזר העסקי יש הטבות כאלה".