במהלך הרבעון הראשון של שנת 2024, חלה עלייה של 14.4% בתוצר המקומי הגלובלי (תמ"ג) בחישוב שנתי, לעומת הרבעון האחרון של שנת 2023, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שהתפרסמו היום (שלישי). מדובר בנתון שמבשר על תחילת מגמה של התאוששות במשק, לאחר הירידה שנראתה בסוף השנה שעברה, עם פרוץ המלחמה.

כמו כן, מהנתונים עולה כי ייבוא הסחורות והשירותים עלה ברבעון הראשון של השנה ב-36.9% בחישוב שנתי. זאת לאחר ירידה של 33.2% בחישוב שנתי ברבעון הקודם. הנתונים יכולים להעיד על חזרה הדרגתית של עסקים לפעילות בחודשים ינואר-מרץ 2024, ולשובם של לא מעט אנשי מילואים, שהניעו את הכלכלה.

הלוואה לכל מטרה: כשהחירום הופך לשגרה הציבור זקוק לפתרונות קבע  
בשורות טובות מהלמ"ס: שיעור האבטלה ממשיך לרדת; 61% מכלל האוכלוסייה מועסקים  

עובדים ועובדות במשרד אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
עובדים ועובדות במשרד אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

מדו"ח הלמ"ס בנושא היצע וביקוש בשוק העבודה, עולה כי מספר המשרות הפנויות זינק בחודשים ינואר–מרץ 2024 ל-128.1 אלף משרות - עליה של כמעט 30%. היחס בין ההיצע לביקוש (כלומר, בין מחפשי העבודה לבין המשרות הפנויות) ירד ל-2.4 (לעומת 3.1 ברבעון הקודם). יש להניח כי מדובר בהשפעה ישירה של המלחמה, שהביאה להתפנות של משרות רבות במשק שטרם אוישו מחדש. הקושי לאייש משרות יכול לסמן הסתייגות מסוימת מהמגמה החיובית שמראה העלייה בתמ"ג, נוכח מחסור בכוח אדם שיכול להעיד על השפעה שלילית של המלחמה שטרם נפתרה.

במספר תחומי תעסוקה בולטים, היחס בין ההיצע לביקוש נמוך אפילו מ-1, למשל בקרב מפתחי תכנה, טבחים, מלצרים, נציגי מכירות בטלפון, בוני בתים למגורים, מניחי לבנים ובעלי משלח יד דומה, סתתים, חותכים, מנסרים ומגלפים באבן, יוצקי בטון, עובדי גימור בתחום בנייה, עובדי שלד בתחום הבנייה, רצפים ומניחי אריחים וטייחים, עובדי מתכות ומכונות ובקרב עובדי ניקיון ועוזרים.

עם זאת, ישנם תחומים בהם היחס שנרשם בין ההיצע לביקוש היה גבוה מ-4 ברבעון הראשון ל-2024. על התחומים האלה נמנים מנהלי ייצור ומנהלים בתחום השירותים המקצועיים, בעלי משלח יד בתחומי המדע וההנדסה,  העסקים והמנהל, המשפט, החברה והתרבות וכן בקרב פקידים כלליים וקלדנים.